גם כיבוש הכרחי משחית

קשה להתעלם: התעללות בחלשים באזור הכיבוש הפכה לתופעה כמעט נורמטיבית

את צעקות השמאל ל"הפסקת הכיבוש" צריך להפנות גם לפלסטינים. תראו את ההתנהלות בימים אלה של אנשי הרשות הפלסטינית ביחס לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו. אבו מאזן לא רצה לבוא, אז הוא שיגר את ראש ממשלתו, סלאם פיאד, שגם כן לא רצה.

זה נגמר במשלחת זוטרה יחסית. כך מתנהגים מנהיגיו של עם הנמק תחת עול הכיבוש? כך מתנהגים מנהיגים השואפים שהכיבוש ייעלם - אבל ללא השתתפותם, כדי שלא יקרה להם מה שקרה לאנואר סאדאת?

אבל השאלה מי אשם בהמשך הכיבוש אינה רלוונטית להיותו של הכיבוש משחית - כאן, ובכל מקום. הכיבוש נותן המון כוח, לפעמים של חיים ומוות, עם מעט מאוד חסמים חוקתיים ומוסריים. והכוח הזה מגיע לידיהם של הרבה מאוד אנשים שאינם יודעים כיצד לנהוג בו.

כמו הסמח"ט שלום אייזנר, שהרמטכ"ל גנץ הדיח אותו הבוקר (ד') מתפקידו. לפני כמה ימים פורסמו גם תמונות של חיילים בגדה מתעללים ב...כבשה. ההתעללות כמובן הייתה מכוונת אל הרועה הבא בימים, כדי להכריחו לפנות את שטח המרעה שלו. אבל בפועל, הייתה זו הכבשה שסבלה. למרות שלדעתי הכבשה כלל אינה פלסטינית ואין לה שום אינטרס לגזול נתחים קדושים מארץ ישראל השלמה.

האם גם הכובשים צודקים?

במצב הנוכחי, כאמור, הכיבוש הוא כורח נתון. לכן הכיבוש צודק. האם גם הכובשים צודקים? מי שמוציא שם רע לכיבוש הם לאו דווקא מפגינים תועי דרך. גם לא התעמולה הפלסטינית.

מי שבעיקר עושה זאת הם חלק מהכובשים, שנראה שחלקם בכך הולך וגדל. ולא מפני שאותם כובשים מבצעים את מעשי ההתעמרות לעין המצלמה, אלא משום שהם מבצעים אותם. נקודה.

קשה שלא להתרשם כי התעללות בחלשים באזור הכיבוש הפכה לתופעה כמעט נורמטיבית. זו תוצאה לא מפתיעה מן הכיבוש. והיא טבעית עוד יותר, כאשר אל הכיבוש נלווית לעתים משיחיות דתית אכזרית. אני כותב זאת מתוך הנחה ודאית שמה שאנחנו יודעים הוא רק חלק קטן מן המצב לאמיתו.

המציאות בשטח הרבה יותר גרועה מהמעט שמגיע לידיעת הציבור. זו צריכה להיות אחת המטרות העליונות של צה"ל: להמעיט ככל האפשר את המקרים של כיעור ימני-דתי-פרימיטיבי באזורי כיבוש. לא רק בגלל השם הרע שזה מוציא לנו, אלא בגלל שזה לא יפה. לא אנושי. לא תרבותי. לא הגון. אין טעם להגן על שטחי אדמה אם המחיר הוא נטישה של שטחי מוסר. כי בלי השטחים הללו, מי צריך את השטחים האחרים?

מה באמת ייעשה באייזנר?

הדחה לשנתיים מתפקידו, נגזרה על סא"ל אייזנר. מה יקרה במציאות? האם יקרצו לאייזנר שימתין "עד עבור זעם", כלומר "עד עבור פרסום" - ואז "יהיה בסדר" כמו שכבר נעשה במקרים דומים בעבר? נעקוב ונראה.