לניר הכפיל כספו פי 9 בבבילון: מורווח 200 מ' ש' "על הנייר"

בבילון מתקרבת לשווי של מיליארד שקל, והיא תיכנס כנראה למדד ת"א 100 ■ המנכ"ל אלון כרמלי לפני קצת יותר מ-3 שנים: "באנו לעשות פי 10 על הכסף" ■ ומי פספס? דני גולדשטיין, בעל השליטה בפורמולה ויז'ן, שמכר את השליטה ללניר

לפני קצת למעלה משלוש שנים עשינו את דרכנו למשרדי בבילון באור יהודה. שנה מלאה אז לרכישת השליטה בחברה על ידי איש העסקים נועם לניר, ואנו בחרנו לשבת מול אלון כרמלי, המנכ"ל, ולהבין למה ומדוע חזר לחברה, והביא עמו את לניר, גיסו. כרמלי כבר אז היה די אופטימי, והדגיש כי הכוונה של לניר ושלו היא להגדיל את ההשקעה בחברה פי 10. "באנו לעשות פי 10 על הכסף", אמר לנו.

משפט זה הפך לכותרת של הריאיון, אך אנחנו נותרנו סקפטיים לגבי היתכנותו. שלוש שנים עברו, ואנו מודים - קבל עם ועדה - טעינו. לספק שלנו לא היה כלל מקום, כי לניר וכרמלי אכן הגדילו את ההשקעה בחברה כמעט פי 10.

בבילון, שגדלה כמפתחת תוכנות שמסייעות לנו להפוך אנגלית לעברית ולהיפך, והתפתחה לחברת אינטרנט גלובלית, שעיקר הכנסותיה מפרסום מבוסס חיפוש מקוון, נסחרת כרגע לפי מחיר של 20.01 שקל (כמעט שיא של כל הזמנים), המשקף שווי חברה של 932 מיליון שקל (248 מיליון דולר).

כן, בבילון, אותה חברה קטנה שלא ממש עניינה מישהו לפני שנרכשה על-ידי לניר, כבר שווה כמיליארד שקל, פי 9 מהשווי שלפיו נרכשה, ונתון שממחיש, ללא צל של ספק, כי מדובר באחת מהצפות הערך המוצלחות ביותר שנרשמו בשוק ההון המקומי בעשור האחרון. הברווזון המכוער הפך לברבור, והברבור, כך נראה, עדיין לא אמר את מילתו האחרונה.

1. מחפשת בלי הפסקה

ואיך בדיוק הפך הברווזון המכוער לברבור? ובכן, כדי להבין איך בדיוק בבילון עושה לא מעט כסף, ניזרק לרגע הצדה למושגי טכנולוגיה. בבילון רוכבת על גל הפרסום המקוון, ורוב הכנסותיה (למעלה משני שלישים) נובעות ממקור זה. מקור זה יוצר לחברה הכנסות דרך ארבעה צינורות: חיפוש (Search), מכירת שטחי פרסום בסרגל הכלים (Toolbar), מכירת שטחי פרסום באתרי החברה (Website) והתקנת שותפים (Bundle).

ההכנסות מחיפוש - שתורמות את החלק העיקרי של הכנסות החברה מפרסום - נוצרות משת"פים של החברה עם מנועי חיפוש כמו Ask וגוגל, ולפי מודל זה, מי שמתקין תוכנה של בבילון, יוכל ליהנות משירותי תרגום חינם, משולבים במנוע החיפוש לפי בחירתו. במקרה זה, בבילון מקבלת תשלום קבוע עבור כל התקנת מנוע חיפוש, ו/או תשלום עבור כל לחיצה על תוצאה ממומנת.

בבילון השכילה להרוויח לא מעט, ובזמן די קצר, על כל דולר שהיא משקיעה, והוכחה לכך ניתן למצוא באתר www.alexa.com - האתר המוביל בעולם למדידת תנועת גולשים באתרי אינטרנט, ובמילים אחרות, האתר שמזהה איזה אתר אטרקטיבי יותר בעיני כל מי שרוצה לשווק את עצמו באינטרנט.

לפי alexa, האתר של בבילון מדורג במקום מספר 44 בדירוג אתרי האינטרנט הכי פופולריים בעולם, וזאת לעומת מקום 55 נכון לינואר האחרון. נתון זה מסביר את היכולת של בבילון לשפר את מעמדה בקרב שותפותיה (החל במנועי חיפוש קטנים ומקומיים וכלה בגוגל).

רק לשם ההשוואה, קונדואיט הישראלית, שרק באחרונה הוצמד לה שווי של 1.3 מיליארד דולר, מדורגת במקום 75; ask.com במקום 55, ואילו אינקרדימייל הישראלית במקום 1,235.

דירוג זה בא היטב לידי ביטוי בשורה התחתונה של בבילון. באחרונה דיווחה החברה כי נכון לדצמבר אשתקד, ההכנסות שטרם הפיקה, ושינבעו ממשתמשים קיימים, עומדות על 50 מיליון שקל, ורובן תוכרנה השנה. נכון לפברואר האחרון עמד מספר זה על 67 מיליון שקל (לא כולל הכנסות שכבר הוכרו, אך לא דווחו בגין ינואר ופברואר). נתונים אלו לבד מאותתים כי בבילון כנראה לא אמרה את המילה האחרונה, וכפי שזה נראה כרגע - 2012 תהיה מתוקה לא פחות מהשנה שקדמה לה.

2. לניר אכן דפק קופה

בשבועות האחרונים נפוצו שמועות שונות על כך שבבילון מנסה לגייס לשורותיה משקיעים זרים (מספרים שכרמלי נצפה באנגליה עורך רוד שואו), ושהחברה אף שוקלת להנפיק עצמה בנאסד"ק. ובכן, זה לא מפתיע (אם אכן זה נכון). אין חברה מקומית, מוצלחת כמו בבילון, שלא עושה מדי פעם רוד שואו מחוץ לגבולות ארץ הקודש כדי לשווק את מניותיה למשקיעים זרים, ואין חברה (שוב, מוצלחת כמו בבילון) שלא לוטשת עיניה לשוק ההון האמריקני. זה טבעי, זה לגיטימי, אך זה לא אומר שזה יקרה. וכן, לפי מה שהבנו, לניר קיבל באחרונה מספר הצעות לרכישת החברה, וסירב לכולן בתוקף.

במקום למכור, לניר רכש מניות נוספות של בבילון תמורת 6.8 מיליון שקל, ולפי 17 שקל למניה - 15% מתחת למחירה הנוכחי - אך זהו כסף קטן לעומת הרווח "על הנייר" שהוא רושם לזכותו בימים אלו. לניר, נזכיר, רכש את השליטה בבבילון עם שותפים, וחלקו ברכישה עמד על 20 מיליון שקל בקירוב. במהלך השנים שעברו מאז, רכש לניר (דרך ליוורמור, חברת ההשקעות הזרה שבבעלותו) מניות נוספות, מכר את חלקן, קיבל דיבידנד, וכך - לפי "בדיקת גלובס" - הרוויח "על הנייר" לפחות 200 מיליון שקל.

200 מיליון שקל זה לא סכום שהולך ברגל - אפילו למיליונר כבד כמו לניר - וכך נתון זה הופך להוכחה נוספת להצפת הערך המשמעותית ששמה "בבילון". ללניר, דרך חנפ"ק ניהול וליוורמור, יש 23.9% מההון של בבילון - החזקה ששווה 223 מיליון שקל.

חנפ"ק, נזכיר, הם ראשי תיבות של "חבר'ה, נדפוק פה קופה!". ולניר דפק קופה. וואחד קופה.

3. כנראה בדרך למדד ת"א 100

והנה עוד משהו שיכול להסביר את העליות האחרונות במניית בבילון, ואולי אפילו עליות נוספות שיירשמו בה בעתיד. בבילון נכללת כרגע במניות היתר, וכלולה, בין השאר, במדד יתר 50. שוויה הנוכחי, לעומת זאת, יכול להעניק לה כבר עכשיו כרטיס כניסה למועדון של מדד ת"א 100, וזה אומר, מבחינתה, קפיצת מדרגה די משמעותית, ולמעשה סוג של...מהפך!

ממניית יתר זנוחה, שאף משקיע כמעט לא זרק לעברה מבט קל שבקלים, הפכה בבילון למניה הלוהטת ביותר בשוק ההון המקומי. אין משקיע שלא רוצה/חושב/שוקל לקנות אותה, ואין משקיע שלא שובר את הראש איך לא השקיע בה עד כה, ואין משקיע שלא מנסה, כבר עכשיו, למצוא את ה"בבילון" הבאה - מניית יתר אלמונית שתתגלה כתרנגולת שמטילה ביצי זהב.

וכן, כניסה של המניה למדד ת"א 100 - אם וכאשר זה יקרה - תוכל להמשיך להקפיץ את שווי החברה (כל עוד, כמובן, שבבילון תמשיך לשפר את ביצועיה כפי שעשתה עד כה).

4. זה כרמלי, לא לניר

תמיד אומרים לנו שאנו לא מפרגנים מספיק (לפחות למי שצריך לפרגן לו), שאנו "תקשורת עוינת", וכדומה. ובכן, אולי לפעמים אנחנו כאלה, אך הפעם נחרוג ממנהגנו ונפרגן, קבל עם ועדה, לאיש שבזכותו בבילון נמצאת היכן שהיא כרגע, ושם משפחתו אינו לניר.

כן, לניר אולי זוכה לרוב התהילה, אך מי שבאמת ראוי לה, לא פחות מלניר, הוא אלון כרמלי, מנכ"ל בבילון. כרמלי די שונה מלניר. יותר שקט ממנו, פחות אמוציונלי ממנו אך עובד קשה לא פחות מלניר, ואולי אף יותר. כרמלי עבד ועובד קשה כדי להפוך את בבילון לחברת ענק, ואין כמעט ספק שהוא האיש הנכון במקום הנכון. הביצועים המדהימים של מניית בבילון הפכו אותו למיליונר, והוכיחו כי יש דבר כזה "תגמול מוצדק על ביצועים נטו".

כרמלי מכר במהלך השנה האחרונה מניות תמורת 13 מיליון שקל, וחבילת האופציות שנותרה לו מגלמת רווח "על הנייר" של 23 מיליון שקל. כך, צבר כרמלי בערך 40 מיליון שקל (ברוטו) - שווי הון לגיטימי על רקע הצפת הערך הענקית שיצר לכלל בעלי המניות בחברה.

5. הפספוס של דני גולדשטיין

ועוד הערה אחת לסיום. מי שלבטח תופס בימים אלו את ראשו, ומתחרט על הרגע שבו מכר את בבילון ללניר הוא דני גולדשטיין, בעל השליטה בפורמולה ויז'ן, שהייתה בעלת המניות הגדולה בבבילון. גולדשטיין, בדיעבד, לא הבין איזה אוצר הסתתר לו בתוך פורטפוליו החברות של פורמולה ויז'ן, והנהלת בבילון דאז, שאותה הוביל דב פאר (אביה של שחקנית הטניס שחר פאר), לא ממש ידעה מה לעשות עם החברה, וכיצד לנצל את שיתוף הפעולה שלה עם גוגל. איך? שישאלו את לניר.

תנועה יומית של גולשים
 תנועה יומית של גולשים

ביצועי מניית בבילון
 ביצועי מניית בבילון