פישר: "עדיף לקצץ בהוצאות מאשר להעלות מסים"

נגיד בנק ישראל בכנס של קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון: "יש לצפות שקרן המטבע הבינלאומית תקדיש תשומת לב רבה לתפקידה של המדיניות הפיסקלית בייצוב הכלכלה בעת שגרה" ■ "חייבים להיזהר משאננות בזמנים טובים"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נשא אתמול (ד') הרצאה בכנס קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון ארה"ב, תחת הכותרת "מדיניות פיסקלית והמשבר - הלקחים שנלמדו והצעדים לעתיד". בנאומו רמז פישר, תוך התבססות על מאמרים כלכליים אקדמיים, כי יש להעדיף קיצוצים בהוצאות על פני העלאות מסים כדי להקטין את הגירעון הפיסקאלי, תוך שהוא מדבר על משבר החוב באירופה.

נתחיל בשורה התחתונה: בסיכום דבריו של פישר אמר הנגיד כי יש לצפות שקרן המטבע הבינלאומית תקדיש תשומת לב רבה לתפקידה של המדיניות הפיסקלית בייצוב הכלכלה בעת שגרה, ולצורך בבניית מרחב אפשרויות למדיניות הפיסקלית כך שתוכל לתרום את חלקה לייצוב בעת משבר. גם הקשר בין המדיניות הפיסקלית והמוניטרית, והצורך לשמר את היציבות הפיננסית ולקיים רפורמות מבניות, יידון לעומק.

"וכאשר יבואו זמנים טובים יותר, יהיה על הקרן להמשיך ולהזהיר אותנו מפני שאננות, ולהמשיך ולהפגין חדשנות בהתמודדותה עם בעיות חדשות, חלקן הולכות ומתפתחות ברגעים אלה ממש ואנו עדיין לא יודעים על קיומן", הוסיף פישר.

הנגיד ציין עוד כי האסטרטגיה הרצויה לחדוש הצמיחה באירופה צריכה להכיל שילוב של צעדים. מצד אחד, צמצום פיסקלי שיחזיר את הגירעון והחוב לרמות ברות קיימא, שיצטרך להתרחש בהדרגתיות, ולעיתים תוך סיוע פיננסי חיצוני. ייתכן גם שתידרש פעולה נחרצת יותר מצד הבנק המרכזי האירופי כדי לתמוך בצרכי המימון של הממשלות. מצד שני, ידרשו רפורמות מבניות שונות, בשוקי העבודה, בשוקי המוצרים, בשווקים הפיננסיים ובהפחתת הבירוקרטיה ועידות התחרותיות.

"חלק ממדינות גוש האירו זקוקות לפיחות ריאלי, שבהיעדר שער חליפין משלהן יכול להיות מושג רק תוך צעדים, שאינם פשוטים לביצוע, של הפחתת שכר ומחירים - ייתכן גם שיהיה צורך לנקוט בצעדים מנהליים בתחום זה לתקופת הביניים", ציין פישר.

פישר הסביר את המחלוקת הקשורה לשאלה האם ריבית נמוכה מאוד לאורך תקופה ממושכת טומנת בחובה בעיות אינפלציה ו/או בועות נכסים עתידיות: "ההבדל בין סוגיות המדיניות הפיסקלית למוניטרית הוא שאין מחלוקת ממשית על כך שיחסי חוב-תוצר גבוהים הם בעיה, בשעה שלא הכול מסכימים כי ריבית נמוכה למשך תקופה ארוכה היא בעיה, כל עוד האינפלציה ובועות הנכסים לא מרימות ראש. התשובה לשאלת המדיניות המוניטרית גם פשוטה יותר: הבנק המרכזי יכול להפוך את ההרחבה המוניטרית בקלות יחסית, על ידי מכירת הנכסים שהוא רכש בתהליך ההרחבה. היפוך מצבו של יחס החוב לתוצר הוא משימה מאתגרת יותר, וכרוך בעלות חברתית גבוהה יותר".

באשר לאינפלציה, העשויה לנבוע מריבית נמוכה לאורך זמן, מציין פישר כי "אין להניח שנשוב לראות אינפלציה חריפה אלא לאחר שיתחזק הביקוש המצרפי ושיעורי האבטלה ירדו".