צדק תרדוף

ד"ר אפרים זורוף מוצא את עצמו בודד יותר ויותר במאבקו לעשיית דין בנאצים

"צייד הנאצים האחרון", ה' 21:00, ערוץ 10

לא רק ניצולי המלחמה ההיא הולכים ומתמעטים, אלא גם מחוללי-הזוועה, שכן אם בין הניצולים עצמם יש מי שהיו ילדים בעת השואה, וכיום הם בני 70 ומשהו, הרי שפושעים נאצים שעדיין חיים, הם כבר כבני 90. זה לא אומר כמובן שצריך להפסיק ולרדוף אותם, כמו שעושה ד"ר אפרים זורוף, מי שנחשב ל"צייד הנאצים" הפעיל האחרון. לזלו צ'אטארי, למשל, היה מפקד גטו בעת המלחמה ונחשד ברצח יהודים רבים, שנדור קפירו לעומתו, היה איש כנופיות צלב החץ וחשוד במעורבות ברצח 1,200 יהודים ואחרים, עוד לפני הכיבוש הנאצי של הונגריה.

גם הפושע השלישי, בניגוד למה שהיה אפשר אולי לצפות, אינו גרמני אלא הולנדי (בהולנד פעלה המפלגה הנאצית הגדולה ביותר מחוץ לגרמניה), קארל פאבר, שנחשד כמי שהתנדב לאס.אס ורצח יהודים ממחנה המעצר ווסטברוק, עוד בטרם נשלחו מזרחה למחנות ההשמדה. לכאורה מדובר באנשים שכל אחד צריך לסייע כדי להביאם לדין, אבל זורוף מגלה עד מה רבים המכשולים - מאלו המובנים ביותר כמו משפחתם הקרובה של הפושעים, ועד לקשיים שמערימות ממשלות שמתקשות לחטט בפצעים הפתוחים מפעם, או שמא חוששות מהעמדה לדין של קשיש בן 90, יהיה פשעו גדול ככל שיהיה. זורוף, אם כך, מוצא את עצמו בודד יותר ויותר במאבקו לעשיית דין בנאצים ועוזריהם, בטרם יזכו לנוח על משכבם בשלום.

טירוף מבורך

הסרטים הגדולים של ג'ק ניקולסון, ו' מ-17:30, "יס 2"

הוא מקריח, לפעמים קצת שמנמן, ועדיין נשים מתות עליו. האמת? לא רק נשים: ג'ק ניקולסון הוא באמת תופעת טבע שלא דומה לאף שחקן אחר. אז במקום להשחית מילים על "סופ"ש עם ג'ק ניקולסון", בואו נעבור למה שיש לו להציע ביום שישי. זה יתחיל כבר ב-17:30 עם "הכי טוב שיש", תפקיד ענק של ניקולסון כגבר שסובל מקומפלקסיה אובססיבית, שכנגד כל הסיכויים מפתח ידידות עם שכנו ההומוסקסואל, כלבו המפונק וחשוב מכל - המלצרית שלו (הלן האנט בתפקיד מצוין). משם אפשר להמשיך ל"איך אתם יודעים" - סרט מעט פחות מוערך של ניקולסון, שבו מתקשה אישה צעירה לבחור בין שני גברים. אם ניצלתם את הזמן הזה כדי לאכול ארוחת ערב, אתם מוזמנים להתיישב שוב מול המסך ב-22:00 ל"בחורים טובים": כוכב הסרט הזה הוא אמנם טום קרוז בתפקיד פרקליט צבאי שתובע שני חיילים על רצח של חברם ליחידה, אבל ג'ק ניקולסון גונב את ההצגה משניהם בתפקיד גנרל מארינס קשוח שהופך מעד מפתח שחצן לנאשם. בעלי עצבים חזקים מוזמנים לחתום את הלילה עם "הניצוץ" (00:25), מותחן אימה מרתק שכתב סטיבן קינג וביים סטנלי קובריק ובו ניקולסון הוא מנהל בית מלון שמאבד בהדרגה את שפיותו (כאילו שהייתה לו לפני כן). ההומאז' לג'וני קרסון, כשניקולסון רודף עם גרזן אחרי אשתו האומללה (שלי דובאל) ומכריז "הנה ג'וני", הוא חתיכת וינטאג' קולנועי.