אל-עריאן מזהיר: "הבחירות באירופה ישפיעו על השווקים"

אל-עריאן טוען שהבחירות שיתקיימו במספר מדינות באירופה עלולות להשפיע על השווקים בעולם ■ הוא טוען שהתקופה הקרובה תיצור מספר הזדמנויות להשקעה ■ מנכ"ל פימקו נותן גם הצעות למשקיעים איך לנהוג בתקופה הקרובה

מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל פימקו, מזהיר היום מפני גורם חדש שעלול להשפיע על השווקים ברחבי העולם במהלך השבועות והחודשים הקרובים - הבחירות שיתקיימו במספר מדינות מפתח באירופה. בטור שפירסם אל-עריאן באתר האינטרנט של רשת CNBC, הוא סוקר את התואצות האפשריות של הבחירות, את ההשפעות שלהן על השווקים ונותן למשקיעים המלצות כיצד לנהוג.

אל-עריאן מתחיל את הסקירה שלו בבחירות שיתקיימו ביוון ב-6 במאי. הבחירות שם יהיו סביב נושא עתידה הכלכלי של יוון ואיך ניתן להוציא אותה מהמשבר. אל-עריאן טוען שהעם היווני יצטרך לבחור בין אלה שתומכים בצעדים שמונהגים כיום במדינה שהוסכם עליהם עם הטרויקה (האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית) שכוללים המשך צעדי הצנע, לבין אלה שתומכים בנקיטת צעדים שיובילו להגברת הצמיחה והפחתת צעדי הצנע.

מיוון עובר אל-עריאן לצרפת ושם, הוא טוען, המצב מורכב יותר. אל-עריאן טוען שהסיבה למורכבות שם הינה העובדה שבעוד המועמד הסוציאליסטי המוביל פרנסואה הולנד היה עקבי בעמדותיו לגבי הצעדים שממשלת צרפת צריכה לנקוט בנוגע למשבר באירופה, הנשיא ניקולא סרקוזי שינה את עמדתו מספר פעמים על מנת לזכות בקולות נוספים בבחירות. וזה יוצר חוסר בהירות לגבי העניין.

אם סרקוזי יפסיד בבחירות הקרובות לנשיאות, התסריט הסביר ביותר כרגע, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תאבד בעל ברית חשוב במאבק שלה במשבר החוב באירופה, וזה יפגע במאמצי הטיפול במשבר. זה מסביר את המהלך החריג שנקטה בו מרקל של הירתמות למסע הבחירות של סרקוזי. צריך לזכור גם, שמרקל עצמה ניצבת בפני בחירות במדינה שלה בשנה הבאה.

הסיבוב הראשון לבחירות לנשיאות בצרפת יתקיים ביום ראשון הקרוב, ועל פי ההערכות לא יהיה מנצח בסבב הזה מה שיצריך סיבוב נוסף שיתקיים ב-6 במאי ובו צפויים להתמודד המועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד והנשיא המכהן ניקולא סרקוזי.

ב-31 במאי ייערך גם משאלה עם באירלנד, שגם היא נמצאת במשבר כלכלי חריף, שיהווה את המבחן הראשון עבור מידת התמיכה שיש בממשלה כשהיא תנסה להעביר את האמנה הפיסקאלית החדשה שאומצה על ידי האיחוד האירפי לפני כחודשיים.

אל-עריאן נותן המלצות למשקיעים למה הם צריכים לצפות במהלך התקופה הקרובה. הוא אומר שאם אתה משקיע לונג, במיוחד אם כל ההשקעות שלך הן ללונג, אתה צריך לקוות לניצחון של סרקוזי בבחירות בצרפת, קואליציה רחבה וחזקה של המפלגות המסורתיות ביוון, ניצחון של מפלגתה של מרקל בבחירות האזוריות של בגרמניה ושאזרחי אירלנד יאמצו את האמנה הפיסקלית החדשה.

מנכ"ל פימקו אומר שאם אתה שורטיסט או מתכוון להוסיף השקעות בשורט, אתה צריך להחזיק אצבעות להולנד בבחירות בצרפת, לתוצאות מעורבות בבחירות ביוון, כישלון של מרקל בגרמניה ודחיית האמנה הפיסקאלית האירופאית באירלנד.

אל-עריאן טוען שהבחירות הללו יכניסו את אירופה לתקופה של חוסר וודאות מה שיכול ליצור מספר הזדמנויות להשקעה. אבל מזהיר שחוסר הוודאות הזה יתן את אותותיו בשווקים הגלובלים ועלול להאיט את המאמצים להגיע לפתרונות לגבי משבר החוב באירופה.