צפו בווידיאו: מה קלטו מצלמות גוגל סטריט ויו בישראל?

גוגל השיקה בישראל את Google Street View, שירות שמאפשר לערוך טיול וירטואלי מבלי לצאת מהבית ■ השירות שפעיל בעשרות מדינות בעולם יפעל בשלב הראשון בשלוש הערים הגדולות ובמספר אתרי תיירות

חמש שנים אחרי ארה"ב וכחצי שנה אחרי תחילת הצילומים בישראל, גוגל השיקה בסוף השבוע האחרון את שירותי מיפוי הרחובות שלה Google Street View גם בארץ. רחובות ירושלים, תל אביב וחיפה, לצד מספר אתרים כמו מיני ישראלי, הספארי ברמת גן, אוניברסיטת בן גוריון ואחרים, נגישים מיום חמישי האחרון לסיור וירטואלי של 360 מעלות באמצעות שירות המפות של גוגל. הרעיון מאחורי השירות, שמתעד רחובות במדינות כמו ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, יפן, דרום קוריאה ו-30 מדינות נוספות הוא להציע לציבור אפשרות לטייל דרך המחשב ולהכיר אזורים שונים.

"השקת גוגל סטריט וייו בשלוש הערים הגדולות הוא אירוע מרגש ובעל משמעות", אמר מנכ"ל גוגל ישראל, אפריקה ויוון, מאיר ברנד, במסיבת העיתונאים שערכה היום החברה. "השירות מאפשר לגולשים לטייל באופן וירטואלי בישראל ובאתרים תיירותיים והיסטוריים והכול בכמה הקלקות מהמחשב ומהנייד. היום אני גאה להגיד שישראל היא על המפה". השירות, יש לציין, זמין הן דרך הדפדפן מהמחשב בכניסה לשירות המפות של גוגל והן מהסמארטפון באמצעות אפליקציית המפות של גוגל.

הבית ברחוב ארנון

שירות מיפוי הרחובות מסייע לתיירים ולישראלים להכיר את הארץ מקרוב יותר, כמו גם למצוא בקלות מקומות לטייל בהם או לראות את סביבת בתי המלון שבהם ישכנו בביקורם. אך מלבד זאת, השירות, שנגיש ללא עלות, מאפשר שימושים מעניינים אף יותר: מתווכי נדל"ן יכולים לשדרג את אתרי האינטרנט שלהם ולהראות את סביבת המגורים המוצעת למכירה, סטודנטים יכולים לראות את השכונה שבהם הם מתכננים לשכור דירה ובעלי מסעדות או עסקים יכולים להציג באתרי האינטרנט שלהם מפה וירטואלית של הרחוב כדי להקל על ההתמצאות. במסיבת העיתונאים הראו הארגונים נגישות ישראל ומט"ח כיצד ניתן לעשות שימוש מעמיק יותר בטכנולוגיה.

יו"ר נגישות ישראל, יובל וגנר, הסביר כי בעלי מוגבלויות יכולים להיעזר בשירות כדי לראות את הדרך אל המסעדה המבוקשת. לדבריו, ניתן לראות אם המדרכה אינה חסומה, אם הדרך ישרה או חלקה או אם יש מדרגות בכניסה למסעדה. מנכ"לית מט"ח, גילה בן הר, הראתה שימוש נרחב בשירות עבור ספרי לימוד וקריאה, כמו למשל בספר של לאה גולדברג "הבית ברחוב ארנון", שמאפשר לראות כיצד נראה הרחוב מקרוב.

באירוע ההשקה היום נכחו גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, לצד ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שכהרגלו בחר להתבדח ופנה לברנד: "אם יום אחד סטריט וייו יצליח להראות איפה יש חנייה פנויה בעיר שלנו, אז אתה מוזמן לעזוב את גוגל ולהצטרף אלינו".

מאז שיצא לדרך, הפך Street View לשם נרדף לבעיות פרטיות. אמנם כמעט כל מוצר שגוגל מוציאה לשוק נתקל בשאלות של חדירה לפרטיות, אך במקרה של street view הדבר נכון שבעתיים כיוון שהפרטיות נפגעת גם כלפי אנשים שאינם חלק מגולשי האינטרנט ומשתמשי הסמארטפונים.

לאורך השנים ספגה גוגל תלונות ותביעות מארגונים שונים על השימוש שהיא עושה בכלי הרכב והתלת אופן המיוחדים שלה שמתעדים את הרחובות. כך, תיעדו המצלמות של גוגל ניסיונות לשוד, זוגות מתנשקים, אזרחים שמשתינים בחצר ביתם, אדם שנכנס אל חנות סקס ועוד. הפרשה הכי מוכרת בכל הקשור לסטריט וייו ופרטיות הייתה בעת שגוגל אספה, בטעות לדבריה, נתונים מרשתות אלחוטיות פתוחות ולא מאובטחות שנקלו בדרכם של כלי הרכב שלה.

אמנם גוגל הייתה זו שהודתה בטעות בשל תקלה טכנית, אך המידע שנאסף היה יקר ערך וכלל שמות משתמשים, כתובות דואר אלקטרוני וסיסמאות שונות. הדבר הוביל לחקירות מעמיקות ולתביעות נגד החברה ברחבי העולם.

הפתרון העיקרי של גוגל לבעיות הפרטיות בסטריט וייו הוא היכולת הטכנולוגית לטשטש פנים ולוחיות זיהוי של כלי רכב עוד לפני העלאת צילומים לשירות המקוון. יתרה מזאת, השירות מאפשר באמצעות לחיצה על "דווח על בעיה" לעדכן את גוגל בבקשה לטשטוש נוסף של פרטים בתיעוד של סטריט וייו.

ברנד הסביר היום כי הטיפול בתלונות ובקשות לטשטוש נוסף של פרטים ייענה בתוך ימים ספורים ויעודכן בשירות עצמו. ברנד הוסיף כי "אנחנו מצלמים רק במקומות ציבוריים, שבהם אם היינו הולכים ברגל היינו רואים את אותם הדברים. עבדנו בצמוד עם רשויות החוק והביטחון, בהם הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט). אנחנו לא מצלמים בזמן אמת ומעלים את התמונות רק לאחר עבודה ממושכת של טשטוש".

באשר לשאלה מדוע עולות תמונות של אנשים או לוחיות זיהוי של כלי רכב למרות שלא עברו טשטוש, אמר ברנד כי "הטכנולוגיה פותרת את מרבית המקרים אך היא לא מספקת מענה של מאה אחוז ולכן אנחנו מאפשרים לגולשים לבקש טשטוש נוסף".

ברנד הוסיף כי כבר מיום חמישי התקבלו פניות ותלונות בנוגע לשירות. ברנד בחר להתחמק משאלות על נושאי ביטחון.