גורמים מדיניים: "הפסקת הגז לא קשורה ליחסים עם מצרים"

בקהיר ובירושלים מנסים להנמיך להבות בעקבות ביטול הסכם הגז ■ "זהו סכסוך המצוי בהליכים משפטיים בחו"ל", אמרו בישראל

בישראל וגם במצרים מנסים להרגיע את הרוחות, בעקבות הפרסום אתמול לפיו מצרים הודיעה על הפסקת אספקת הגז לישראל.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי בהמשך לשיחות שהתקיימו הערב בין גורמים מדיניים בישראל לגורמים מדיניים בקהיר, הובהר כי מדובר בחלק מסכסוך מסחרי בין חברה פרטית לחברות ממשלתיות מצריות, סכסוך שמצוי בהליכים משפטיים בחו״ל שטרם הוכרע. "אין המדובר כלל בסכסוך הקשור בדרך כלשהי ליחסים המדיניים בין ישראל למצרים", אמרו בירושלים.

במקביל, אמר אתמול מקור בכיר בצבא מצרים לרשת טלוויזיה מצרית, כי העסקה לא בוטלה אלא הופסקה בשל סכסוך על העברת כספים.

עם זאת, גורמים רשמיים בישראל זעמו אתמול על הפרסום. שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי הוא מודאג מאוד מההחלטה בקהיר, "הן מבחינת ההיבטים המדיניים והן מבחינת ההיבטים הכלכליים", לדבריו. "מדובר בתקדים מסוכן שמעיב על הסכמי השלום ועל אווירת השלום בין מצרים לישראל", הוסיף שר האוצר.

שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו התייחס לביטול ההסכם והנחה את משק האנרגיה הישראלי להיערך למצב של אי אספקת גז. "בכל מקרה, ישראל פועלת לביסוס עצמאותה האנרגטית ולפיתוח מהיר של מקורות האספקה הישראליים", נמסר בהודעת משר האנרגיה והמים.

גם יושב ראש האופוזיציה, שאול מופז, הגיב לפרסומים: "זוהי הפרה בוטה של הסכם השלום, שפל חסר תקדים ביחסים בין המדינות", אמר מופז. "הצעד הזה מחייב תגובה מיידית מצד ארצות הברית, כמי שהייתה ערבה לקיומו של הסכם קמפ דייויד".

בכלי התקשורת הערביים סיקרו בהרחבה את הפרסום. המהנדס האני דאחי, יו"ר חברת הגז המצרית הלאומית, הבהיר כי להחלטה אין כל רקע או השפעה מדינית - כי אם התקבלה אך ורק משיקולים כלכליים ומסחריים. "חברות הגז הישראליות לא עמדו בהתחייבויותיהן הכספיות חודשים ארוכים", אמר לכלי התקשורת המצריים.

"דרשנו מישראל יותר מפעם אחת לשלם את הכספים באיחור, והיא לא עשתה זאת", הבהיר דאחי. "לא למועצה הצבאית ולא לממשלה היה חלק בהחלטה הזאת. גם מוחמד שועיב, יו"ר חברת הגז המצרית EGAS, הודיע הערב כי דווקא ישראל היא שלא עמדה בהתחייבויותיה בהסכם הגז בין המדינות.