סיטיגרופ: "הסיוע האמריקני למצרים עשוי להיפסק"

בבנק ההשקעות מתייחסים היום לביטול הסכם הגז עם EMG, ומציינים: "הפגיעה במצרים - גדולה מבישראל" ■ "המהלך לא מפתיע - לחברת החשמל היה מספיק זמן להתכונן"

הביטול החד-צדדי של הסכם הגז בין מצרים לישראל, לא ישפיע בטווח הקצר באופן מהותי על שתי המדינות; אולם, בטווח הארוך עשוי ההסכם לפגוע במצרים יותר מאשר בישראל - כך מעריכים היום (ג') כלכלני בנק ההשקעות סיטיגרופ, בסקירתם את השווקים המתעוררים.

ביטול הסכם הגז לא צפוי להשפיע על ישראל באופן מהותי, לפי סיטיגרופ, שכן "לחברת החשמל היה מספיק זמן להתכונן למהלך, לאור הפסקות הגז החוזרות ונשנות בשנה החולפת".

בסיטיגרופ מציינים כי למרות ששר האוצר שטייניץ ציין כי ביטול הסכם הגז המצרי יסב למשק הפסדים של כ-15 מיליארד שקל (1.7% מהתמ"ג), מוערך כי הנזק הריאלי למשק הישראלי הוא מתון מאד. בנוסף, לוקחים בחשבון בבנק ההשקעות גם פיתוח אפשרי של מאגר "תמר" עד אפריל 2013 - "כך שכל השלכה שלילית על המשק, צפויה להיות קצרת טווח", לשון הסקירה.

באשר למצרים, בסיטיגרופ אופטימיים פחות: "הפגיעה ביחסים הכלכליים בין ישראל למצרים תסב נזק לאחרונה בטווח הארוך", מעריכים. כלכלני הבנק מסבירים כי ביטול הסכם הגז מהווה למעשה עילה "להערכה מחדש" של הסכם השלום בין ישראל למצרים, ועלול לפגוע בסיוע הצבאי האמריקני למצרים - הנמדד בהיקף של 1.3 מיליארד דולר לשנה.

סיוע זה, למרות שאושר עבור המצרים לשנה הנוכחית, עלול כבר בשנה הבאה - מעריכים בבנק. סוגייה נוספת קשורה להכרזתה של מצרים כ"אזור סחר חופשי", אשר חוסכת למצרים יותר ממיליארד דולר בשנה, וגם היא מוטלת כעת בספק.