"אירופה בבעיית אשראי - סיכון להצתה מחדש של המשבר"

יניב פגוט מאיילון: המערכת הפיננסית באירופה נמצאת בבעיית אשראי, הנובעת מייצור עלויות גיוס ההון של הבנקים כתוצאה מייקור עלויות גיוס ההון באירופה ומבעיית האמון ביבשת

העמרכת הפיננסית באירופה נמצאת בבעיית אשראי, הנובעת מייצור עלויות גיוס ההון של הבנקים כתוצאה מעליית תשואות האג"ח הממשלתיות באירופה ובעיית חוסר אמון בשווקים ביבשת - כך מעריך יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. לדידו, בעיית האשראי עלולה להוביל להתפרצות מחודשת של המשבר ולהמשיך ולכרסם בצמיחה באירופה.

"הקטנת האשראי על ידי המערכת הפיננסית האירופאית נובעת מייקור עלות גיוס המקורות של הבנקים כתוצאה מן המשבר הריבוני והתערערות האמון של גופים פיננסים אירופאים אחד במשנהו", כותב פגוט.

לדבריו, למרות שהתוכנית להגברת הנזילות (LTRO's) של הבנק האירופי (ECB) מיתנה מעט את ההרעה במצב, "הדינאמיקה השלילית בכל האמור בייקור מקורות המימון שרירה וקיימת". בנוסף, מזכיר פגוט כי על הבנקים באירופה לגייס כ-110 מיליארד אירו עד יוני השנה (כדי להגדיל את יתרת הרזרבות ל-9%) - סיבה נוספת אשר "תרומת" למחנק האשראי.

"הקטנת המנופים של המערכת הפיננסית מאיימת לייצר מחנק אשראי ולכרסם בצמיחת התוצר ובכך להצית מחדש את המשבר הפיננסי באירופה", מזהיר פגוט, שסבור כי "על מנת למנוע את המשך הקטנת המינוף הבנקאי באירופה אשר פוגעת קשות בצמיחה ידרשו הבנקים לגייס הון בשווקים הפתוחים".

לדעת פגוט, לאירופה לא יהיה מנוס אלא להפעיל את מנגנוני החילוץ האירופאיים (דוגמת קרן החילוץ ומנגנון הייצוב, בהיקף כולל של 900 מיליארד אירו) בכדי להקטין את לחצי האשראי.

"מדובר בגרסה מרוככת של הלאמה חלקית של המערכת הבנקאית באירופה במתכונת דומה לזו אשר נעשתה במשבר 2008 בארה"ב", מסכם פגוט. "אנו בצד הסבור כי שיא המשבר באירופה עדיין לפנינו ולפיכך מעריכים כי שימוש בכספי קרן הייצוב לרכישת מניות בנקים הינה מהלך ריאלי ואף מהלך מסוג Win-Win".