ישראל מעצמת סמארטפון: 1.15 מיליון מכשירי אייפון וגלקסי

עד לסוף שנת 2011 נמכרו בישראל 768 אלף מכשירי אייפון, ו-380 אלף מכשירי סמסונג גלקסי ■ מהי נקודת המפנה שהפכה את הישראלים לחובבי גאדג'טים?

ביום העצמאות הקרוב ייצאו הישראלים לבמות הבידור ולפארקים, עם פטיש מפלסטיק וטלפון סלולרי ביד השנייה. סביר להניח שמדובר בסמארטפונים. אצל יותר ממיליון בני אדם מדובר באייפון של אפל או בגלקסי של סמסונג.

מה הפך את ישראל לאומה שבה הסמארטפונים כובשים כל חלקה טובה? אחת הסיבות לכך היא הסבסוד שמעניקות מפעילות הסלולר. בשוק המקומי ניתן למצוא את הדגמים החדישים ביותר, גם אצל אנשים ממוצעים שאינם חובבי גאדג'טים מושבעים.

ואז הגיע האייפון

נקודת המפנה בשוק התרחשה ב-2009. האירוע: האייפון, שהושק בכלל ב-2007, הגיע לישראל באופן רשמי, כמעט שנתיים אחרי כל העולם. מאות אלפי אנשים הבינו שסמארטפון הוא לא רק מכשיר לגיקים. הטלפון של אפל הציג פשטות בהפעלה והנאה בזמן השימוש. מלבד זה, להסתובב עם אייפון, נחשב (עדיין) לסמל סטטוס. בנוסף, המכשיר מאפשר לשלוח הודעות טקסט ללא תשלום - דרך שירות iMessage - רק לאנשים שיש להם אייפון.

כל אחת מהמפעילות הסלולריות התייבה לאפל, לפני הגעתו של האייפון לארץ, למכירות של עשרות אלפי יחידות. רבים העריכו באותם ימים שמדובר ביעד יומרני. בפועל, האייפון מכר הרבה יותר ורוב הזמן היה קשה למצוא אותו במלאי לרכישה ללקוחות.

עד לסוף שנת 2011 נמכרו 768 אלף מכשירי אייפון, לפי נתונים של חברת המחקר IDC ישראל, מדובר במספר עצום בכל קנה מידה. מה שעוד יותר מפתיע הוא שסדרת מכשירי הגלקסי של סמסונג מכרה כבר 380 אלף סמארטפונים מאז שיצאו לשוק בארץ והמכירות רק צפויות לגדול עם השקת הגלקסי אס 3 בתקופה הקרובה (ראו בהמשך).

ב-2009, אמר בראיון ל"גלובס" אילן בן דב, יו"ר קבוצת סאני, יבואנית מכשיר סמסונג לארץ. "אם האייפון יכנס לישראל, הוא רק יעזור לנו. הוא בסופו של דבר יגדיל את הקטגוריה של מכירות המכשירים מהסוג הזה. מדובר במותג נפלא עם עבודה שיווקית מדהימה, אבל בשורה הסופית האייפון פשוט עוזר לנו".

באותה תקופה, כולם ציפו שהמכירות של כל המתחרים יפגעו, דבר שהיה נכון, פרט לסמסונג, שהצליחה להשכיל לנצל את התחרות לקידום מותג הדגל שלה - גלקסי אס, שהיה אחד המכשירים הראשונים הטובים עם מערכת ההפעלה המתחרה לאפל: אנדרואיד מבית גוגל. בסאני גם ניצלו את המחסור הקבוע שהיה למכשירי אייפון אצל המפעילות הסלולריות, בשביל להציב אלטרנטיבה, עבור לקוחות שלא רצו לצאת מהחנות של המפעילה הסלולרית עם ידיים ריקות.

"אפל וסמסונג הצליחו להיות ספקי הסמארטפונים הראשיים, בגלל שהם נכנסו לשוק ראשונים, לפני המתחרים שלהם", אומר אומר ארז סוויסה, אנליסט מחקר ב-IDC ישראל. "בזמן שאפל נשארה ספקית האייפון המובילה, סמסונג הצליחה להגדיל את המכירות שלה בצורה משמעותית. סמסונג גם לקחה את היתרון התחרותי במחיר".

מצפים לגלקסי חדש

סמסונג ואפל צפויות להמשיך לשלוט בתחום הסמארטפונים עוד תקופה ארוכה. המתחרות בשוק אולי מוציאות דגמים חדשים, אבל לפחות כרגע קשה למצוא מכשיר דגל של LG, מוטורולה או סוני שיצליח לזכות לאהדה כזו אצל קהל הצרכנים.

ביום חמישי הבא, 3 למאי, סמסונג תקיים בלונדון את מסיבת העיתונאים שלה שבו תכריז על הגלקסי הבא. הרשת כבר עמוסה בהדלפות והערכות איך מכשיר הדגל של החברה הקוריאנית יגיע. אחת ההערכות, שהמכשיר שמצפים שיקבלו את השם גלקסי אס 3, יהיה עשוי ממתכת נוזלית, כאשר תתווסף אליו גם טעינה אלחוטית, שתאפשר לטעון במהירות את הטלפון, באמצעות הנחה שלו על משטח ייעודי.

אתר אמזון הגרמני חשף בטעות לפני מספר ימים את המפרט הלא רשמי למכשיר בעמוד ההזמנות המוקדמות. אם הנתונים נכונים, המסך אמור להיות בגודל 4.7 אינץ', מצלמה עם חיישן 12 מגה פיקסל, פלאש וגרסת אנדרואיד 4 שתשמש כמערכת ההפעלה הבאה.