לאומי: תיתכן העלאה בלתי צפויה של מסים עקיפים בקיץ

האנליסטים מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להישאר אדיש לאינפלציה ויתחיל להעלות את הריבית בחודשים הקרובים

בנק לאומי מזהיר מ"האצה בלתי צפויה" של האינפלציה בקיץ הקרוב בשל התייקרות תעריפי החשמל ועלייה אפשרית של מסים עקיפים, מה שיחייב את בנק ישראל להעלות את הריבית. כך עולה מסקירה מאקרו-כלכלית שפרסם היום (ד') לאומי.

"בהיעדר אירועים חריגים, צפוי במהלך השנה שינוי מגמה ומעבר להעלאה של ריבית בנק ישראל", נכתב בסקירה. "זאת, הן על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה יחסית והן כגורם מאזן לחשש ממדיניות תקציבית מרחיבה מהרצוי אשר תחייב את בנק ישראל לנקוט בריסון מסויים במדיניות המוניטרית".

האנליסטים בלאומי מעריכים כי במידה ובנק ישראל יחשוש מהרחבה חריפה של הגירעון, העלאות הריבית עשויות לבוא בקצב חד יותר מכפי שמצפים היום המשקיעים: "במידה ויגבר החשש מחריגה משמעותית של הגירעון התקציבי גם מיעד ההולם את מצב המשק הנוכחי, תתכנה העלאות ריבית מוקדמות ואולי משמעותיות מאלה המתומחרות כיום בשווקים. בהקשר זה נציין גם את הסיכונים להאצה בלתי צפויה באינפלציה במהלך חודשי הקיץ ובהם התייקרות נוספת של החשמל וכן אפשרות להעלאת מיסים עקיפים".

בנק ישראל הותיר השבוע את הריבית במשק על כנה ברמה של 2.5% זה החודש השלישי ברציפות. מאז כניסתו של סטנלי פישר לתפקיד נגיד בנק ישראל בשנת 2005, פרק הזמן הארוך ביותר בו הותרה הריבית על כנה היה 4 חודשים.

לצד החשש מאינפלציה, בלאומי מעריכים כי היצוא הישראלי ימשיך להיחלש ויכביד את הצמיחה הכוללת של המשק השנה. כ-40% מצמיחת התמ"ג בישראל מקורה ביצוא.

"אנו מעריכים כי מדדי היצוא ימשיכו להיות חלשים על רקע ההאטה בפעילות הכלכלית בעולם כאשר הם יכבידו על צמיחת המשק הישראלי בשנת 2012", נכתב בסקירה.