קרן המטבע הבינלאומית: "הבנקים בספרד פגיעים מאוד"

את הדברים נכתבו במסגרת הסקירה של קרן המטבע לכלכלה הספרדית ■ עיקר תשומת הלב בדוח הופנתה כלפי מערכת הבנקאות הספרדית שמתמודדת עם "חובות רעים" בהיקף של 185 מיליארד דולר

קרן המטבע הבינלאומית פרסמה אתמול את הסקירה שלה לגבי המצב הכלכלי של ספרד. הנשוא המרכזי של הסקירה היה מצבם העגום של הבנקים במדינה, במיוחד מצבם של הבנקים למשכנתאות, והמדינה תצטרך להזרים אליהם כספים על מנת לכסות על "משכנתאות רעות" בהיקף של עשרות מיליארדי דולר.

בסקירה של קרן המטבע נכתב כי למרות מספר רב של הסדרי חוב עם הבנקים בנושא הזה,סקטור הבנקאות בספרד עדיין "פגיע". ענף הבנקאות בספרד זקוק בדחיפות להזרמת כספים ולאסטרטגיה שתעזור להם להיפטר במהרה מההשלכות של התפוצצות בועת הנדל"ן במדינה.

הרשויות בספרד הכריחו חלק מהבנקים הללו להסיגר או להתמזג עם בנקים אחרים במטרה למנוע את המשך התדרדרות המצב. אולם היקף "החובות הרעים" ממשיך לגדול והוא עומד כעת על כ-185 מיליארד דולר, וזה מקשה על הבנקים לספק הלוואות חדשות לאזרחים, דבר שיכול היה להאיץ את הצמיחה בכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו.

"היכולת של הבנקים לספוג בעצמם את ההפסדים מהמשכנתאות הללו מוגבלים מאוד. הבנקים תלויים כעת בכספי משלם המיסים על מנת להציל אותם", נכתב בדוח של קרן המטבע. "הטיפול באותן חובות רעים צריך להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה הספרדית. גם הבנקים העמידים בספרד יסבלו מאיבוד אמון ההמשקיעים בשוק הספרדי אם לא יהיה טיפול יסודי בבנקים החלשים מבחינה כלכלית".