ברק אובמה הורה להפשיר את כספי הסיוע של הפלסטינים

הבית הלבן הורה להפשיר סיוע בסך 192 מיליון דולר לפלסטינים ■ הקונגרס החליט להקפיא את הסיוע, אך נתן לנשיא אופציה להפשירו אם הוא יחליט שמתן הסיוע תורם לביטחון הלאומי של ארה"ב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הורה להפשיר סיוע בסך 192 מיליון דולר לרשות הפלסטינית. הקונגרס החליט להקפיא את הסכום אשתקד, אך, כמקובל ביזמות מסוג זה, נתן לנשיא אופציה להפשירו אם הוא יחליט שמתן הסיוע משרת את האינטרסים של ארה"ב.

בתזכיר מ-25 באפריל, מורה אובמה לשרת-החוץ, הילארי קלינטון, להודיע לקונגרס, שהוא החליט להפשיר את ההקפאה מפני שהדבר תורם לביטחון הלאומי.

הקונגרס החליט להקפיא את הסיוע כגמול על החלטת נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ליזום הצטרפות של הרשות כמדינה עצמאית לעצרת הכללית, בספטמבר אשתקד. למרות התנגדותה המפורשת של ארה"ב.

הסכום שהופשר הוא חלק מחבילת הסיוע לפלסטינים משנת הכספים 2011, בסך 550 מיליון דולר. סוגיית הסיוע לרשות נמצאת במחלוקת מתמשכת בין הממשל לקונגרס ויש מי שהשווה מחלוקת זו לתחרות מתמדת במשיכת חבל. מחוקקים שונים מטילים מדי פעם "איסור פרטי" (hold) על העברת חלק מהכספים ואחר-כך הם מבטלים אותו בעקבות הפצרות של הממשל.

כך, למשל, החליט הקונגרס לשחרר לרשות 40 מיליון דולר בנובמבר, לאחר שהסטייט דיפרטמנט הביע דאגה מחוסר יכולתה של הרשות להתמודד עם מצב כלכלי קשה שחולל בעיות הומניטריות באוכלוסיה הפלסטינית. מחוקקים רבים טוענים, שהסיוע האמריקני מממן תשלום משכורות למנגנון מנופח של עובדי מדינה, שהרשות חפצה ביקרם.

מכל מקום, אתמול אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, טומי ויאטור, שהסכום המופשר "מיועד להבטיח את המשך קיומה של ממשלה מתונה ברשות הפלסטינית, תחת הנהגתו של הנשיא מחמוד עבאס וראש הממשלה סאלאם פיאד".

"הרשות הכירה בבזכות הקיום של ישראל, התנערה מאלימות וקיבלה הסכמים קודמים, לרבות מפת הדרכים", אמר הדובר. "... ארה"ב מחויבת לשלום צודק, מקיף ומתמשך במזה"ת, שכולל פיתרון של שתי מדינות לשני עמים".

חוגים רפובליקניים מציגים את החלטת אובמה להפשיר 192 מיליון דולר כהוכחה לכך שהוא אינו תומך דיו בישראל. למעשה, ישראל עצמה תומכת במתן הסיוע. בדצמבר אשתקד, לאחר חסימת הכסף, הודיעה ישראל שהיא תומכת בהפשרת ההקפאה אם הרשות תזנח את מאמצי ההצטרפות לאו"ם, לפי ידיעה שפורסמה באתר "פוליטיקו".