"ממשלה שמעלה מסים באופן זמני סובלת מפיגור שכלי"

כך אמר פרופ' ירון זליכה בדיון בוועדת הכלכלה, שדנה באימוץ מסקנות הוועדה לבחינת התחרותיות בענף הרכב שבראשה הוא עמד ■ שר התחבורה ישראל כץ שיבח את מסקנות הוועדה ואמר כי יפעל לאמץ את כולן

לאחר שאמש (א') החליט שר התחבורה ישראל כץ לאמץ את מסקנות ועדת זליכה בדבר הגברת התחרותיות בענף הרכב, היום מתקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת במסקנות הוועדה בו ישתתפו שר התחבורה, יו"ר הוועדה פרופ' ירון זליכה, נציגים ממשרד האוצר וממשרד המסחר התעשיה והתעסוקה.

כאמור, המלצות ועדת זליכה כוללות בין היתר הקלות משמעותיות בייבוא חלקי חילוף וביטול תקנים ישראליים ייחודיים, הקמת מאגרי מכירות של כלי רכב ומצאי חלקי חילוף וקביעת קוד דגם אחיד לכלי רכב. בין השאר הצוות המליץ להגדיר "יבואן זעיר" ולהתיר לו לייבא עד 20 כלי רכב שנרשמו בחו"ל וייחשבו כרכב חדש בישראל. נזכיר כי חלקן של ההמלצות כבר יושמו על-ידי משרד התחבורה וחלקן מצוי "בשלבי יישום מתקדמים".

כץ הקים צוות בינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי שייבחן את יישום המלצות הוועדה ואמש הגיש לשר התחבורה את תוכנית העבודה המפורטת ליישום המלצות הוועדה.

"ועדת זליכה ניתחה לעומק, אולי בפעם הראשונה, את ענף הרכב כולו וסיפקה המלצות טובות באשר להגברת התחרותיות בענף", אמר כץ בפתיחת הישיבה. "היו שהטילו ספק באשר ללוחות הזמנים של הוועדה אך היא הפתיעה והגישה את המלצותיה שבוע לפני המועד הסופי להגשתן שנקבע ב-1 למאי", הוסיף ושיבח את את פרופ' זליכה והוועדה שעמד בראשה.

לגבי אפשרות היישום אמר כץ כי אין סעיף שנשלל על-ידי ועדת היישום שהוא הקים והדגיש כי אחד הדברים הבולטים במסקנות הוא הבעלויות הצולבות שאותם הוא דאג לקדם.

"אמרתי ואני אומר גם היום, ברגע שההמלצות האלה ייושמו, הציבור הישראלי יהנה וירוויח יותר, אך מעבר לזה גם יבואני הרכב ירוויחו מכך. אומנם, המודל התחבורתי הנכון מתבסס על תחבורה ציבורית מפותחת, ולכן נמשיך להשקיע בה, לכל אזרח קיימת הזכות לבעלות על רכב פרטי, חדש ותקין", דברי כץ. "אני רוצה להדגיש כי אווירת הבחירות לא תשפיע על קידום המלצות הוועדה שהן מרשימות ויישימות".

כץ הוסיף וטען כי ההפרשים במחירים של חלפי הרכב המקוריים לאלו שאינם מקוריים מגיעים לאלפי אחוזים ומא כי במקרים מסוימים ההפרשים נעים בין 700 שקל ל-4,000 שקל.

יו"ר הוועדה פרופ' ירון זליכה אמר כי ענף הרכב הוא אחד הנושאים החשובים ביותר מפני שהוצאות משקי הבית על נושא הרכב הם השניים בהיקפם, לאחר הוצאות הדיור. "הפעילים בענף עושים את עבודתם, הם רוצים פחות תחרותיות, למקסם רווחים, יותר בעלויות צולבות, זה לגטימי וחוקי, אך הציבור מפסיד מכך ולכן מטרתם של המלצות הוועדה הן להוזיל את העלויות והוצאות משקי הבית על הרכב".

זליכה טען כי קיימים שני גורמים מרכזיים שגרמו לכשלים בענף הרכב. האחד הוא פערי המידע של הצרכנים בכל הנוגע לרכישת ותחזוקת הרכב, והשני הוא הכשלים במיסויי הרכבים, ייבוא הרכבים, וחלקי החילוף שלהם.

"אסור להעלות מסים ולפגוע יותר במעמד הביניים"

במהלך דבריו אמר זליכה כי אסור לאנשי האוצר להעלות מיסים נוספים, ובפרט בענף הרכב, ולפגוע עוד יותר בכיסו של מעמד הביניים. "הפחתת המיסים והגברת התחרותיות בענף הרכב תסייע לציבור הישראלי ותחשוף את הביקושים החבויים". זליכה ציין גם כי המס על הרכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם והמליץ להקים ועדה ממשלתית נוספת שתבחן את הפחתתו.

זליכה התייחס בדבריו גם לרמת התחרותיות של המשק הישראלי וטען כי רמת התחרותיות הנמוכה היא הגורם המרכזי הפוגע במעמד הביניים וברמה העולמית ישראל היא רק במקום ה-83 מבחינת התחרותיות. "אני מאשים את רשות ההגבלים ואגף התקציבים של משרד האוצר בחוסר התחרותיות של המשק הישראלי".

"אנחנו לא כמו מכבי ת"א"

"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ששחקן אחד יחזיק בשני מותגים, כמו למשל מאזדה ופורד", אמר זליכה והסביר כי שחקן אחד שמחזיק בשני מותגים הוא שחקן חזק יותר שנהנה מהגנות מטבע טבעיות (למשל בדוגמא של מאזדה ופורד הכנסות הייבואן מורכבות מהין ומהאירו) ולכן הוא לא מתחרה על ליבו של הצרכן הישראלי. "אנחנו לא כמו מכבי ת"א, לא יכולים לקנות שחקנים חדשים ולהשאיר אותם על הספסל".

בתייחסו לעניין הייבוא המקביל זליכה הסביר כי בארה"ב למשל, הצרכן האמריקני נהנה לא רק מתחרות בין מאזדה לפורד, אלא גם מתחרות של יבואנים שונים לרכבי המאזדה ולרכבי הפורד ולכן יש לפעול לייבוא מקביל גם בישראל. "חשוב מאוד שיהיו לנו שחקנים חדשים בענף הרכב שיתחרו על ליבו של הצרכן".