האו"ם על משבר האבטלה: התאוששות - רק בסוף 2016

דוח מיוחד של ארגון העבודה העולמי: 40% ממחפשי העבודה בגילאים 25-49 במדינות המפותחות הינם מובטלים כרוניים ■ גל התאבדויות ביוון: מרצה באוניברסיטה תלה עצמו ברחוב, כומר קפץ ממרפסת ביתו, סטודנט התאבד בירייה

ארגון העבודה העולמי של האו"ם מזהיר מפני משבר האבטלה הגואה בעולם, ובייחוד באירופה, על רקע משבר החובות האירופי שגורר שורה של תוכניות צנע ומכביד את הצמיחה. באו"ם מעריכים כי עד סוף השנה יעלה מספר המובטלים ברחבי העולם ל-202 מיליון איש, לעומת 196 מיליון איש היום. מדובר בשיעור אבטלה עולמי של 6.1%.

בארגון חוזים כי שיעור האבטלה העולמי לא צפוי להתאושש ולחזור לרמות שהיו נהוגות לפני פרוץ המשבר העולמי ב-2008 לפני סוף שנת 2016. מדובר בדחייה של שנתיים לעומת התחזית הקודמת של הארגון.

לפי דוח מיוחד שהגיש הארגון, 40% ממחפשי העבודה בגילאים 25-49 במדינות המפותחות הינם מובטלים כרוניים שלא עברו מזה למעלה משנה. גם האבטלה בקרב הצעירים נסקה. בספרד, למשל, פורסמו בשבוע שעבר נתונים שהעידו על שיעור אבטלה של כמעט 25%, כאשר כמעט 50% מהצעירים במדינה מובטלים.

לפי דוח האו"ם, מצבו של שוק העבודה העולמי הידרדר ב-6 החודשים האחרונים בעיקר בשל המשבר באירופה. שני שלישים ממדינות אירופה חוות עלייה באבטלה.

"ההידרדרות בשוק התעסוקה באירופה עלול להוביל למיתון נוסף", מזהיר ריימונד טורס, מנהל בארגון העבודה העולמי. לדבריו, שוק העבודה ביפן וקפוא וגם בסין מורגשת סטגנציה.

האבטלה הגואה באירופה גרמה כבר להפגנות חריפות במדינות כמו יוון וספרד, כמו גם לגל התאבדויות. בתחילת החודש ביוון, פנסיונר בן 77 שם קץ לחייו בירייה בכיכר המרכזית כמחאה על הקיצוצים בפנסיה שלו. לפני כשבוע מרצה באוניברסיטה תלה את עצמו על עמוד רחוב באתונה ובאותו היום כומר בן 35 החליט לשים קץ לחייו וקפץ מהמרפסת שלו. יומיים לאחר מכן, סטודנט בן 23 התאבד בירייה ובמכתב ההתאבדות הסביר זאת בשל המצב הכלכלי הקשה אליו נקלע. (לסיפור המלא)