כלכלת בחירות במשרד התחבורה

"על כל יבואן שמחיר הרכב שלו גבוה יש יבואן אחר שמוריד את המחירים"

אווירת הבחירות הקדימה להגיע השנה גם למשרד התחבורה והאוצר, אחרת קשה לנו מאוד להסביר את ההתנהלות המוזרה, בלשון המעטה, שהתרחשה אתמול סביב ההמלצות להגברת התחרותיות בענף הרכב.

למי שלא עקב אחר ההתפתחויות, להלן תקציר העלילה. בסוף 2011 מינה שר התחבורה ישראל כץ ועדה ציבורית, בראשות ירון זליכה וללא השתתפות נציגי האוצר, במטרה לגבש המלצות להגברת התחרותיות בשוק הרכב. הוועדה הגישה לשר קרוב ל-50 המלצות בסוף פברואר השנה. חלקן המלצות מינוריות, שממילא היו מטופלות בשגרת העבודה של המשרדים השונים. אחרות היו המלצות מרחיקות לכת שנוגעות לפירוק והרכבה מחדש של יחסי הכוחות והמערכת העסקית בענף.

מיד לאחר הגשת הדוח מונה צוות בינמשרדי מקצועי בראשות סמנכ"ל משרד התחבורה ובהשתתפות של בכירים מהאוצר ומרשות ההגבלים העסקיים, כדי לבדוק את ההמלצות ולגבש דרכים ליישומן. הצוות נדרש להגיש מסקנותיו עד 1 במאי והיום (ב') דנה ועדת הכלכלה בנושא (ראו בנפרד).

התנגשות בין משרד התחבורה לאוצר

בהתחשב בהיקף העבודה ובהשלכותיה הכלכליות על השוק, לוח הזמנים הצפוף שנקבע להגשת המסקנות היה תמוה. אבל אתמול אחר הצהריים הפתיע משרד התחבורה ובישר רשמית כי "דוח יישום המלצות הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הוגש לשר התחבורה" וכי "הוגשה תוכנית עבודה מפורטת ליישום ההמלצות שאושרו". עוד נאמר שהצוות "ממליץ לשר התחבורה ליישם את כל ההמלצות". במילים אחרות, עבודת הצוות הבינמשרדי הסתיימה, כל 50 ההמלצות של ועדת זליכה אושרו וכבר גובשו דרכים ליישמן. בדיעבד, העובדות שצוינו בהודעת משרד התחבורה לא היו לא מדויקות. עבודת הצוות הבינמשרדי עדיין רחוקה מלהסתיים. לצוות עוד נקבעו פגישות, טרם נערך שימוע לשחקנים בענף הרכב וגם חברת המחקר הפרטית, שנשכרה לצורך ייעוץ לוועדה בנושאים כלכליים מורכבים, טרם הגישה את הדוח שלה.

נראה שגם נציגי האוצר בוועדה הבינמשרדית הופתעו מהודעת משרד התחבורה ואתמול בערב שוחררה הודעה קצרה ונחרצת: "להבנתנו, הצוות טרם סיים את עבודתו והמסקנות כפי שפורסמו בתקשורת אינן תואמות את עמדת האוצר. אנו בטוחים כי כשתושלם עבודת הצוות הבינמשרדי, נגיע להסכמה בנוגע לצעדים שיש לנקוט לשם הגברת התחרות בענף". בלי מילות הנימוס, מה שאומר האוצר הוא: "משרד התחבורה לא אומר את האמת".

מכיוון שהתגוששות גלויה בין משרדי ממשלה אינה הזירה הטבעית שלנו, בדקנו את המקורות. מתברר שדוח הכולל מסקנות ביניים הוגש לשר התחבורה אבל נכללו בו הרבה הסתייגויות, שמעידות במפורש על כך שעבודת הצוות טרם הסתיימה.

למשל, נכתב בדוח במפורש כי "מקצת ההמלצות עוד בבדיקה מהיבטים משפטיים, כלכליים וצרכניים". עוד נכתב כי "בחודש מאי ולאור עבודת חברת הייעוץ תיבחנה המלצות נוספות להגברת התחרותיות בענף הרכב".

מניפולציה של ההמלצות

מבדיקת "גלובס" מתברר גם כי משרד התחבורה נתן פרשנות משלו לחלק מהמלצות הביניים של הצוות. למשל, בסוגיה הרגישה והבעייתית של יבוא מסחרי של רכב משומש, שאותה סקרנו לעומק בשבוע שעבר, הודיע משרד התחבורה רשמית כי "הצוות המליץ להגדיר 'יבואן זעיר' ולהתיר לו לייבא עד 20 כלי רכב שנרשמו בחו"ל וייחשבו כרכב חדש בישראל. במסגרת זאת החליט השר כץ לאפשר ליבואן הזעיר לייבא גם כלי רכב עד גיל שנה".

ומה נכתב בדוח הצוות הבינמשרדי בנושא? "הצוות ממליץ לקבל את ההמלצה בשינוי מסוים... יש למנוע מצב שבו יבוא אישי יהפוך למסחרי במסווה של יבוא אישי... אסור ליצור אפליה בין היבוא האישי למסחרי, שבו חל איסור לייבא רכב משומש. יישום ההמלצה במלואה מנוגד לעמדת נציגי משרד התחבורה כפי שהובאה בוועדת זליכה ליבוא רכב משומש בהיקפים מסחריים".

כלומר משרד התחבורה לקח את המלצת הצוות, הפך אותה והשתמש בה ככיסוי להחלטה עצמאית לאפשר יבוא מסחרי של רכב משומש.

הפער בין הגרסאות גדל עוד יותר כאשר מגיעים לסעיפי הליבה התחרותיים, דהיינו נושא הבעלות על זיכיונות מותגי רכב ועל חברות ליסינג - אותו סעיף שהיה ה"בייבי" המתוקשר של ועדת זליכה. נזכיר שוועדת זליכה המליצה לפרק את זיכיונות היבוא של יבואני רכב, שמחזיקים מעל נתח שוק מסוים, ולאסור על בעלות צולבת של יבואנים על חברות ליסינג.

הדוח מגלה שאת ההמלצה הזו דחה הצוות הבינמשרדי בדוח שלו בצורה נחרצת. "לדעת חלק מחברי הצוות פיצול מותגים עלול לגרום דווקא להגבלת תחרותיות... לפי העבודה המתבצעת ברשות להגבלים עסקיים לא נראה כי קיימת בעיית תחרותיות. על כל יבואן שמחיר הרכב שלו גבוה יש יבואן אחר שמוריד את המחירים".

הוועדה גם כותבת רשמית בדוח כי הנושא יידון רק לאחר הגשת הדוח של חברת הייעוץ וסיום העבודה ברשות להגבלים העסקיים. משרד התחבורה בחר להתעלם כליל בהודעתו מהעובדה ש"המלצת הדגל" של זליכה נדחתה.

בנושא הבעלות על חברות ליסינג כתב משרד התחבורה כי בהתאם להמלצות הצוות החליט כץ "שלא להתיר ליבואן רכב ישיר להחזיק כבעל עניין במניות של חברת ליסינג והשכרה". מתברר שהצוות כלל לא החליט עדיין מה לעשות בסוגיה הרגישה הזו ודחה את הטיפול בה עד לקבלת דוח חברת הייעוץ וחוות הדעת של רשות ההגבלים בעניין זה.

נזק כלכלי כבד

הסתירה בין המלצות הוועדה בפועל בסוגיית הבעלות על חברות הליסינג לבין ה"פרשנות" שעליה הודיע משרד התחבורה, היא רק דוגמה אחת לנזק הכלכלי הכבד שיכול להיגרם מהצהרות חסרות אחריות. חלק גדול מהשחקניות בשוק הליסינג הישראלי נמצא בבעלות צולבת של יבואני רכב.

לחברות הליסינג הללו אג"חים והלוואות בנקאיות בהיקף מצטבר של כ-14 מיליארד שקל. שחקן מוסדי שקורא את המלצות משרד התחבורה, לומד שהענף הזה עתיד להתפרק לגורמים וכי היבואנים שנתנו לחברות הללו גב עתידים לצאת מהמשחק.

קרוב לוודאי שאותו מוסדי ירצה להשליך את "הסחורה" שהפכה בן לילה למסוכנת. מדובר בנפילה של שרשרת קוביות דומינו, שממנה ייפגעו לא רק המוסדיים והבנקים אלא גם קרנות הפנסיה והחוסכים.

לא ברור מה גורם למשרד התחבורה להאיץ הליכים מורכבים ולהתנהל באלגנטיות של פיל בחנות חרסינה. האם מדובר רק בריח הבחירות שנישא באוויר?

כך או כך, מדובר בהתנהלות שיוצרת טירוף מערכות. שחקנים עם מחזור עסקי של 5 מיליארד שקל בשנה לא יודעים מה האופק העסקי שניצב לפניהם, מהיום למחר, ומי מושך בחוטי הרגולציה.

ניפגש אחרי הבחירות.

הסתירות בין ההמלצות
 הסתירות בין ההמלצות