הערכות: מהלך ביטול הטריפל של הוט ייצא לשימוע

שר התקשורת כחלון צפוי לפרסם השבוע את מסמך המדיניות הסופי בנושא הקמת השוק הסיטונאי, שיהווה את בסיס ההסדרה בתחום התקשורת לשנים הבאות

שר התקשורת משה כחלון צפוי לפרסם השבוע את מסמך המדיניות הסופי בנושא הקמתו של השוק הסיטונאי, שיהווה את בסיס ההסדרה בתחום התקשורת לשנים הבאות. מסמך המדיניות החדש שנחשף במלואו ב"גלובס" צפוי לכלול סעיף העוסק בביטול חבילת הטריפל של הוט, אך אין לכך משמעות רבה משום שבכל מקרה שינוי במדיניות כלפי הוט יחייב שימוע ציבורי. היות ואנו לקראת בחירות ניתן להעריך שביטול הטריפל של הוט הינו תרחיש פחות סביר.

מסמך המדיניות שיתפרסם ייתן גושפנקא רשמית לסיום תהליך ההסדרה בשוק התקשורת הקווית שיחליף את המדיניות הנוהגת עד עכשיו. הגם שעקרונותיה כבר נקבעו ב - 2008, במסגרת ועדת גרונאו, הפעם נקבעת המדיניות על בסיס עקרונות דומים של ועדת חייק, שהגישה את המלצותיה לפני כשמונה חודשים.

המדיניות החדשה כוללת תמריצים לחברות הוט ובזק לאפשר נגישות ושימוש בתשתיותיהן בתמורה לביטול ההפרדה המבנית הנוהגת היום וביטול הפיקוח על מחירי בזק.על שר התקשורת משה כחלון הופעלו לחצים כבדים להכניס שינויים של הרגע האחרון במדיניות, בעיקר שינויים הנוגעים להכללת הטיפול בסוגיית הטריפל של הוט, בתוך מסמך המדיניות, וזו הסיבה העיקרית לעיכובים בפרסום המסמך שהיה אמור להתפרסם כבר לפני שבוע.

סוגיית הטריפל של הוט בעייתית בעיני משרד התקשורת בשל העובדה שכרגע הוט היא החברה היחידה שמסוגלת ורשאית למכור חבילת טריפל, והיא גם מונופול בתחום הטלוויזיה - מה שמקנה לה נקודת זינוק טובה יותר לעומת פרטנר וסלקום שרוצות להיכנס לתחום הטלוויזיה, אך טוענות שכרגע אינן יכולות לעשות זאת בגלל היעדרו של שוק סיטונאי מסודר, והטריפל של הוט שקשה יהיה להן להתחרות בו.

מסמך המדיניות מייצר מסגרת לשינוי בשוק אך בפועל היישום והמימוש של השוק הסיטונאי החדש יכול לקחת זמן רב, והוא תלוי בנכונות וביכולת של השחקנים להגיע לסיכומים בינם לבין עצמם. במידה והמפעילים לא מצליחים להגיע לסיכומים תידרש התערבותו של המשרד בקביעת מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט והדבר יכול להוביל לעיכובים וקשיים שייארכו זמן רב. לכן בבסיס המדיניות מגולמת שאיפה של הרגולטור שהשחקנים בעצמם יסדירו את השוק באופן שבסופו של יום יוקמו בישראל ארבע קבוצות תקשורת - פרטנר, סלקום, הוט ובזק.