"משבר הסאב-פריים האירופי כאן; ספרד היא פצצת זמן"

כך סבור יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון ■ "התשואות של האג"ח הספרדיות לא משקרות - המערכת הבנקאית עמוסת חובות רעים ומצויה בעיצומה של התפוצצות בועת נדל"ן"

ספרד שקועה בבוץ טובעני, ומהווה "פצצת זמן" שעלולה להצית מחדש את משבר החוב האירופי. בנוסף, מתמודדת המדינה עם צניחה משמעותית הצפויה להתרחש במחירי הנדל"ן שלה, כזו שצפויה לפגוע גם במערכת הפיננסית המקרטעת גם כך ולהקשות על ספרד למחזר את חובותיה. כך מעריך האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט.

"התשואות של אגרות החוב הספרדיות לא משקרות ומספרות לכל מי שרק מוכן לשמוע ולהקשיב את סיפורה של מדינה אשר המערכת הבנקאית שלה עמוסת חובות רעים ומצויה בעיצומה של התפוצצות בועת נדל"ן", כותב פגוט.

פגוט מציין כי "הדרך למטה במחירי הנדל"ן בספרד סלולה", ומצטט הערכות הצפויות ירידה של כ-15% במחירי הנדל"ן בספרד, בשנים 2012-2013. "המערכת הבנקאית הספרדית מניפה על מאזניה כטריליון אירו חובות למגזר הנדל"ן, מתוך סכום זה כ-100 מיליארד אירו חובות נחשבים כבר כיום לחובות אבודים", כותב פגוט. "צניחה נוספת של 10%-20% במחירי הנדל"ן הספרדיים תפגע קשות בהר ההלוואות הספרדי לסקטור הנדל"ן".

עוד מציין פגוט את מצבה הרעוע של המערכת הבנקאית בספרד, לאור העובדה שהבנקים המקומיים "הסתערו כאחוזי בולימיה" על ההלוואות הארוכות-טווח שהשיק הבנק האירופי (ECB) בחודשים האחרונים. זאת, כאשר ברקע יידרשו הבנקים להגדיל את רזרבות ההון שלהם לכ-9% עד יוני, ולצמצם את חשיפתם לחובות פורטוגל (בהיקף של 80 מיליארד אירו, כרגע).

"מזה תקופה אנו עסוקים בתיאור הבעיות הכלכליות באירופה בכלל ובספרד בפרט ומובילים קו לפיו שיא המשבר האירופאי עדיין לפנינו", מסכם פגוט. "הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו הינה פצצת זמן אשר אי נטרולה במועד עלול להביא להתפוצצות חלום גוש האירו על כל ההשלכות החמורות הכרוכות בכך".