סן פרנסיסקו: 22 שנות מאסר למולי כהן שהורשע בהונאת משקיעים

מדובר באחד מגזרי הדין החמורים ביותר בפשעי צווארון לבן ■ בין הקורבנות של כהן: השחקנים דני גלובר והארי בלפונטה

מנהל היי-טק ישראלי-רוסי לשעבר, שמואל (מולי) כהן, שהונה משקיעים כמו השחקנים דני גלובר והארי בלפונטה ב-30 מיליון דולר לפחות, קיבל אתמול (ב') את אחד מגזרי הדין החמורים ביותר בפשעי צווארון לבן בארה"ב מאז ומעולם: מאסר של 22 שנים. מחרתיים יקיים שופט מסן פרנסיסקו שימוע נוסף, שבו עלול כהן להיקנס ב-60 מיליון דולר.

התביעה במשפטו של כהן טענה כי מדובר על "שקרן מלידה ומועל סדרתי". כהן הורשע במשיכת משקיעים לחברת מכונות המוזיקה הדיגיטלית (jukebox) שלו באמצעות שקרים על הצלחתה.

התביעה טענה כי ההונאה שלו גרמה לקריסת קרן שלא למטרות רווח בשם Vanguard Public Foundation, שקשורה לשחקנים דני גלובר והארי בלפונטה. עורכי דינו של כהן הודיעו שיערערו על הרשעתו בעבירות הונאה אלקטרונית, הלבנת כספים והעלמות מס.

התביעה במשפטו של כהן דרשה 30 שנות מאסר. נציגי התביעה טענו שגזר הדין הכבד מתחייב בגלל "המחיר הפיננסי והרגשי שההונאה גבתה מקורבנותיה", האופן שבו ניסה כהן לטשטש את מזימותיו וסירובו לקבל אחריות למעשיו.

"הרמאי הזה שמתכחש למעשיו ואינו מקבל עליהם אחריות מאשים את כולם - הקורבנות, בית המשפט, פרקליטיו, הממשל, קצין המבחן שלו ואפילו את כתב בית המשפט - במעשיו ובתוצאותיהם. רק לא את עצמו", כתבו שני התובעים במסמכים שהוגשו לשופט. התובעים אמרו שכהן שדד אפילו את חמיו, אביה של אשתו, ורוקן את תוכנית הפנסיה שלו.

חבר מושבעים פדרלי הרשיע בנובמבר 2011 את כהן ב-15 סעיפי הונאה אלקטרונית, 11 סעיפי הלבנת הון ושלושה סעיפי העלמת מס בתום משפט שנמשך שלושה שבועות בבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו.

לפי סוכנות איי.פי, כהן, בן 53, הוא בנם של מהגרים מרוסיה שגדל בירושלים. הוא היגר לארה"ב ב-1987 והפך לאזרח אמריקני. לפי התובעים, הוא שיקר גם כשסיפר לקורבנותיו שהנשיא ג'ורג' בוש האב העניק לו את האזרחות בשעתו.

כהן שיקר למשקיעים ב-2002, כאשר סיפר להם שחברה שהוא הקים בשם Ecast שייצרה מכונות מוזיקה (בחירת תקליטים או תקליטורים) לבארים עומדת להירכש על-ידי מיקרוסופט. התובעים סיפרו שלאחר מכן סחט כהן עוד ועוד כספים מהמשקיעים שלו בטענות שהמפקחים האמריקנים והאירופים מעכבים את העסקה, מה שחייב כמובן תשלומים נוספים למימון הגשת המסמכים הדרושים והערבויות וכו'.

לפי התובעים ניצל כהן את המיליונים שקיבל ממשקיעיו למימון "אורח חיים אבסורדי". בין היתר הוא הוציא לאור ספר שכתבה אשתו בשם "המתכון הסודי של המיליארדר הכשר". כהן טס ברחבי ארה"ב במטוס פרטי שכור שהוא הציג כמטוס שלו, והטיס בו לטיולים דמויות כמו אלטון ג'ון וג'ניפר לופז, שלא נכללו ברשימת הקורבנות שלו.

כהן שכר אחוזה באזור העשיר של בלוודר מצפון לסן פרנסיסקו, וקישט אותה בהעתקי יצירות של פיקאסו, מירו ומאטיס. הוא הציג את האחוזה בפני המשקיעים כנכס שבבעלותו, וטען שהיצירות הן מקוריות. לפי התביעה, הכול היה חלק מתוכניתו להציג את עצמו כאיש עסקים ממולח ועשיר.