המיליארדר בטיסטה: "ברזיל היא המקום להשקיע בו"

אייק בטיסטה, האיש העשיר בברזיל, מדבר על היתרונות הכלכליים של המדינה, חולק שבחים לנשיאה הנוכחית ולקודמה, וממליץ גם לישראלים לשים לב אליה

"אני מכיר את ישראל, ויש לי הרבה חברים יהודים, אבל אני עדיין לא מתכוון להגיע לישראל ולהשקיע בה, יש לי עוד הרבה מה לעשות בברזיל", כך אמר ל"גלובס" איל ההון הברזילאי אייק בטיסטה במסגרת הוועידה העולמית של מכון מילקן שמתקיימת בימים אלה בלוס אנג'לס.

בטיסטה, 55, חולש על תאגיד EBX, אחד הקונגלומרטים הגדולים בעולם, העוסק בעיקר בתחומי האנרגיה והכרייה. הוא האיש העשיר בברזיל ומדורג שביעי ברשימת עשירי העולם של "פורבס" לשנת 2011 עם הון של 30 מיליארד דולר.

בטיסטה יודע כי גם ישראל הפכה לשחקנית משמעותית בתחום משק הגז עם תגליות הגז האחרונות, אך מאמין בתחום המסורתי שבו מתמחה ישראל- הטכנולוגיה. "אני מאמין ביכולות הטכנולוגיה הגבוהות הקיימות בישראל, וממליץ לישראלים לנצל את הידע בתחום זה ולבוא ולפעול בברזיל. ברזיל היא מקום טוב לישראלים", הוא הוסיף.

בשיחה עם עיתונאים, סיפר אתמול בטיסטה על האירועים בחייו שסייעו לו להגיע להיכן שהוא היום: "התמודדתי בחיים עם שני אירועים שהשפיעו עליי. הראשון הוא שכשהייתי ילד, סבלתי מאסתמה, ואמא שלי זרקה אותי למים כדי שאתמודד עם המחלה. האתגר השני היה כשמשפחתי עזבה את ברזיל וחזרה לאירופה".

על השאלה איזה טיפ יש לו לאנשי עסקים, ענה בטיסטה: "העצה הטובה ביותר היא להמשיך לחפש ידע. ידע מאפשר להוציא דברים לפועל".

בטיסטה אינו דומה לאנשי עסקים דומים בסדר הגודל שלו. הוא טיפוס מאוד חביב, ובוועידת מילקן הוא נחשב ל"כוכב". ביום הראשון הוא הופיע בלא פחות משלושה פאנלים שונים. בכל מקום שאליו הוא מגיע, תמיד מתגודדים סביבו אנשים שרוצים להחליף איתו כמה מילים. בטיסטה עונה בסבלנות ובאדיבות ומקדיש תשומת לב לכל אחד.

עלייתו החלה בתחילת שנות השמונים. הוא החל לעבוד בסחר בזהב בתקופה שבה האינפלציה הייתה גבוהה וכך גם הביקוש לזהב, הנחשב למגן מפני האינפלציה. לאחר שצבר הון ראשוני, הוא הקים מכרה ראשון בשנת 1993, ומשם הדרך להצלחה הייתה מהירה. תוך שבע שנים הוא כבר החזיק בסדרה של מכרות בדרום-אמריקה. "יש לי רומן עם אימא טבע, אני חופר ומוצא", הוא אומר.

"בואו לברזיל"

בטיסטה מאוד פטריוטי. בשיחות בפאנלים השונים הוא מרבה להדגיש כמה הוא מאמין בכלכלת בברזיל, וקורא למשקיעים להגיע אליה: "ברזיל היא מדינה שיש בה ביקוש מאוד גבוה. אין לנו מינוף או חובות גבוהים. למעשה ברזיל היא אחת המדינות הפחות ממונפות בעולם, וכן רק 5% מהצמיחה בברזיל מגיעה ממשכנתאות. הנשיא הקודם לולה הביא לכך ש-35 מיליון ברזילאים עברו בשנות כהונתו למעמד הביניים. בעשור הקרוב ייכנסו עוד 15 מיליון למעמד הביניים", הוא אומר ומוסיף: "ברזיל היא המקום להשקיע בו. צפויה במדינה צמיחה ב-10 בעשר השנים הקרובות. ברזיל היא בדיוק ההיפך מאירופה - יש לה מינוף נמוך וצמיחה נאה של 4%-5% בשנה. אנחנו הכי מערביים מבין המדינות המתפתחות, ושאר המדינות המתפתחות פועלות בעיקר למען עצמן: רוסיה לרוסים, סין היא לסינים, ואילו ברזיל היא לכולם, אז אתם מוזמנים", הוא אומר וזוכה לתשואות מצד הקהל.

האהדה של בטיסטה לברזיל מתבטאת לא רק במילים. לאורך השנים הוא השקיע כספים לטובת המדינה, ומיקד את עסקיו בה. "אחת הסיבות להצלחה שלנו היא שאנחנו חולקים את הרווחים עם הציבור. פעילות קידוחי הגז והמכרות היא ברמת רווחיות מאוד גבוהה. כשאתה פועל ברמת רווחיות גבוהה, חובה לחלוק את הרווחים עם הציבור", הוא אומר.

בטיסטה משוכנע שביכולתו לסייע לברזיל להתחזק בתחומים חיוניים - הרחבת נמלי ים, שבמצבם כיום מאיטים את הצמיחה הכלכלית, שימוש בהובלה ימית במקום בכבישים, ועידוד יזמות פרטית. כמו כן, לאחרונה הוא הודיע כי בכוונתו להשקיע 15 מיליארד דולר בעשור הקרוב בפיתוח עסקיו בברזיל.

מפרגן לנשיאים

הפטריוטיות של בטיסטה מתבטאת גם בפרגון לנשיאי ברזיל, לולה הקודם ודילמה רוסף, הנשיאה הנוכחית. "בשנים 1984-1997 המדינה עשתה את כל הטעויות האפשריות והמצב הכלכלי היה קשה. משנת 97' יש השגחה של מבוגר אחראי. היה לנו מזל של 17 שנים עם נשיאים מצוינים. גם רוסף מדהימה ומבינה היטב את ברזיל ואיך אפשר למצות את הפוטנציאל בתחום האנרגיה. המדיניות שלה מברכת משקיעים ומעודדת אותם".

עוד מוסיף בטיסטה כי הצלחה של מדינה תלויה בעיקר במנהיגיה: "בברזיל נהוג לומר שהמצרים הם הנהגים הגרועים ביותר. ארגנטינה הייתה אחת המדינות העשירות ביותר באזור, והיא נקלעה למשבר קשה. בברזיל מדמים את ארגנטינה לרולס רויס שנתנו למצרי לנהוג עליה", הוא אומר בחיוך.

מימוש ב-2 מיליארד דולר

לפני כמה שבועות הפתיע בטיסטה את השוק כשביצע אקזיט חלקי בתאגיד האנרגיה EBX שבשליטתו. בטיסטה מכר 5.6% ממניותיו בתאגיד לקרן ההשקעות של אבו דאבי תמורת 2 מיליארד דולר. "אנשי אבו דאבי בילו שנה במשרדי, ובמהלכה בחנו עשרת אלפים מסמכים. הם מאוד יסודיים, ואחרי כל הבדיקות, הם הבינו שהקבוצה שלנו טובה במציאת מקורות אנרגיה חדשים, וגם יודעת להוציא אל הפועל את הפוטנציאל ולהפיק מהם גז ונפט, שזה דבר לא טריוויאלי, כי יש חברות שנתקעות בשלב הגילוי", הוא אומר.

"מבחינתי העסקה הזו היא חותמת נוספת לאיכות הקבוצה, אמינותה ושקיפותה", הוסיף בטיסטה, שלא פוסל מכירת מניות נוספת למשקיעים עתידיים בהיקף של כמיליארד דולר.

5 דברים על אייק בטיסטה

1. בטיסטה בן ה-55 דורג במקום השמיני ברשימת עשירי העולם של "פורבס" ב-2011 עם הון של 30 מיליארד דולר. בכנס מילקן אשתקד הצהיר כי הוא שואף להיות האדם העשיר בעולם.

2. עלייתו החלה בתחילת שנות ה-80.בטיסטה לווה 500 אלף דולר משני תכשיטנים בריו דה-ז'נירו, וסחר בזהב ממכרות הג'ונגל המבודדים. במסעותיו במחנות הכרייה הוא ביצע עסקאות בהיקף של 60 מיליון דולר, שמר 10% לעצמו, ועשה הון של 6 מיליון דולר בהיותו בן 22 בלבד.

3. אביו, אליעזר בטיסטה, כיהן בעבר כשר לענייני מכרות וכנשיא קומפניה ואלהדו ריו דוסה, חברת הכרייה הממשלתית לשעבר, שנקראת כעת ואלה. בטיסטה מכחיש שקשריו של אביו סייעו לו לבנות את עצמו. אביו סבל מהדיקטטורה, ונחשד כקומוניסט מכיוון שדיבר רוסית.

4. הוא היה נשוי ללונה דה אוליביירה, מלכת קרנבל לשעבר, שצילומיה הופיעו ב"פלייבוי". הוא התגרש ממנה ב-2004, ולבני הזוג שני בנים. אחד מהם, ת'ור בן ה-20, דרס למוות לפני כחודש רוכב אופניים בשעה שחזר מבילוי במסעדה בריו כשהוא נוהג ברכבו של אביו, מרצדס-בנץ SLR ששווייה 1.3 מיליון דולר.

5. נכסיו כוללים יאכטה בשם פינק פליט, מסעדה סינית וקליניקה יוקרתית לטיפוח השיער והעור בשם BEAUX בניהולה של חברתו, פלביה סמפאיו.