לפיד: "נרוקן את ישיבות החרדים מהבטלנים והפחדנים; לא רוצים להיכנס עם טנקים לבני-ברק"

(עדכון) - יאיר לפיד מציג את תוכנית מפלגתו "יש עתיד", המהווה חלופה לחוק טל ■ לפיד: "מעמד הביניים לא יישא יותר את החרדים על גבו; הליכוד וישראל ביתנו הובילו את ישראל לאבדון" ■ מציג תוכנית גיוס כוללת לחילונים, חרדים וערבים

"אני מודה לכם על זה שאתם מסכימים לחלום ועל זה שבאתם הנה", פתח היום את דבריו הפוליטיקאי הטרי יאיר לפיד בכנס פעילים בבית התפוצות. "אני רואה שגם לא מעט מחבריי העיתונאים כאן, ולכן יש לחדד - זו לא השקת המפלגה. אבל זה לא אומר שאסור לנו לשמוח".

"אנחנו צריכים גם ליהנות בדרך הזו וגם לעצור לפעמים ולהתרגש, ולשמוח", סיפר לפיד. "באתי היום כדי להציג את פרק המצע הראשון שלנו, שמטרתו להציע שירות שווה לכולם. אנחנו מתייחסים למצע שלנו ברצינות, והחלקים שבו יתפרסמו בזה אחר זה, כדי לעורר דיון ציבורי אמיתי".

"בחרנו לפתוח בנושא זה עקב השיח הציבורי סביב חוק טל, וגם כדי למנוע מחוק זה להפוך ל'תעלול הבחירות' של מישהו. יש ריח של בחירות באוויר, וכשיש ריח כזה - כל הפוליטיקאים הופכים לאזרחים מאד מודאגים, וכולם מגלים לפתע שיש דברים שדורשים תיקון", המשיך לפיד.

"פתאום כולם מגלים שצריך למצוא מודל חדש", דברי לפיד. "הדבר היחיד שלא יודעים להגיד לנו, הוא איזה מודל. כולם אומרים שצריך לעשות משהו באשר לחוק טל, אבל איש לא הציג בפנינו פיתרון כולל ורציני שהחברה הישראלית יכולה לחיות איתה. השירות בצבא הוא זכות שהופך את המשרתים לאנשים טובים וראויים יותר".

"הליכוד וישראל ביתנו הצביע בעבר בעד חוק טל, בעד שחרור של אנשים מהשירות תוך הובלת המדינה לאבדון חברתי וכלכלי", דברי לפיד. "כל אלה שמזועזעים בחודשים האחרונים, הרימו את היד שנה אחר שנה והצביעו לשחרור של אוכלוסיות שלמות משירות. הם למעשה אמרו: 'מה שחשוב לנו, זה רק הקואיליציה שלנו'".

"צריך להסביר לחרדים - אנחנו לא יכולים לעמוד בזה יותר חברתית וכלכלית, זה מפרק אותנו כחברה אנושית ויוצר תופעות מגונות כמו תופעת ההשתמטות", דברי לפיד. "במשך הרבה מאד שנים מעמד הביניים נשא את החרדים על גבם, אולם אי-אפשר יותר לפרנס עשרות אלפי-תלמידי ישיבה שלא מצטרפים לשוק העבודה".

"אי-אפשר לסמוך עליהם", המשיך לפיד. "כי הפעמים היחידות בהן המפלגות נזכרו שיש בעיה במודל השירות, הן בתקופות כמו עכשיו. כי הם הריחו שיש בחירות. הם ישבו מהר-מהר וכתבו תוכניות חפוזות ולא רציניות, שלא נותרות תשובה רצינית וכוללת לשאלה - איך ליצור שירות שווה לכולנו".

"המודל שאנחנו מציעים הוא מפורט, אבל העיקרון שעומד מאחוריו הוא פשוט: כולם צריכים לשרת", דברי לפיד. "שירותי שיוויוני, שמתאים לצרכי הביטחון והחברה של ישראל - איך זה הפך בכלל למשהו שעומד בסימן שאלה? חוק טל היה חוק מקולקל, שדפק את מדינת ישראל".

"שאף אחד לא ישקר לחרדים - אנחנו לא שונאים אותם, אנחנו פשוט לא עומדים בזה יותר. הם יבינו. תסמכו עליהם שהם יבינו. הם אינטיליגנטיים ומעורבים, והם יודעים בדיוק מה קורה", דברי לפיד.

לפיד נפנה לאחר מכן לפנות גם לציבור הערבי בישראל: "מודל השירות שלי כולל גם אתכם. כל אזרחי ישראל צריכים לשאת בנטל ביחד. אני קורא לכם למצוא דרך להתשלב במודל של שירות אזרחי במדינת ישראל".

"אנחנו לא רוצים להיכנס עם טנקים לבני-ברק, אבל כן לרוקן את הישיבות מהפחדנים והבטלנים", דברי לפיד. "הישיבות נהפכו לבתי כלא, והיא צריכה להיות מקום בו לומדים תורה. לא בית סוהר במסגרתו צבא ההגנה לישראל מתפקד בתור הסוהר".

לפי הצעתו של לפיד, במהלך 5 השנים הקרובות יוקם מנהל שירות אזרחי, אשר בתומם יגיע כל צעיר בן 18 - חילוני, חרדי או ערבי - ללשכת הגיוס, כאשר לצבא תהיה עדיפות לגייסו. במידה והצעיר לא יתאים לשירות צבאי, הוא יעבור לשירות אזרחי.

"צה"ל צריך להחליט איזה אנשים הוא צריך ואיזה הוא לא צריך", דברי לפיד. "אין שום מניעה שהתוכנית הזו לא תיכנס לתוקפה. ותזכרו דבר אחד - יש עתיד!".