אייל גולן מבקש לשלם כופר ולהימנע מהעמדה לדין בגין העלמת מס

בתחילת 2011 נעצר הזמר בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של מיליון שקל ■ גולן בראיון לאחר המעצר: "בסופו של דבר יהיה בסדר" ■ מקורבים לזמר: "החוקרים גילו לאייל דברים שלחלוטין הפתיעו אותו" ■ עורך דינו: גולן מודה למס ההכנסה

לפני קצת יותר משנה, בפברואר 2011, התראיין אייל גולן בקצרה לחדשות ערוץ 2. הראיון נעשה על רקע תחילת שידורה של תוכנית חדשה בכיכובו, אולם גולן נדרש להתייחס לאירועים נוספים, משמחים הרבה פחות: מעצרו בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כמיליון שקל כמה שבועות קודם לכן.

"בודקים. זכותם", אמר בהתייחסו לרשויות המס והוסיף: "אני באתי ואמרתי את כל האמת שלי, ובסופו של דבר יהיה בסדר... כל עוד אני יודע שאני הייתי בסדר - זה לא מטריד אותי".

כאמור, יותר משנה חלפה מאז, וכנראה שרשויות המס הגיעו למסקנה שהדברים היו קצת פחות מ"בסדר": ל-G נודע כי הכוכב מבקש לסיים את ההליכים נגדו בתשלום כופר במקום בהגשת כתב אישום.

ההליכים עדיין לא הסתיימו, אולם גורמים בכירים ברשות המסים מטילים ספק בסיכויי ההצלחה של הבקשה, וזאת על רקע הסתבכויות קודמות שלו עם הרשות.

43 אלף שקל להופעה

אייל גולן הוא כנראה אחד הזמרים הישראלים הרווחיים ביותר. על-פי הערכות שפורסמו, הכנסותיו בשנים האחרונות הסתכמו בכ-13 מיליון שקל. רק ביום העצמאות בשבוע שעבר, לפי פרסומים שעסקו בתעריפי האמנים השונים, הוא הרוויח בין 300 אלף שקל ל-400 אלף שקל מהופעות בבמות הבידור בכמה ערים.

בחקירתו ברשות המסים נשאל גולן על תעריפיו וסיפר כי תמורת הופעה של 50-45 דקות בפני לקוח פרטי הוא גובה סכום שנע סביב 43 אלף שקל. איך נקבע המחיר הזה?, תהה החוקר, ונענה כי עוזריו של גולן בודקים כמה גובים זמרים אחרים, מעלים קצת את הסכום, ומודיעים ללקוח. בתקופות שבהן לזמר להיטים מצליחים, הסכום יהיה גבוה אף יותר.

"כמה הופעות כאלה אתה מבצע?", הקשה החוקר, וגולן השיב שזה תלוי בעונה - 3-2 הופעות בשבוע בחורף, ללקוחות פרטים או מוסדיים (כמו ועדי עובדים, מלונות וכו') ויותר מזה בקיץ.

לא מנהל את הכספים

עם מעצרו של גולן, בתחילת 2011, לא פירטה רשות המסים כיצד, לפי החשד, בוצעו העבירות לכאורה. כחודש לאחר מכן ניתן רמז כאשר בוצע מעצר נוסף של חשוד באספקת חשבוניות מס פיקטיביות לחברת "ליאם הפקות", חברה שבבעלותו של גולן, המייצגת אותו וזמרים נוספים.

בחקירה התעכב החוקר על שאלת ניהול החברה, חלוקת החשבוניות ויתר הפעולות השוטפות שלה. גולן טען כי אינו יודע כמעט דבר על ההתנהלות הזאת. כשנשאל ביחס לתפקידו בחברה, ענה שהוא הזמר.

כשנשאל אם לקוחות שהזמינו הופעות קיבלו חשבוניות, ענה שאין לו מושג והפנה את החוקרים למי שלטענתו ניהלו את החברה ואת ענייניה הכספיים. הם, לדבריו, היו מנהליו האישיים, האחראים על תיאום הופעות, על סגירת מחירים, על ליווי להופעות ועל גביית הכספים. הוא-עצמו, כך העיד גולן, מעולם לא עסק בנושאים הללו. מעורבותו, לטענתו, הסתכמה בעסקות הגדלות - חוזה עם חברת דיאדורה, ההסכם על התוכנית בערוץ 24 וכו'.

גולן טען גם כי אינו מכיר לעומק פרטים אחרים שהיו קשורים לחברה כמו חשבונות בנק, איזה הופעות נעשות בחינם, איך נגבה התשלום וכך הלאה.

הדברים, כנראה, לא שכנעו את חוקרי רשות המסים: במהלך הקיץ שעבר, 6 חודשים לאחר המעצר, הגישה המדינה בקשה להארכת תוקף הערבויות שנתן גולן כתנאי לשחרורו.

בסעיף החשדות נטען כי גולן, באמצעות החברה שבבעלותו, לא שילם מס על לפחות 22 הופעות שנתן. בחלק מהמקרים הללו כלל לא הוצאו חשבוניות בגין התקבולים, בעוד באחרים הוצאו חשבוניות רק על חלק מהתשלום שהתקבל.

כמו כן נטען שם כי גולן ניכה תשומות פיקטיביות והצהיר בדוחות התקופתיים למע"מ כי החברה זכאית לניכוי מס תשומות שלא כדין. הסיכום: השתמטות ממסים בהיקף של כ-400 אלף שקל.

"החוקרים הפתיעו את אייל"

בעקבות החקירה שכר גולן את שירותיו של עו"ד ורו"ח אודי ברזלי, בעברו סגן נציב מס הכנסה. בנובמבר האחרון קיבל גולן זימון לשימוע לפני הגשת כתב אישום. הוא ביקש לוותר על השימוע ולעבור למסלול כופר, אך נכון לעכשיו עדיין לא נענה בחיוב, והפרשה מצויה בהליכי שימוע.

גורמים ברשות המסים מטילים ספק באפשרות שבקשתו של גולן לשלם כופר תתקבל. לדבריהם, לא מדובר בפעם הראשונה שבה מסתבך גולן עם רשויות המס, ועל רקע זה המרת כתב האישום בכופר אינה מובנת מאליה.

הכוונה היא להתראת פשיטת-רגל שהוציא פקיד שומה נגד גולן ב-2006 בגין חוב מצטבר של כמעט 600 אלף שקל. רשויות המס טענו בזמנו כי הגיעו עם הזמר להסדרי פריסת תשלומים, אולם הוא לא עמד בהם.

אחד ממקורביו של גולן אומר בתגובה כי בחקירה הנוכחית "החוקרים גילו לאייל דברים שלחלוטין הפתיעו אותו. הוא היה בשוק. הוא לא נוגע בנושא הכסף. זו הייתה מערכת שמבחינה פיננסית גררה רגליים".

גררה רגליים?

"היום רואים אותו כאמן מבוקש, אבל היו לו תקופות שהוא צבר חובות אדירים, היו הסתבכויות, ניהול לא תקין. אייל גולן של היום זה לא מה שהיה פעם. היו הרבה חובות עבר שהיה צורך לשלם וחלק מהכספים הלכו לשם. אבל הוא לא היה בתמונה הכספית, לא היה מעורב בעניינים, ולכן הופתע לגמרי. אני גם מזכיר לך שהוא התחיל להבין שיש לו בעיה עוד לפני שבאו אליו החוקרים".

בדברים האחרונים כוונתו של המקורב היא לכספים שקיבל גולן על הופעות בספינות נופש (קרוזים), ושביחס אליהם פנה אל רשות המסים ודיווח כי ישנה בעיה מסוימת בהתנהלות. גורמים ברשות המסים מאשרים את דבר הפנייה, אולם טוענים כי מדובר רק בחלק קטן מהליקויים שנמצאו.

עו"ד אודי ברזלי, המייצג את גולן, מסר בתגובה כי "אייל שיתף פעולה לחלוטין עם החוקרים. הוא מודה למס הכנסה על כך שחשף בפניו את הדברים. אני משוכנע שהעניין יסתיים ללא כתב אישום, ושאייל יוכל להמשיך כאמן וכזמר ולהפסיק להתעסק בענייני מסים".

מ"ליאם הפקות" נמסר בתגובה: "אנו לא מגיבים על שמועות כאלה או אחרות".