המשבר מחריף: האבטלה בגוש האירו בשיא של 15 שנים

(עדכון) - שיעור האבטלה בגוש האירו עלה במארס לרמה של 10.9% ■ גם מדד מנהלי הרכש של גוש האירו איכזב ונפל לרמה של 45.9 נקודות - שפל של כ-3 שנים

משבר החוב האירופי מתפרץ שוב במלוא עוזו. עדות לכך ניתן לקבל ממספר נתוני מאקרו שפורסמו היום בגוש האירו, בניהים מדד מנהלי הרכש שצנח לשפל של 3 שנים, והאבטלה בגוש האירו שטיפסה לשיא של כמעט 15 שנים.

מדד מנהלי הרכש של גוש האירו שפורסם היום (ד'), כאמור, הצביע על כך שפעילות הייצור של מדינות האיחוד, התכווצה באפריל לרמה הנמוכה ביותר מזה כ-3 שנים. המדד הבוחן את פעילות הייצור של 17 מדינות גוש האירו, התכווץ באפריל לרמה של 45.9 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש יוני 2009.

זאת, לעומת קריאה של 47.7 נקודות במארס ומתחת לקונצנזוס האנליסטים שצפה קריאה גבוהה יותר של 46 נקודות. ציין כי קריאה של מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות בפעילות הייצור ואילו קריאה של מעל 50 נקודות מצביעה על התרחבות בפעילות.

ברמה הלאומית הנתונים מראים כי חלה התכווצות בפעיות הייצור של איטליה, ספרד ויוון - שלושת המדינות הבעייתיות של גוש האירו. עם זאת, גם פעילות הייצור של גרמניה, הנחשבת ל"נקודות האור היחידה" וכלכלה החזקה ביבשת, התכווצה לרמה של 46.2 נקודות - שפל של כמעט 3 שנים.

"בחודש אפריל חלה התכווצות נוספת בפעילות הייצור של גוש האירו, עניין שיכול להעיד על כך שמשבר החוב עדיין פה ומתכוון להישאר לעוד תקופה ארוכה", אומר כריס וויליאמסון, כלכלן ראשי בחברת מארקיט.

האבטלה בגוש האירו בשיא של 15 שנים; גם גרמניה מאכזבת

שיעור האבטלה בגוש האירו טיפס היום לשיא חדש של 15 שנים כאשר הצביע על עלייה לרמה של 10.9% בחודש מארס, זאת לעומת שיעור אבטלה של 10.8% בחודש פברואר, כך לפי נתונים שפרסמה הלמ"ס של גוש האירו היום.

גם נתוני האבטלה בגרמניה - הכלכלה החזקה באירופה - שפורסמו היום, הפתיעו את האנליסטים לרעה, כשהצביעו על עלייה של 19 אלף בכמות המובטלים ל-2.87 מיליון מובטלים, נכון לחודש אפריל. זאת, בניגוד לתחזיות בשוק, שציפו דווקא לירידה בכמות המובטלים בכ-10 אלף.

רמת האבטלה בגרמניה נותרה ללא שינוי, 6.8%, ועדיין מייצגת שפל של שני עשורים. "המומנטום החיובי בשוק העבודה האירופי נשמר, אולם הכלכלה איבדה מעט מומנטום", סיכם פרנק-יורגן וויס, מנהל לשכת העבודה הגרמנית.