"ספרד חייבת לפרוס את חובותיה; 50% 'תספורת' לנושים"

אנליסטים ל-CNBC: ספרד חייבת לפרוס מחדש את חובותיה ובעלי האג"ח יהיו חייבים לספוג "תספורת", בכדי שהכלכלה הספרדית תוכל לשרת את חובותיה

ספרד חייבת לפרוס מחדש את חובותיה, ולעשות זאת עכשיו - כך טוען מתיו לין, מנהל השקעות ב-Strategy Economics, טוען בריאיון ל-CNBC. לטענתו, בעלי האג"ח הספרדיות יידרשו "לספוג" "תספורת" על אחזקותיהם בהיקף של כ-50%, בכדי שהמדינה תוכל להמשיך ולשרת את חובותיה הנותרים.

"הבעיה בספרד היא שמובילי המדיניות שלה עוקבים אחר אותו מסלול כמו זה של יוון - בספרד מתעקשים על מדיניות צנע: קיצוצים, שינויים מבניים, ואז מקווים שכל זה יקרה בזמן כדי לייצר צמיחה מספקת", מסביר לין.

אולם, לדבריו, התוכנית הזו לא צלחה ביוון, פורטוגל או אירלנד, "אז למה שזה יעבוד בספרד?", הוא שואל. לדעתו, מדיניות הצנע לא עובדת, אלא להיפך - פוגעת ביציבות הכלכלה, וקשה מאד למימוש.

"הבעיה עם שינויים מבניים, הוא שמאד קשה לבצע אותם בזמן שהכלכלה מתכווצת", מסכם לין. "זה קשה לעשות זאת גם בכלכלה שמציגה צמיחה חיובית נמוכה - אז על אחת כמה וכמה, במצב של ספרד".

"נדרש שהאירו ייחלש בשביל שהתחרותיות בגוש האירו תגדל", מסביר פטריק אמסטרונג, מנהל השקעות בחברה הקרויה על שמו. "זה אותו המשחק שארה"ב ובריטניה משחקות - כעת צריך שגם אירופה תשחק את המשחק הזה".