כך יראה ההי-טק הישראלי ב-2048

בטר פלייס, צ'ק פוינט, מלאנוקס? מי תשרוד, מי תגשים ההבטחה, מי תרוויח?

יומן סוף השבוע של ערוץ 2 בערב שבת שעבר כתבה שניסתה לחזות איך ייראו פניה של מדינת ישראל בעוד 36 שנים, ביום העצמאות המאה שלנו. בישראל יחיו אז כ-13.5 מיליון תושבים. רבע מהם יהיו חרדים, רבע יהיו ערבים וכמחצית מהתושבים יהיו יהודים לא חרדים.

ישראל תהיה בין המדינות הצפופות בעולם, בדומה לבנגלדש וסינגפור. בתל אביב לא תהיה בעיית חנייה, כי בגלל הפקקים האין סופיים ברחובותיה אנשים לא יעזו להזיז את רכביהם ממקומם. כולנו נלבש בגדים עשויים מפולימרים מיוחדים, בריאים וידידותיים לסביבה. כך, על-פי יומן ערוץ 2.

מעניין איך ייראה ההיי-טק הישראלי בזמן חגיגות המאה לעצמאותינו. כמה מהשמות המוכרים לנו היום יהיו חלק ממפת ההיי-טק בעוד 36 שנים? האם צ'ק פוינט תמשיך להיות מעצמה עולמית בתחום אבטחת המידע? האם מלאנוקס תגיע להכנסות של מליארדי דולרים?

האם העולם ייאמץ את מודל הרכב החשמלי והטעינה המבוקרת של הסוללות ובכך יאפשר לבטר פלייס לצמוח להיות חברה בין לאומית משמעותית? ומה על אלפי חברות הסטארט-אפ, אלו שכבר פועלות היום ואלו שעוד לא קמו? האם נזכה לראות פה עוד כמה חברות ישראליות בין לאומיות, גדולות ועצמאיות?

על-פי נתוני IVC, מאז שנת 2000 הושקעו בישראל למעלה מ-15 מיליארד דולר בחברות סטארט-אפ. בהנחה ובתקוה שקצב ההשקעות הזה יימשך, הרי שביום העצמאות המאה שלנו נוכל להגיד שעד אז הושקעו במאה ה-21 יותר מחמישים מיליארד דולר בבניית ההיי-טק הישראלי.

זוהי אולי התשתית האזרחית היקרה ביותר שתיבנה פה במאה השנים הראשונות לקיום המדינה, רובה ככולה במימון המגזר העסקי, ובעידוד המדינה, בתנאי שזו תדע להמשיך לעודד סביבה עסקית אוהדת עבור יזמים, משקיעים ושותפים עסקיים בין לאומיים.

ואולם, במקביל להמשך הצמיחה בהיי-טק, קשה יהיה להתעלם ממה שקורה מסביב, מחוץ לבועה. האלימות המתפרצת בישראל - במגרשי הכדורגל, בצבא, בתיאטרון ובדרכים, צריכה להטריד את כולנו.

אנשי ההיי-טק, שנוסעים ברכבים ממוזגים לעבודה ומבלים את יומם במשרדים מרווחים ובניחוח של חו"ל, לא יכולים להתעלם מכך שהם עלולים לחגוג את יום העצמאות המאה של ישראל במדינה שהם מתביישים לחיות בה.

לכן, בהיעדר מנהיגות אמיתית בישראל, חובתו של כל מי שהמדינה הזו יקרה לו, לקחת אחריות ולהיות מעורב ולו רק בפרויקט אחד, כלשהו, שיתרום לחינוכו של הדור הצעיר ולבניית מדינה שכולנו נתגאה להיות אזרחיה.

הברירה השנייה היא לשבת ולקטר בשיחות סלון ולטמון את הראש מתחת לכרית ההיי-טק החמימה. זוהי ברירה חביבה למדי אבל היא עלולה לקלקל את חגיגות המאה לעצמאותנו. יש לנו עוד 36 שנים.