מדד גלובס-הומלס לאפריל: מחירי הדירות ירדו רק בפ"ת

קריית-אונו בלטה החודש עם ירידה במחירי השכירות בכל סוגי הדירות ■ התשואות מהשכרת דירות נמוכות - בין 3% ל-4%

מחירי הדירות עדיין בשמיים; מספר העסקאות צנח; משרד השיכון ממשיך להתגאות בשיא בהתחלות הבנייה; משרד האוצר מספק נתונים מבהילים על מספר ה"דירות בהמתנה", כאלה שבעליהן אינם מצליחים למוכרן למרות שכבר קנו דירה חדשה; הבנקים אינם נדיבים כבעבר במתן משכנתא - ואף על-פי כן, מחירי הדירות המבוקשים בלוח הומלס מלמדים שהמוכרים לא ממהרים לרדת מהעץ והם אינם מתפשרים על המחיר המבוקש.

מחירי הדירות בחודש אפריל מצביעים על יציבות, עם נטייה קלה דווקא לעליות מחירים. 7 מתוך 15 אזורים שנבדקו - תל-אביב, רמת-גן-גבעתיים, בקעת אונו, עכו-נהריה, בת-ים-חולון, אשדוד-אשקלון ובאר-שבע ודרומה - רשמו החודש עליות מחירים בכל סוגי הדירות (3, 4 ו-5 חדרים). מנגד, רק אזור אחד - פתח-תקווה - רשם ירידות מחירים בכל סוגי הדירות.

מעבר לכך, חשוב לשים לב שהירידות, כשהיו כאלה, היו החודש בדרך כלל בשיעור נמוך יחסית - מה שעומד בסתירה ברורה ללחץ שאמור כיום להיות מופעל על רבים מהישראלים שכבר קנו דירה וחוששים ממפולת מחירים (על פי האוצר, כ-40% מרוכשי הדירות עדיין לא מכרו את דירתם הישנה), או משקיעים שמוכרחים לממש את דירתם עד סוף השנה (כדי ליהנות מפטור ממס שבח).

דירת 4 חדרים
 דירת 4 חדרים

במקביל, גם במחירי השכירות קשה לדבר על מגמה אחידה. האזור היחיד שבחודש אפריל נרשמה בו ירידה במחירי השכירות בכל סוגי הדירות היה בקעת אונו, בשיעור 2.2% בדירות שלושה חדרים (3,489 שקל לחודש), 0.7% בדירות ארבעה חדרים (5,017 שקל בממוצע) ו-1.7% בדירות חמישה חדרים (6,268 שקל).

פחות מ-3% תשואה

הירידה במחירי השכירות, במקביל לעלייה במחירי הדירות (שהתקרבה ל-3.5% בדירות הגדולות), הורידו שוב את התשואה מהשכרת דירות גדולות בבקעת אונו מתחת לרף של 3% - שיעור יוצא דופן בקנה מידה ארצי. באופן כללי, שוב ללא שינוי של ממש, התשואות ברוטו מהשכרת דירות באזורי הביקוש בעיקר במרכז הארץ ממשיכות לנוע בטווח של 3%-4%, וקרוב לוודאי שמרבית הרוכשים דירה להשקעה ממשיכים לחלום על רווחי ההון בין קנייה למכירה, זאת מעבר לפירות החודשיים הצנועים יחסית מדמי השכירות.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

דירת 3-4-5 חדרים מדד הומלס
 דירת 3-4-5 חדרים מדד הומלס