חוסר הביטחון של יאיר לפיד

הוא מבקש לעצמו סמכויות שספק אם היו ליו"ר מאו, ומה אנחנו יודעים עליו בעצם?

אני מבין את קו המחשבה של יאיר לפיד. הוא אמר לעצמו - אני מקים מפלגה שתהיה קימת אך ורק בזכותי, בזכות המעמד, הסלבריטאות ובאופן כללי מה שמכונה "הכריזמה שלי", או האיכות הכוכבית הגלומה בהופעתי. אני רוצה להיות בטוח שלא יקלקלו לי. אף פעם.

אמנם אני הוא זה שמביא את המועמדים לכנסת, אין לי ספק שהם אנשים טובים ומצוינים. שהרי אחרת לא הייתי בוחר אותם. מצד שני - לא נולדתי אתמול.

אני מספיק מבוגר (להבדיל מבוגר) כדי להכיר את הטבע האנושי ההפכפך והבוגדני. כל אחד מאלה שייכנסו בזכותי לכנסת יחשוב מחר שהוא הגיע בזכות עצמו - וכאן מתחילות הצרות. הם ירצו משרות, כהונות, ובכלל יהיה להם מה להגיד על כל דבר.

רוצה רק חממה

לא בשביל זה אני, יאיר לפיד, עוזב את החממה שלי. בעצם בכלל לא התכוונתי לעזוב חממה, אלא להחליף חממה אחת באחרת. לא בשבילי לנהל מאבקים אישיים או אידיאולוגיים עם אנשים שבזכותי יש להם בכלל פתחון פה, ולא משנה אם הם רציניים, לא רלבנטי אפילו אם הם יותר רציניים ממני.

אני לוקח אותם אתי כדי שיעזרו לי. רק בשביל זה, ושום דבר אחר. אני לא צריך ולא רוצה שייהפכו לי ליותר מדי עצמאיים.

ואם אינו מתאים?

זה הראש שגרם ליו"ר לפיד להבטיח לעצמו סמכויות שספק אם היו ליו"ר מאו. עד 2020 לא ניתן להדיחו.

מובן הרצון של מייסד להבטיח את שלטונו. מובן - אבל לא מקובל. מה אם מחר יתברר שהיו"ר לפיד אינו ראוי לעמוד בראש מפלגה? הרי אנחנו לא יודעים אליו דבר בתחום הפוליטי. אולי הוא לא מתאים?

מוזר שאדם כמו לפיד, הרואה ומציג עצמו כנאור ומתקדם, דורש שלטון בדרך המקובלת במשטרים מפגרים וחשוכים. למה הוא צריך את החסינות המופלגת הזאת? - דבר אחד בטוח, בטחון עצמי זה לא משדר. מנהיגות זה דבר שצריך להרוויח באמצעות מעשים וכישורים, ונראה שלפיד לא בטוח שיש לו את זה.

לא יכול לעבוד

לא רק חוסר בטחון יש כאן, אלא גם חוסר תבונה. כי זה לא יכול לעבוד. עוד לא נוצר התקנון או הסעיף שיכולים למנוע הדחתו של מנהיג שמפלגתו והציבור מאסו בו.

מגיע לו

הדבר הזה, בצירוף התנהלויות אחרות של לפיד, כמו המאבק שלו נגד חוק טל באמצעות הצעה לשחרור כל החרדים למשך חמש שנים; הצעתו את עצמו (בצחוק-כאילו) כצופה בסרטים פורנוגרפיים; הצגת עצמו כחולם, בסגנון מרטין לותר קינג; המשך כתיבת הטור שלו בידיעות, הפרה בוטה של אתיקה, עתונאית ואישית; שלל סוגי התנהגות היוצרים רושם שיש לנו פה עסק עם ילד.

אחרים צריכים לעבוד בשביל תעודת בגרות ותואר אקדמי כדי לקבל דוקטורט; אחרים חייבים להרוויח את מנהיגותם- לפיד רואה עצמו כמי שמגיע לו. כי הוא לפיד. אלא שלמעשה הוא רק יאיר.

להבדיל, כל כך להבדיל, משלי יחימוביץ. אבל על כך במאמר אחר.