המחוזי: עיריית נתניה הוציאה דיבה על אולם "ארמונות כינור דוד"

השופטת יהודית שבח: "עיריית נתניה הושפעה מההיסטריה ששררה בארץ בעקבות אסון ורסאי, וללא כל בדיקה מוקדמת הפיצה ידיעות שהתבררו בעליל כבלתי נכונות"

עיריית נתניה נושאת באחריות לפרסום לשון הרע בגין אמירות משמיצות שאמרו עובדי עירייה ביחס למצבו ההנדסי של אולם השמחות "ארמונות כינור דוד" בעיר, ימים ספורים לאחר שאירע אסון ורסאי באולם שמחות בירושלים - כך קבע באחרונה בית המשפט המחוזי בתל-אביב. בחודש הבא יחל הליך הוכחות, שבו ייקבע הפיצוי שיהיה על העירייה לשלם לאולם.

"עיריית נתניה הושפעה מההיסטריה הכללית ששררה בארץ בעקבות אסון ורסאי, וללא כל בדיקה מוקדמת וללא תימוכין, רק מתוך רצון להשילה מעליה כל אחריות, הפיצה ברבים ידיעות שהתבררו בעליל כבלתי נכונות", נימקה השופטת יהודית שבח את החלטתה.

שיטת בנייה מאושרת

ב-24 במאי 2001, בעיצומה של חתונה, התמוטטה תקרת אולם האירועים של "אולמי ורסאי" בירושלים. 23 אורחים נהרגו ו-380 נפצעו, והארץ רעשה. בעקבות האסון החלו הממונים על הבנייה בישראל והעוסקים בה לפשפש בשיטת הבנייה, בה נבנו מבנים באחריותם, כדי לבחון אם מדובר בשיטת ה"פל-קל", שבאמצעותה נבנו אולמי ורסאי, ושהייתה הגורם לקריסת המבנה.

ימים ספורים לאחר האסון שלחה עיריית נתניה, בתפוצה נרחבת, שני מכתבים לבעלי אולם השמחות "ארמונות כינור דוד", שבהם דרשה מבעלי האולם להפסיק מיידית לערוך אירועים באולם בשל בעיות ביציבות המבנה. בין היתר, כתבו נושאי משרה בכירים בעירייה כי "בזמן אירועי שמחות במקום, תוך כדי ריקודים, התקרה שוקעת במידה משמעותית".

בהמשך התראיין מהנדס עיריית נתניה לערוץ מקומי בכבלים ואמר כי נשלח מפקח לאולם, בשל ריבוי תלונות ביחס למצבו של האולם.

בעקבות הפרסומים הגישה חברת "אולמי כינור דוד", בעלת האולם, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, תביעת לשון הרע נגד עיריית נתניה, זאת בטענה כי התקרות של "אולמי כינור דוד" כלל לא נבנו בשיטת פל-קל, כי אם בשיטה שאושרה, הן על-ידי הטכניון והן על-ידי מהנדס הבניין.

השופטת שבח דחתה את טענת העירייה כי לא ניתנה לחייבה בלשון הרע, מכיוון שהיא רשות ציבורית הזוכה, בסעיף 13(9) לחוק איסור לשון הרע, להגנה מפני חיוב בלשון הרע.

"יש לדחות את ניסיון העירייה לחסות בצל הגנת סעיף 13 (9) לחוק, שהרי בסעיף זה הכוונה היא פרסומים של רשות רשמית של רשויות המדינה או בפרסומים מטעם רשות כזו, שנעשו על-פי היתר או חובה משפטיים", פסקה השופטת.

במקביל דחה בית המשפט את תביעת לשון הרע שהגיש האולם נגד המקומון "מקומונים בשרון" בגין פרסומים בנוגע לטענות העירייה כלפי האולם. השופטת שבח ציינה כי "לזכות המקומון יש לומר כי לא רק שעמד במבחן 'אמת לשעתה', אלא דאג לפרסם ימים ספורים לאחר הכתבה שתי כתבות שבהן הדגיש כי אולם 'ארמונות כינור דוד' בטוח לחלוטין לעריכת אירועים".