מרקל עונה להולנד: "ההסכם הפיסקלי אינו נתון לדיון"

קנצלרית גרמניה תוקפת את הקו של נשיא צרפת הנבחר: "גרעין הדיון הוא האם יש צורך בתכניות כלכליות שימומנו שוב על ידי חובות, או אלמנטים של צמיחה" ■ לגארד: הדיון באשר ל"צנע נגד צמיחה" - בחירה מוטעית של פוליטיקאים

הדיון המתקיים בתקופה האחרונה, במיוחד לאור תוצאות הבחירות ביוון וצרפת, באשר ל"צנע נגד צמיחה" הוא בחירה מוטעית עבור פוליטיקאים. כך אמרה היום (ב') יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד.

לגארד אמרה כי יש צורך גם בצעדים לטווח הקרוב שיעלו את הצריכה וגם צעדים לטווח הארוך לריסון ההוצאות. עוד הוסיפה לגארד כי אמנם המדיניות המוניטרית קרובה למימוש מלא שלה, אך ייתכן כי יהיה צורך להאיץ אותה עוד יותר, וכי על המדינות השונות להעמיד תוכניות לטווח הבינוני להורדת החוב שלהן. "ללא תוכנית כזו", הזהירה לגארד, "מדינות ייאלצו לבצע שינויים גדולים אף יותר ובקרוב".

דבריה של לגארד מגיעים על רקע ההתכתשות הנמשכת בין נשיא צרפת הנבחר, פרנסואה הולנד, לבין קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. מרקל התייחסה היום לתוצאות הבחירות בצרפת, כשתקפה את הקו שמוביל הולנד. מרקל אמרה כי ההסכם הפיסקלי של האיחוד האירופי אינו נתון לדיון, לאחר שהולנד הביע ביקורת על הדגש ששמה גרמניה באשר לצעדי צנע שאמורים להוציא את מדינות אירופה מהמצב הכלכלי הקשה.

"אנו בגרמניה, וגם אני באופן אישי, מחזיקים בדעה שההסכם הפיסקלי אינו נתון לדיון. כבר דנו בכך ו-25 מדינות חתמו על ההסכם", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים היום. "אנחנו בעיצומו של דיון בו צרפת, תחת הנשיא החדש שלה, תביא את הדגשים שלה, כמובן. אולם, אנו מדברים על שני צדדים של אותו מטבע - התקדמות ניתן להשיג רק על ידי כלכלה יציבה וצמיחה".

"גרעין הדיון הוא האם יש צורך בתכניות כלכליות שימומנו על ידי חובות פעם נוספת, או אלמנטים ברי קיימא של צמיחה, שמכוונים לחוזק כלכלי של מדינות מסוימות", הוסיפה מרקל.

כאמור, תוצאות הבחירות שנערכו אמש בצרפת ויוון מרעידות את אירופה. פרנסואה הולנד הצליח להדיח אמש בבחירות לנשיאות צרפת את ניקולא סרקוזי וזכה ל-52% מהקולות. זכייתו של הולנד עוררה הדים רבים משום שהוא הצהיר בעבר כי הוא מתנגד לתוכניות הצנע ולקיצוצים הכואבים שבהם לקחה חלק גם צרפת, במסגרת הפעולות לטיפול במשבר.

גם ביוון נערכו אמש בחירות שתוצאותיהן הגבירו את חשש המשקיעים. נראה כי העם היווני מאס ברפורמות וקיצוצים כואבים שיזמו שתי המפלגות החזקות בשנתיים האחרונות, ואמש העם אמר את דברו והחליט לחזק את המפלגות הקטנות, שהצהירו כי הן אינן תומכות בתוכניות הצנע. בעקבות תוצאות הבחירות מעוררות המחלקות, מוסדות האיחוד וקרן המטבע העולמית שהעניקו ליוון תוכנית חילוץ בהיקף של 130 מיליארד דולר, הזהירו אותה לבל תפר את התחייבותיה ולא תשמר את תוכניות הצנע.