שוק המט"ח: הדולר היציג שמר על יציבות ב-3.8 שקלים

האירו נקבע בירידה של 0.1% לרמה של 4.953 שקלים ■ ברקע, המשקיעים ממשיכים להגיב לטלטלות באירופה על רקע הבחירות ולהודעה על ממשלת אחדות בישראל

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ג') תוך התחזקות קלה של השקל מול הדולר והאירו, כאשר הדולר היציג נקבע בירידה מזערית לרמה של 3.803 שקלים, בעוד האירו היציג נקבע בירידה של 0.1% לרמה של 4.953 שקלים.

בזירה העולמית, נסחר האירו בשער של 1.30 דולר לאירו, בעוד הין נסחר בשער של 79.86 ין לדולר.

ברקע המסחר במט"ח, נציין את ההתפתחויות המרעישות בזירה הפוליטית המקומית: זמן קצר לאחר שאישרה מליאת הכנסת את הקדמת הבחירות ל-4 בספטמבר בקריאה ראשונה, הגיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז, להסכמה על פיה קדימה תצטרף לממשלת אחדות בראשותו של נתניהו. בכך נבלם הניסיון להקדים את הבחירות. הבחירות הבאות יתקיימו כמתוכנן בנובמבר 2013, לאחר שבמסגרת ההבנות בין הצדדים סוכם כי מופז יעניק רשת ביטחון לנתניהו עד למועד הבחירות. (לסיפור המלא)

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות, מציין הבוקר כי "בהנחה שמבחינה פוליטית הדברים אכן יגיעו לכלל ביצוע, מדובר בבשורה כלכלית חיובית. נושא הגירעון שאמור לקבל טיפול, מהווה בשורה חיובית לשוק אגרות החוב. מצבו נהיה טוב יותר לעומת לפני חודשיים, כאשר הגדלת גירעון איימה להציפו בהנפקות, ואולי אפילו לעומת מצבו אתמול כשהוא ציפה לקואליציה חדשה שתקום אחרי הבחירות ותטפל בגירעון".

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, מציין כי לכאורה, מבנה הממשלה החדש יכול לאפשר פחות סחטנות ואיומים מכיוון שהתלות במפלגות מאזניים ירדה. לעומת זאת, מדובר בממשלה שהקדנציה שלה קצרה למדיי, כשנה וחצי מקסימום עד למועד הבחירות החוקי בנובמבר 2013. התרחיש האלטרנטיבי שהיה תקף עד לפנות בוקר, כלומר הליכה לבחירות בספטמבר, היה מבחינת הרע במיעוטו. הבעיה האמיתית, לעומת זאת, נמצאת בהכנת התקציב לשנת 2013. בלא התאמות בתקציב זה, הגירעון עשוי להגיע ב-2013 לכ-5% תוצר, לעומת יעד גירעון של 1.5% תוצר.

באירופה, ממשיכים המשקיעים להגיב לסערה שחלה בשווקים אמש בתגובה לבחירות בצרפת ויוון. תזכורת: בצרפת נבחר לנשיאות מועמד השמאל פרנסואה הולנד, שהתנגד בעבר להמשך האינטגרציה האירופית ולתוכניות הצנע ואילו ביוון העם אמר את דברו ובחר במפלגות השמאל והימין הקיצוני שהתנגדו לרפורמות ולקיצוצים הכואבים שניכפו על יוון במסגרת תוכנית החילוץ.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]