האם יש אמת בשמועות על הסכנה בשימוש בדאודורנט?

רגע לפני שהטמפרטורות שוב חוצות את ה-30, מוצע לצרכנים שפע של דאודורנטים מסוגים שונים ■ ברקע שוב עולות שאלות על הסכנה הקיימת בשימוש בדאודורנט בגלל האלומיניום שבו, שבאגודה למלחמה בסרטן מכנים "אגדה אורבנית"

בכל שנה מביא איתו הקיץ דיון מחודש בנושא הדאודורנטים, שבלבו שאלת מיליון הדולר - האם השימוש בדאודורנט מסוכן לבריאות? מאחורי הדיון הזה עומדים בדרך כלל פרסומים ומכתבי שרשרת ברשת, שלפיהם האלומיניום שבדאודורנט הוא חומר מסרטן.

כדי לברר זאת פנה "גלובס" לרופא עור ולאגודה למלחמה בסרטן, שסיפקו תשובות יחסית דומות - אין הוכחות מחקריות לטענה הזאת.

באגודה למלחמה בסרטן מחדדים כי "ככל הידוע, ייצור אלומיניום תעשייתי בלבד מהווה סביבה מסרטנת לאנשים המעורבים בתהליך עצמו, ואלומיניום אינו מהווה סכנה בריאותית לאנשים בריאים שאינם מעורבים בתהליך זה. מכאן שדאודורנטים, כמו כל מוצר אחר המכיל אלומיניום, אינם מהווים סכנה. העדפת מוצרים אשר אינם מכילים אלומיניום נתונה לבחירת הצרכן ואינה נתמכת בשיקול בריאותי בעל הוכחה ממשית".

בהתייחס לטענות כי השימוש בדאודורנט המכיל אלומיניום עלול לעודד סרטן השד, מבהירים באגודה למלחמה בסרטן כי אין הוכחה לקיומו של קשר בין השימוש בדאודורנטים או במונעי זיעה לבין סרטן השד.

"בשנים האחרונות הופיעו פרסומים ומכתבי שרשרת, המזהירים כי שימוש באנטי-פרספירנטים (מונעי זיעה) או דאודורנטים גורם לסרטן השד. ידיעות אלה מוטעות, ומקורן אינו ברור. ככל הנראה מדובר ב"אגדה אורבנית".

ככל הידוע למומחי האגודה למלחמה בסרטן ולמומחי סרטן ברחבי העולם, לא נמצא שום קשר בין שימוש באנטי פרספירנטים לבין סרטן השד".

אמת בפרסום

ד"ר אריה ליפשיץ, מומחה לרפואת עור בשירותי בריאות כללית, מציין כי במקרים בודדים מלחים אלה עשויים לעורר דלקת בעור עקב הקרשה של מוצא בלוטות הזיעה בעור, אך בדרך-כלל טיפול מקומי והפסקת השימוש בדאודורנט יפתרו את הבעיה.

ליפשיץ מפציר בצרכנים לקחת פרסומים והבטחות לצד הפחדות ואזהרות בעירבון מאוד מוגבל: "רוב הדאודורנטים היום פועלים כאנטי-פרספירנט ומכילים מלחי אלומיניום. הדעה הרווחת היא שהאנטי-פריספירנט עושה עבודה כפולה: עוצר את הזיעה ומדיף ניחוח נעים. וזו גם הסיבה לכך שבין המוצרים שבייצור המוני קשה למצוא דאודורנטים פשוטים, שאינם אנטי-פרספירנט. מי שלא מגלה רגישות מקומית, יכול להמשיך להשתמש להשתמש במוצר הזה, אם כי אני מעדיף שימוש בדאודורנט רגיל, זול ופשוט שמתמקד בעבודת בישום".

- האם יש עדיפות למוצרים טבעיים?

"אין דבר כזה דאודורנט טבעי", פוסק ד"ר ליפשיץ, "אלא אם משפשפים עשב בבית השחי. כל המוצרים שמגדירים את עצמם כטבעיים מכילים רכיבים סינטטיים, ולהצהרה הזו אין אחיזה במציאות".

גם לילי חביב, נטורופתית ב"ניצת הדובדבן", מודעת לעובדה שההגדרה "טבעי" מרככת את בחירת הצרכן במוצר, אולם היא מדגישה: "גם נפט הוא טבעי, ולכן לא כל הצהרה על מוצר שהוא טבעי היא ערובה ליעילותו. חשוב לקרוא את רשימת הרכיבים שמכילים המוצרים טבעיים ולהעדיף כאלה שאין בהם את כל הנגזרות של הנפט, כמו פראבנים או בנזואיטים (חומרי גלם זולים). מוצר טבעי אינו ערובה למוצר מועדף. צריך להיות בררניים גם בנישה הזו", היא אומרת.

- מה יתרון הדאודורנט הדרמטולוגי או ההיפו-אלרגני?

עמדתו של ד"ר ליפשיץ לגבי מוצרי קוסמטיקה דרמטולוגיים היא כי מדובר בהצהרות שיווקיות מטעות. "ההגדרה דרמטולוגי על מוצרים קוסמטיים היא סיסמה נבובה, שלצערי מובילה את הציבור ללכת שבי אחר חיזיון תעתועים. המונח 'דרמטולוגי' הוא הגדרה רפואית הרלוונטית אך ורק למוצר שניתן באמצעות מרשם של רופא".

בהגדרה "היפו-אלרגני", לעומת זאת, יכול מוצר להתהדר רק לאחר אישור משרד הבריאות, ומשמעות הדבר שהמוצר מותאם לבעלי עור רגיש, בין היתר באמצעות בישום מופחת.

משמעות אחרת היא שמדובר במוצר שיקר בעשרות אחוזים ממוצר רגיל. "למי שאין עור רגיש במיוחד, אין חובה להעדיף מוצרים אלה", אומר ד"ר ליפשיץ.

המחיר הולך ויורד

כך או כך, עם 30 מעלות ו-80% לחות, רוב הצרכנים הישראלים מצביעים ברגליים: ב-2011 נמכרו ברשת סופר-פארם, שלה נתח של כ-30% מהשוק, יותר מ-6 מיליון יחידות של דאודורנט.

מבט על מדפי הדאודורנטים בחנויות הפארם מגלה עשרות סוגים, ים של הבטחות וטווח מחירים עצום, המתחיל בפחות מ-10 שקל ומטפס ל-200 שקל.

הענף מחולק לשתי קטגוריות עיקריות: קבוצת המאס-מרקט, שבה המחירים הם עד 30 שקל (אקסה, אולד ספייס, קרליין); ודאודורנטים של מותגי הבישום, שטווח מחירם הוא 150-200 שקל (פאקו רבאן, ג'אן פול גוטייה, איסיי מיאקי).

המחירים נמצאים במגמת ירידה. לפי נתוני סופר-פארם, מ-2009 עד 2012 נרשמה ירידה של 22% במחיר הממוצע של דאודורנטים: מ-17 שקל ל-13.30 שקל. הקטגוריה המובילה היא זו של התרסיסים, ואחריה הרול-און והסטיק.

יעקב ברדה, סמנכ"ל השיווק של חלאבין, מסביר את השחיקה במחירים בשל ריבוי מותגים בענף. "הקניבליזציה בקטגוריה הובילה לשחיקה במחירים, שאינה מטיבה עם אף משווק או יצרן. הענף רווי ואין מקום לעוד שחקנים".

השחיקה הזו מתורגמת לדאודורנטים במחיר של ארטיק: לדוגמה, בסופר-פארם דאודורנט של קרליין נמכר ב-8 שקלים (במקום בכ-17 שקל), דאודורנט של רייט גארד נמכר ב-10 שקלים (במקום ב-23 שקל), בניו-פארם זוג דאודורנט של גרנייה נמכר ב-22 שקל, ועוד.

דבורה ניר, מנהלת קטגוריית הקוסמטיקה בהנקל שוורצקופף, מוסיפה כי בשנה וחצי האחרונות המותגים החדשים בענף פונים בעיקר לגברים.

אורי בילט, סמנכ"ל הסחר של קבוצת לילית קוסמטיקה, מסכים: "מבין הדאודורנטים שמשתייכים לקולקציות הבישום, יש ביקוש גבוה למוצרים לגברים".

על מדף הדאודורנטים

דאודורנט מבשם

מכיל תרכובת של רכיבים כימיים ומבשמים.

* בעד: מוצרים בסיסיים שעושים את העבודה (מי יותר מי פחות), מחירים זולים. אין חסימת ההזעה.

* נגד: חומרים כימיים העשויים לפתח אלרגיות בעור (בישום).

* מותגים: אקסה, אולד ספייס, קרליין, אדידס. 20-30 שקל. חלק ממותגי הבישום היוקרתיים מציעים דאודורנט כמוצר משלים: פאקו רבאן, ג'אן פול גוטייה, איסיי מיאקי.

* מחיר: 150-200 שקל.

אנטי-פרספירנט, מווסתי זיעה

מצמצמים את כמות הזיעה שמפריש הגוף, בין היתר באמצעות אלומיניום.

* בעד: מפחית זיעה ויעיל לזמן ממושך.

* נגד: עלול לגרום רגישות בעור.

* מותגים: fa, רקסונה, גרנייה, דאב ג'ילט, ספיד סטיק, רייט גארד.

* מחיר: 20-30 שקל.

אבן קריסטל מינרלית

אבן שמרטיבים לפני השימוש על העור. האבן מכילה מלחים לחיטוי החיידקים וניטרול הריח. לנוחות שימוש קיימות גירסאות של דאודורנטים מבוססי אבן מינרלית.

* בעד: תוצאות טובות, האבן מחזיקה זמן ממושך.

* נגד: האבן פחות נוחה לשימוש. בשימוש קבוע המלחים עשויים לגרום ליובש בעור.

* מותגים לדוגמה: ארבע עונות, DSA.

* מחירים: מ-40 שקל.

דאודורנט טבעי

מבוססים על שמנים ארומתיים ותמציות טבעיות המנטרלים את ריחות הזיעה, כל אחד לפי מידתו. חלק מבוססים על רכיבים אורגניים.

* בעד: ידידותי לאדם ולסביבה: רובם לא נוסו על בעלי חיים. מתאימים לשימוש גם לילדים ובני נוער.

* נגד: הבישום מתנדף מהר יחסית.

* מותגים: וולדה, אאושקה, לבנדר, מלביקה, פארן.

* מחיר: 20-90 שקל.

נטול אלומיניום

בדיוק בשל הנימוק נגד האלומיניום כרכיב פעיל בדאודורנט, קמה נישה של דאודורנט נטולי אלומיניום ונטולי אלכוהול, בה מככב המותג הישראלי הוותיק חלאבין.

* מחיר: מ-15 שקל.

דאודורנט דרמו-קוסמטי

לפי הצהרות היצרנים, מדובר במוצר שעבר בדיקות קפדניות לעור רגיש. רוב המוצרים מוגדרים כהיפו-אלרגניים ואינם מכילים בישום דומיננטי, נטולי אלומיניום ומכילים מים טרמליים.

* בעד: נעימים לשימוש וברובם יעילים.

* נגד: יקרים.

* מותגים: וישי, לנקום, אוון, לה רוש פוזה, רוק, סבוקאלם.

* מחיר: מ-80 שקל.

מחיר הדאודורנט
 מחיר הדאודורנט