ד"ר פול ריבלין: "הסנקציות על איראן עוזרות למשטר"

ד"ר ריבלין ממרכז דיין לחקר המזה"ת: "עליית מחיר הנפט עקב המתיחות עם איראן מצילה את המשטר האיראני" ■ אמר הדברים בסדנה בנושא המזה"ת בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו-האפט

"עליית מחיר הנפט עקב המתיחות עם איראן מצילה את המשטר האיראני", כך אמר ד"ר פול ריבלין ממרכז דיין לחקר המזה"ת בסדנה בנושא המזרח התיכון מנקודת המבט של עולם העסקים הישראלי בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו-האפט.

לדברי ריבלין, "אפשר להוריד את אחמדינג'אד, אבל המנהיג העליון ואלה שסביבו אינם מאוימים. כרגע האבטלה באיראן עולה, הצמיחה הכלכלית יורדת, האינפלציה היא הרבה מעבר ל-20% - כל הדברים השליליים האלה הם תוצאות של הסנקציות, אבל צריך להעמיד אותם מול הגידול באוכלוסין שעומד על אחוז לשנה ותוספת הצעירים למשק העבודה. כל מה שהמערב עושה עוזר כי במצב הנוכחי מחירי הנפט גבוהים ויש להם נטייה לעלות, ואנחנו רואים שהמשטר באיראן מרוויח כל הזמן פיצוי מול הסכנות. המערכת הבינ"ל גם פוגעת במשק האיראני וגם עוזרת לו".

עוד אמר ריבלין כי "כל ההשקעות הכלכליות שהביאו מובארק למצרים ובן-עלי לתוניסיה וגם אסד לסוריה - קרסו. סעודיה משקיעה המון כסף בתוכניות חברתיות ובתשתית. זה מושפע מהאביב הערבי. למדינות המפרץ יש המשאבים והצורך למנוע אלימות ומעורבות של העם בפוליטיקה והם משקיעים המון כסף, ונראה את ההשפעה הפוטנציאלית על ישראל".

הזדמנויות עסקיות במפרץ

בסדנה השתתף גם יצחק גל, אף הוא ממרכז דיין, שהדגיש את ההזדמנויות העסקיות שיש היום בנסיכויות המפרץ. לדבריו, החשש מפני עסקים ישראליים נמוך יחסית למדינות כמו מצרים וירדן. עוד ציין שבמפרץ יש 2 טריליון דולר שמיועדים לפרויקטים של נדל"ן ותשתיות.