יו"ר חב' החשמל: חובות הרשות הפלסטינית בשיא

מדובר ביותר מ-615 מיליון שקל, שמתוכם 232 מיליון שקל הם חובות ישירים של הרשות הפלסטינית ו-382 מיליון שקל הם חובות של חברת החשמל המזרח ירושלמית (חמ"י)

האם ישראל תנתק חשמל לפלסטינים, בעקבות חובות שיא? ל"גלובס" נודע כי יו"ר חברת החשמל, האלוף במיל' יפתח רון טל, פנה לאחרונה לשר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו והתריע כי חובותיה של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל הגיעו לרמות שיא.

מדובר ביותר מ-615 מיליון שקל, שמתוכם 232 מיליון שקל הם חובות ישירים של הרשות הפלסטינית ו-382 מיליון שקל הם חובות של חברת החשמל המזרח ירושלמית (חמ"י).

חברת החשמל מספקת חשמל לעזה אך אינה מקבלת כל תשלום תמורתו. לפיכך מקזזת חברת החשמל את החוב של צרכני החשמל בעזה מכספי גביית המסים שמגיעים לרשות הפלסטינית ומוחזקים במשרד האוצר. המצב דומה באזורים בגדה המערבית שאינם מקבלים חשמל מחמ"י, כמו ג'נין וחברון.

חמ"י, הנמצאת בבעלות של משקיעים פלסטינים, מספקת חשמל לשכונות ערביות במזרח ירושלים וכן ליריחו, לרמאללה, לבית לחם ולבית ג'אלה. לאחרונה נתקלת חמ"י בקשיים הולכים וגוברים לגבות את חובותיה מהצרכנים.

לפי שעה לא עלתה על הפרק האפשרות של ניתוק צרכני חמ"י והרשות הפלסטינית בשל הרגישות המדינית של מהלך כזה. אולם, ייתכן שהנושא יעלה בקרוב, בייחוד לאור מצוקת החשמל הצפויה בקיץ והאפשרות של ניתוק צרכנים ישראלים בשל מחסור בחשמל.

הרשות הפלסטינית צורכת כ-7% מסך החשמל שמייצרת חברת החשמל ואין לה מקורות ייצור עצמיים של חשמל, למעט תחנת כוח קטנה בעזה המופעלת בסולר.