אין מיתון בהיי-טק: הביקוש למהנדסים זינק 15.5% ברבעון

האקזיטים העניקו לענף ההיי-טק רוח גבית והמיזוגים שיפרו את מצב העובדים ■ את העלייה המשמעותית ביותר רושם תחום ניהול השיווק באינטרנט: גידול של 22% בהשוואה לרבעון הקודם ■ היכנסו וצפו בטבלת הביקושים והשכר המלאה

שנת 2012 נפתחה ברגל ימין עבור ענף ההיי-טק המקומי. האווירה הטובה הובילה לשורה של אקזיטים מרשימים בהיקף של מאות מיליוני דולרים, אולם היא מתבטאת גם בתחום התעסוקה. ברבעון הראשון של השנה נרשם גידול ממוצע של 15.5% בביקוש למהנדסים, כך לפי סקר שערכה חברת אתוסיה.

"המיתון שכולם חששו מפניו איננו מגיע, לשמחתנו, לתעשיות עתירות הידע בישראל", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. "במקום ירידות בביקושים, אנחנו מזהים מגמה הפוכה: משקיעים זרים שמעוניינים להגדיל את השקעותיהם בחברות ישראליות". להערכתו של סולומון, האקזיטים האחרונים שבוצעו בתעשיית ההייטק בארץ ובעולם מספקים את רוח גבית להתעוררות המחודשת בהיי-טק.

נתוני השכר בשוק התוכנה מראים על יציבות, עם עליות של כ-1.5% בביקוש לעובדים, שנרשמו דווקא בחברות אינטרנט קטנות ובינוניות. "אנו מזהים ביקוש גבוה למהנדסי תוכנה, בעיקר בקרב חברות שמתמחות ב-Virtualization ,SaaS מחשוב ענן ומובייל. המשרות האלה דורשות ניסיון קודם במערכות הפעלה מבוססות אנדרואיד ו-iOS", אומרת דניאל אלוני, מנהלת חטיבת התוכנה באתוסיה. אפשר לזהות גם שהרבעון האחרון מאופיין בביקוש למנהלים ולמהנדסים בעלי ניסיון בסביבת ה-Agile וה-Scrum.

תחום בדיקות התוכנה, רשם גידול מרשים של 11% בביקושים לעובדים, כאשר המגמה היא שחברות האינטרנט מבקשות לגייס דווקא מהנדסי תוכנה למחלקות הבדיקות שלהן. אחת הדרישות שבשטח היא לכותבי קוד בשפות Java ו-C#. גם בתחום ה-IT נרשמים ביקושים ערים - נתוני הסקר מצביעים על גידול של 14% בביקוש לאנשי מערכות מידע בסביבת לינוקס.

הבכירים מרוויחים יותר

אנשי אתוסיה בדקו גם את רמות השכר של בעלי משרות שונות, לפי תחומים ותפקידים. מהבדיקה עולה ששכרם הממוצע של מנהלים בדרגות מנכ"ל וסמנכ"ל עלה ב-6% ברבעון הראשון של השנה. במקביל נרשם עלייה של 16% בביקוש למנהלים כאלה, כאשר המשרות הבולטות הן סמנכ"ל פיתוח, סמנכ"ל מכירות ומנכ"לים בחברות האינטרנט.

"ברבעון הראשון של השנה זיהינו עלייה של למעלה מ-13% בביקוש למהנדסי חומרה, למהנדסי אלגוריתמים ולמהנדסי מערכת, בעיקר בחברות השבבים בתחום התקשורת הסלולרית, האינפיניבנד ו-computer vision. המיזוגים והרכישות שהתבצעו בחברות הסמיקונדקטור בתקופה האחרונה הותירו את שוק העבודה עם מספר תאגידים קטן יחסית, שמתחרים ביניהם על אותו קהל יעד", אומר סולומון.

מהסקר עולה כי רמות השכר בחברות הביומד והפרמצבטיקה רושמות יציבות. יחד עם זאת, נרשמות ירידות קלות של כ-1.5% ברמות השכר של מהנדסי האיכות. למרות הירידות הקלות האלו, נקרמה עלייה בביקושים של למעלה מ-15% למהנדסי איכות בחברות רבות בתחומי הפארמה, הביוטכנולוגיה והמכשור הרפואי, המגדילות תקנים מתחילת השנה. הביקוש לאנשי מכירות בחברות אלו עלה ב-9% מתחילת השנה.

גם מנהלי המוצר נהנו מעלייה של למעלה מ-9% במספר המשרות, אולם בביקוש למנהלי מכירות בכירים הייתה ירידה של כ-5%. עיקר הגיוסים התרכזו בחברות תוכנה ואינטרנט. את העלייה המשמעותית ביותר רושם תחום ניהול השיווק באינטרנט: גידול של 22% בהשוואה לרבעון הקודם.

מהסקר עולה כי קיימת מגמת ירידה של כ-11% בביקושים לאנשי ייצור בהשוואה לרבעון הקודם, ירידה שמוסברת במגמה העקבית של העברת מרכזי ייצור למזרח הרחוק. יחד עם זאת, הביקוש לתפקידים בשרשרת האספקה ובתפעול נמצא במגמת עלייה.

המיתון
 המיתון