הפטור מהסדר כובל של חברת שב"א הוארך רק בשבועיים

הממונה על ההגבלים אמר באחרונה ל"גלובס" כי הסדר כובל שב"א נמצא בבדיקה וכי "בבדיקות שערכנו (לגבי פעילות שב"א ומס"ב) עלו דברים שמדאיגים אותנו"

על רקע טענות, כי מונופול שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) מפר את תנאי ההסדר הכובל שלו, האריכה רשות ההגבלים העסקיים שוב באופן זמני את הפטור מהסדר כובל לשב"א ולחברה המקבילה מס"ב (מרכז סליקה בנקאי). הפטור הנוכחי הסתיים ב-9 במאי, וההארכה היא לשבועיים בלבד.

שב"א נמצאת בבעלות משותפת של ארבעה בנקים: לאומי (42.2%), הפועלים (34.5%), דיסקונט (20%) והבינלאומי (3.3%). ההערכות הן כי רשות ההגבלים תחמיר את תנאי הפטור החדש, ולא מן הנמנע כי תכפה את שינוי מבנה הבעלות בשב"א ובמס"ב. אחד הרעיונות שעולים הוא לאסור על בנק להיות שותף של בנק אחר, וכך לפרק את הבעלות המשותפת של הבנקים בשתי החברות.

הממונה על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה, אמר באחרונה ל"גלובס" כי הסדר כובל שב"א נמצא בבדיקה וכי "בבדיקות שערכנו (לגבי פעילות שב"א ומס"ב - ע.פ) עלו דברים שמדאיגים אותנו".

"לא בעייתי"

עוד נודע כי בתי תוכנה, המתנגדים להארכת הפטור, העלו טענות לרשות להגבלים כי שב"א מפרה לכאורה את תנאי הפטור מהסדר כובל. במכתב שהוציא עו"ד שוקי ליברובסקי, המייצג גופים אלו, נטען למשל כי שב"א עוקפת את האיסור שהוטל עליה בתנאי הפטור, לחלק את רווחיה לבעלי המניות.

"שב"א מפסיקה לגבות עמלות מבעלי מניותיה כאשר היא מגיעה לאיזון תקציבי בחודשים האחרונים של כל שנה", טוען ליברובסקי ומסביר כי זהו "שם אחר לחלוקת רווחים". מנכ"ל שב"א, גדעון מילויצקי, דחה את הטענות ואמר ל"גלובס" כי "לעתים שב"א נותנת הנחות בסוף השנה לחברות האשראי בגין גידול כמותי בפעילות. זה אינו בעייתי בעיני".

טענה נוספת שהועלתה כלפי שב"א, היא ניצול כוחה המונופוליסטי על מנת להעלות מחירים. כך למשל, בינואר 2011 ייקרה שב"א את מחיר הרישיונות שהיא מוכרת ב-13%, ובנוסף החלה לגבות עמלה חדשה של 20 אלף שקל כדמי הצטרפות חד-פעמיים למפיצים חדשים.

לאחר עליית המחירים עומד מחיר הרישיון של שב"א על 320 שקל; מינימום הרכישה הוא חבילה של 100 רישיונות, כך שמפיץ חייב לשלם לחברה 52 אלף שקל כדי להתחיל לעבוד.

לדברי ליברובסקי "אין בפעילות שב"א שום ידע מיוחד או ערך מוסף. שב"א היא מונופול השולט בהעברות הכספיות במדינת ישראל, (שב"א) יודעת שהיא הבחור החזק בשכונה ומתנהגת כך".

מילויצקי דחה גם טענות אלו, ואמר כי "המחירים שאנו גובים מגוחכים. עליית המחירים היא בגלל עדכון עלית המדד. הדרישה המינימלית לרכישת 100 רישיונות נועדה לאפשר מתן שירות. זו תוכנה יקרה וצריך לשדרג אותה ולתמוך בה".