אירופה ננעלה בירידות שערים; בורסת מדריד נפלה 2.6%

המשקיעים מודאגים מפרישה אפשרית של יוון מגוש האירו; מפלגתה של מרקל הפסידה הבחירות במחוז הגדול במדינה ■ איטליה הנפיקה אג"ח ל-3 שנים בהיקף של 5.5 מיליארד אירו ובתשואה ממוצעת של 3.9%

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות, בהובלת בורסת ספרד שרשמה ירידות של כ-2.6%. יום המסחר התקיים על רקע מתיחות רבה בשל חוסר היכולת של מנהיגי המפלגות ביוון לכונן ממשלת אחדות שתמנע בחירות נוספות ותסיר את חוסר הוודאות הפוליטית השורר במדינה. שרי החוץ של גוש האירו התכנסו היום בבריסל כדי לדון על תוכניות החילוץ שאושרה ליוון וכן על המצב בספרד. התפוקה התעשייתית לחודש מארס הוסיפה שמן למדורה כאשר ירדה ב-0.3% - הרבה מתחת לצפי.

לאחר שאמש דחה מנהיג מפלגת השמאל הקיצונית, סיריזה, דחה הצעה נוספת להצטרף לממשלת אחדות שתמנע בחירות נוספות. כעת, מנסה הנשיא היווני קארלוס פאפידוס, לשכנע את נציגי המפלגות הגדולות לנסות ולגשר על המחלוקות שלהם לגבי תוכניות הצנע והרפורמות, זאת כדי למנוע בחירות חדשות ולהסיר את חוסר הוודאות הפוליטי המשליך על גוש האירו כולו.

היום התכנסו שרי האוצר של גוש האירו בבריסל כדי לדון בתוכנית החילוץ שאושרה ליוון ובהשלכות של חוסר הוודאות הפוליטית השורר במדינה. כמו כן, שרי האוצר ידונו במצב של ספרד, לאחר שזו ניסתה בשבוע שעבר "לנקות" את מערכת הבנקאות כאשר הלאימה את אחד הבנקים המרכזיים.

עוד באירופה, גם מגרמניה חדשות מדאיגות - שם הפסידה מפלגתה של הקנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל בבחירות המקומיות, במחוז הגדול ביותר במדינה. אירוע זה מגביר את החשש כי ייתכן ומרקל לא תזכה בבחירות הקרובות בגרמניה, מה שמעמיד בספק את המשך המדיניות שהובילה הקנצלרית לטיפול במשבר החוב.

בזירת המאקרו התפרסמה ב-12:00 התפוקה התעשייתית של גוש האירו, שירדה ב-0.3% במארס, הרבה מתחת לתחזיות שציפו עלייה של 0.5%. בפברואר עלתה התפוקה ב-0.8%.

איטליה הנפיקה היום אג"ח ממשלתיות בהיקף של 5.5 אירו לטווח של 3 שנים ובתשואה ממוצעת של 3.9%. מיד לאחר ההנפקה התשואות על האג"ח של איטליה זינקו ביותר מ-30 נקודות בסיס לרמה של 5.75%, ואילו תשואות האג"ח של ממשלת ספרד זינקו ביותר מ-20 נקודות בסיס לרמה של 6.2%.

נציין את מניית נוקיה שריכזה עניין שלילי לאחר שאנדי פרקינס, אנליסט בסוסייטה ז'נרל, הוריד את ההמלצה על מניית החברה ל"מכירה".

לונמין , יצרנית הפלטיניום השלישית בגודלה בעולם צנחה גם היא לאחר שפרסמה דוחות מאכזבים ורשמה הפסד.

סנטימנט שלילי באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, על רקע הדאגה המתמשכת מבחירות נוספות ביוון שיובילו בסופו של דבר לפרישתה של המדינה מגוש האירו, וכן ההפסד של מפלגתה של קנצלרית גרמניה מרקל בבחירות המקומיות באחד ממחוזות המדינה. בנוסף, המשקיעים חוששים כי הצמיחה בסין תהיה נמוכה יותר מ-8% ברבעון השני של 2012, אם הבנק המרכזי לא יפעל ביתר נחישות ויבצע הקלות מונטיריות נוספות.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, ירד בכ-0.5%, על רקע החששות מהחרפה במשבר החוב באירופה. שם, מודאגים המשקיעים מהאפשרות כי יוון תלך לבחירות כלליות נוספות לפרלמנט, לאחר שראש מפלגת השמאל הקיצונית סיריזה דחה הצעה נוספת להקמת ממשלת אחדות. כעת, צפוי הנשיא להכריז בקרוב על עריכת בחירות חדשות, עניין שמעורר מחדש את חששות המשקיעים לגבי יכולתה של המדינה מוכת החובות להוציא לפועל את הרפורמות ותוכניות הצנע אליהם היא התחייבה.

"יוון חוזרת מסוף השבוע ללא ממשלה, ואנו רואים את ההשפעות של הדבר על השוק", אמר מייק ג'ונס, אסטרטג מט"ח בבנק ניו-זילנד. "פוליטיקה וחובות בצד - ההשפעה השלילית ביותר על האירו השנה תגיע מביצועי החסר בשווקים".

הבנקים בסין ריכזו עניין, לאחר הודעת הבנק המרכזי בסין בסוף השבוע - על הפחתה נוספת בדרישות הלימות ההון, בפעם השלישית מזה חצי שנה. הבנק הודיע על הפחתה של 0.5% של היחס, לרמה של 20% (לעומת 20.5%). על פי ההערכות, המהלך צפוי לשחרר כ-400 מיליארד יואן (כ-63.5 מיליארד דולר) לשווקים. (לסיפור המלא)

פנאסוניק במוקד לאחר שדיווחה על תחזיות רווח שנתי מאכזבות. גם חברת Casio Computer סובלת מצניחה של מעל 4% לאור תחזיות מאכזבות.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]