זליכה: "חסרים 400 אלף מקומות עבודה, והממשלה אשמה"

פרופ' ירון זליכה אמר את הדברים בכנס לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים ■ האשים את הממשלה כי היא פוגעת בעסקים הקטנים באמצעות המדיניות שהיא נוקטת

"הבעיה הגדולה ביותר של עסקים קטנים במדינה היא מדיניות ממשלת ישראל". את הדברים אמר פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי ויו"ר הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב, במסגרת כנס של לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (להב).

פרופ' זליכה ציין בראשית דבריו, כי עם כניסתו לתפקיד החשב הכללי, בקש מהנהלת החשב את רשימת העסקים שהממשלה חייבת להם תשלום וטרם שילמה להם.

"התברר שהיו למעלה מ-2 מיליארד שקל, שטרם שולמו לעסקים. אמרתי להם שאצלי לא יהיו חייבים בפיגור. סביר להניח שלא היה מדובר בגופים גדולים אלא בעסקים קטנים, ובחובות שחלקם הגיע לשנה וחצי ושנתיים. כדי שיתחיל השוטף פלוס מבקשים ממך חשבונית והעסק צריך לשלם מע"מ. אז עסקים התמוטטו, המדינה איבדה מקומות עבודה ואיבדה הכנסות", דברי זליכה.

בהתייחסו לשוק העבודה זליכה אמר כי מדינת ישראל היא המדינה עם מספר מקומות העבודה הנמוך ביותר ביחס לכוח העבודה. "חסר פה סדר גודל של 400 אלף מקומות עבודה. במדינה, שחסרים בה מקומות עבודה, צריך לעודד את העסקים הקטנים". לדבריו, הבעיה הגדולה ביותר של עסקים קטנים במדינה היא מדיניות ממשלת ישראל.

"מישור נוסף שקיימת בו פגיעה בעסקים קטנים הוא מישור ההפרטה", ציין זליכה. "יש נכסים לממשלה בהיקף של מאות מיליארדי שקלים. עד היום היא התעקשה למכור את כולם במכרזים של גרעיני שליטה או במקבצים של קרקעות. מעטים יכולים להתמודד במכרזים אלה. ככל שהמכרז יותר גדול מספר המשתתפים בו קטן, ועסקים קטנים נפגעים".