לאומי מזהיר: "ספרד תיאלץ לקבל סיוע מהאיחוד האירופי"

רוני יונסיאן ואוהד חיים מלאומי שוקי הון: "ככל שספרד תצטרך לסייע לבנקים, כך צעדי הצנע שתיאלץ לנקוט יעלו והאבטלה תגבר"

ממשלת ספרד תיאלץ לקבל סיוע נוסף ממדינות האיחוד האירופי, על מנת לייצב את המערכת הבנקאית שלה - כך מעריכים היום (ג') רוני יונסיאן ואוהד חיים מלאומי שוקי הון.

"הבעיה של המערכת הבנקאית משורשרת אל תוך הכלכלה", כותבים בלאומי. "ככל שספרד תצטרך לסייע לבנקים, כך צעדי הצנע שתיאלץ לנקוט יעלו והאבטלה תגבר".

לכן, מעריכים יונסיאן וחיים כי על מנת לממן את העלויות האלה, ספרד תצטרך לבקש סיוע בינלאומי - ייתכן מה-EFSF או ממנגנונים אחרים של גוש האירו.

"נכון להיום אין כל סימן פומבי לכך שהממשלה מתכוונת לעשות זאת, אבל ההתדרדרות המהירה בכלכלה וההערכות על גודל המשבר במערכת הבנקאית מרמזים כי לספרד לא תהיה ברירה אלא לבקש סיוע רב נוסף", כותבים בלאומי.

על רקע החשש מקריסת המערכת הפיננסית בספרד, איגרות החוב הספרדיות ל-10 שנים נסחרו אתמול בתשואה ממוצעת של 6.22%. מנגד, המשקיעים ביכרו "להתבצר" בנכסים בטוחים יותר - ונהרו לעבר האג"ח הגרמניות, שם התשואות ל-10 שנים ירדו ל-1.45%.

ברקע, דווח כי הבנקים בספרד הגדילו את ההלוואות שנטלו מהבנק המרכזי האירופי (ECB) במהלך חודש אפריל. לפי נתונים שפרסם הבנק, הגדילו הבנקים את היקף ההלוואות שנטלו מהבנק לכ-263.53 מיליארד אירו באפריל, לעומת הלוואו תבהיקף 227.6 מיליארד אירו בחודס מארס ו-42.23 מיליארד אירו בלבד באפריל 2011.

מדובר בנתונים שמגבירים את דאגת המשקיעים באשר למערכת הפיננסית בספרד ו"תורמים" גם כן בתורם לעליית תשואות האיגרות הספרדיות. בנוסף, גם הצטרפה סוכנות מודי'ס הצטרפה לסנטימנט השלילי, וציינה כי הבנקים בספרדים "פגיעים" ולא יציבים בכל הקשור למאזני האשראי שלהם.