בקרן המטבע כבר רומזים - יוון עלולה לפרוש מגוש האירו

סימני הפאניקה הולכים וניכרים ביוון ■ יו"ר קרן המטבע הבינלאומית לגארד, רומזת כי בקרן כבר לוקחים בחשבון אפשרות שהמדינה תפרוש מגוש האירו

לאור הפאניקה ביוון, אזרחי המדינה משכו אתמול כ-700 מיליון אירו מהבנקים ביום אחד - מחשש כי ממשלתם תפרוש מגוש האירו, ותגרור את המשק המקומי למיתון כבד וסחרור אינפלציוני שיוביל לשחיקה בכספיהם - שיומרו לדראכמה.

על רקע המצב החריג, פנה נגיד הבנק המרכזי היווני לנשיא המדינה קרולוס פאפוליאס והזהירו מהמצב השביר במדינה. פאפוליאס, בתורו, פנה לתקשורת וציין כי "אין סיבה לפאניקה", אולם הבהיר כי "המערכת הבנקאית במדינה חלשה".

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, יצאה בהתבטאות חריגה והבהירה כי "אם יוון תצא מגוש האירו, זה חייב להיעשות בצורה מסודרת". הדבר מהווה עדות משמעותית להכרה ב"חלונות הגבוהים" באירופה ובמוסדות הפיננסיים הבינ"ל באפשרות, ההולכת וגוברת, כי יוון תמצא את עצמה מחוץ לאירו לבסוף.

החשש מפרישת של יוון מגוש האירו גבר לאחר שאתמול נכשל הניסיון האחרון להקמת ממשלת אחדות במדינה. עם תום הדיונים הכושלים, אותם הוביל הנשיא פאפוליאס, כאשר כרגע עומדת על הפרק השאלה הבלתי נמנעת: האם המדינה המחזיקה בחובות של כ-350 מיליארד אירו, תפרוש מגוש האירו?

הלחץ סביב אי-היציבות הפוליטית ביוון מוביל לחשש קונקרטי כי תופסק מדיניות הצנע שהנהיגה הממשלה היוונית הקודמת, אשר כללה קיצוצים, הפרטות ופיטורי עובדים במגזר הציבור. תוכנית צנע זו, הינה הכרחית להמשך קבלת החילוץ החיצוני ממנו נהנית יוון - בהיקף של 130 מיליארד אירו.