סקר מיוחד: השכר בביומד נמוך ב-30% ביחס להיי-טק

סקר מיוחד שנערך לרגל כנס ILSI-Biomed 2012 מציג נתונים על עובד הביומד הממוצע ■ מהנתונים שליקטה חברת ההשמה נישה עולה כי רוב עובדי הביומד הן נשים

השכר הממוצע בתעשיית הביומד נמוך ב-30% ביחס לענף ההיי-טק, כך עולה מסקר שערכה "נישה", חברת השמה שמתמחה בתחומי ההיי-טק ומדעי החיים, לקראת שבוע ILSI-Biomed 2012 שייערך בשבוע הקרוב בתל אביב. החדשות הטובות הן שברבעון הראשון חלה עלייה בביקוש לעובדי ביומד, בדגש על קפיצה של כ-20% בדרישה לעובדים בתחום הכימיה.

לרגל הכנס הכינה "נישה" פרופיל של העובד הממוצע בתחום הביומד. באופן צפוי, מדובר בעובדים משכילים. בתחום הביוטק (פיתוח תרופות בתאים ביולוגיים), כ-90% מהחוקרים הם בעלי תואר שלישי ואילו 90% מעוזרי המחקר, הם בעלי תואר שני, בעיקר במקצועות הביולוגיה ומדעי הרפואה. הגיל הממוצע בתחום זה הוא 40-50 וגיל תחילת הקריירה בתחום זה הוא 35, אחרי סיום הלימודים הממושכים.

שיעור הנשים בתעשייה הוא גבוה - כ-60%-70% מהעובדים בתעשיית הביוטק הן עובדות. לעומת זאת, 70%-80% ממנהלי החברות, סמנכ"לי התפעול, הכספים והפיתוח העסקי הם גברים.

למרות האמור לעיל, בשל שיעור הנשים הכללי הגבוה בתחום, יש בו יחסית מנהלות רבות לעומת תחומים אחרים. רובן מתקדמות דרך תפקידי סמנכ"ל הפיתוח, הקליניקה והרגולציה.

בתעשיית הפארמה (פיתוח תרופות בשיטות כימיות קלאסיות, בישראל מדובר בעיקר בתחום הגנריקה), מרבית העובדים הם בעלי תואר ראשון ושני בכימיה, והיחס בן המינים הוא בערך 50%/50%. גם כאן גברים מחזיקים ברוב תפקידי ניהול התפעול והכספים ואילו הנשים הן הרוב בתפקידי סמנכ"לות קליניקה ורגולציה. בתפקידי ניהול הפיתוח והאיכות החלוקה בין המינים היא בערך חצי חצי. גיל התחלת העבודה הוא 30 אך הממוצע הוא מבוגר יחסית וניתן למצוא בחברות הללו אף לא מעט בני 55 ומעלה, משום שמדובר בחברות ותיקות ויציבות שמשמרות את העובדים שלהן לאורך זמן.

חברות המכשור הרפואי הן הצעירות ביותר בתעשיית הביומד, והעובד הממוצע שלהן דומה יחסית לעובדים בהיי-טק. מרבית העובדים הם בעלי תואר ראשון, ולצד בעלי תארים מעולם הרפואה והביולוגיה ישנם מהנדסים, הנדסאים ומתכנתים.

תחילת הקריירה בתחום הזה היא בדרך כלל בגיל 25-26, והגיל הממוצע לעובד הוא 35-37. 60%-70% מהעובדים בתחום הזה הם גברים, אך מעניין לראות כי בתפקידי הניהול בתחומי הקליניקה והרגולציה, ישנו יחס של חצי חצי בין גברים ונשים, ככל הנראה משום שתפקידים אלה דורשים בדרך כלל רקע מעולם הרפואה או הביולוגיה, שהוא נפוץ יותר בקרב הנשים בחברות הללו.

"השכר הממוצע של עובדים צעירים בתחום הביומד עומד על 8,000-12,000 שקל", אומרת ליזי שוב-לונדון, שותפה ובעלים בקבוצת "נישה". "מעניין לציין שחוקר מתחיל בעל תואר שלישי שעובד בתחומי הפארמה והביוטכנולוגיה, ישתכר בדיוק כמו מהנדס מכונות בעל תואר ראשון שעובד שנה שנתיים בתחום המכשור הרפואי".

באשר לשכר הבכירים, קיימת שונות גדולה לפי תחום התמחות החברה. "מנכ"ל בחברת מכשור רפואי מוכרת ומצליחה, ישתכר בין 80-100 אלף שקל ויותר וסמנכ"ל בחברה כזו ישתכר בין 60-80 אלף שקל. שכר הבכירים בחברות המבוססות בתעשיית הפארמה והביוטק, יהיה נמוך ב-25% מבחברת מכשור רפואי". ההבדל הזה משקף גם את ההבדל במספר החברות הבשלות בתעשייה הישראלית. יש עדיין פחות חברות פארמה וביוטק מבוססות בישראל.

מנהל של חברה צעירה או חברה בוגרת חממה, ירוויח לרוב כ-35-40 אלף שקל.

כמה מרוויחים
 כמה מרוויחים