"יהיה כאוס ביוון, בנקים יקרסו והצבא ייצא לרחובות"

אנליסטים ומנהלי השקעות בחו"ל מתארים תרחיש של "יום הדין" אם יוון תחליט לפרוש מגוש האירו ■ "יש רק מקום אחד בו מדפיסים כסף ביוון - זה המוזיאון באתונה, והוא לא פעיל יותר"

מה יקרה כשיוון תפרוש מגוש האירו ותיאלץ לחזור לדראכמה? אנליסטים מעריכים כי התרחיש ממנו חוששים כלכלנים רבים הולך ונעשה מציאותי יותר, והשלכותיו על כלכלת יוון ועל אירופה כולה עלולות להיות קשות - וכוללות מיתון ואינפלציה קשים ביוון, אשר ילוו במהומות והתפרעויות. באירופה, צפוי הלחץ לעבור לעבר ספרד ואיטליה, שתיים מהכלכלות הגדולות באירופה, אשר המשבר ביבשת "התפשט" אליהן כבר מזמן.

בטווח הארוך, יש לציין, עזיבתה של יוון את הגוש אינה כה נוראית כפי שנדמה - עם פרישתה, כלכלות אירופה יוכלו להפסיק לדאוג מ"החוליה החלשה" ביבשת, ויוכלו לאפשר לה לשמוט את חובותיה ולהתעסק בחובות ספרד ואיטליה, כלכלות גדולות ו"בעייתיות" הרבה יותר.

בנוסף, למרות ההתפרצות האינפלציונית והנסיקה הצפויה ב"דרכאמה החדשה" שתושק ביוון, כלכלנים מעריכים כי דווקא היותו של המטבע היווני חלש יחסית - יהפוך את יוון לאטרקטיבית עבור הכלכלה המקומית מול יצואנים.

אולם בטווח הקצר, אפקט פרישתה של יוון עלול להיות "ברוטלי", גם עבור הכלכלה הגלובלית כולה. יוון עלולה למצוא את עצמה מתקשה לייבא שירותים בסיסיים (כמו מזון ודלק) בגלל הדראכמה החלשה, מה שיוביל לצניחה בצריכה הפרטית ובצמיחה המקומית - ויגרור את הכלכלה למיתון, ואף יעורר את זעם אזרחי יוון, שכבר טעמו בשנים האחרונות טעמו של מיתון וצנע חריפים.

"יהיה כאוס מוחלט", סבור מריוס אפתימיופולוס, מנהל השקעות מאתונה. "הבנקים יקרסו והממשלה תצטרך להלאים אותם. לא יהיה אפשר לשלם לאף אחד, אלא בקופונים. יש רק מקום אחד בו מדפיסים כסף ביוון - זה המוזיאון באתונה, והוא לא פעיל יותר".

יציאתה של יוון מהגוש צפויה גם להפעיל לחץ על ספרד ואיטליה - אשר הישארותן בגוש האירו תיבחן מחדש בעקבות פרישה יוונית. מובילי המדיניות הפיננסית בעולם, כך נראה, לוקחים בחשבון אפשרות זו - ולפיכך לא מוכנים לאפשר ליוון לצאת מגוש האירו, ואולי גם מהאיחוד האירופי כולו.

במקום, דוגלים המנהיגים במעבר לצעדים מעודדי צמיחה על פני מדיניות הצנע שהובילה עד כה ממשלת גרמניה והקנצלרית מרקל. אולם למרות ההצהרות המרגיעות, מרכיב חוסר הוודאות ביבשת ובכלכלה הגלובלית כולה, נותר בעינו.

"יש כל-כך הרבה שאנו לא יודעים", אמר דומניקו לומברדי, מנהל השקעות ב-Brookings Institution. "אם יוון תעזוב את גוש האירו, היא תעזוב כנראה גם את האיחוד. כמה כבר הקהילה הבינלאומית תוכל להמשיך לתמוך ביוון? כנראה שלא יותר מדי. לא ברור מה הקהילה הבינלאומית תוכל, מבחינה מעשית, לעשות כאן".

מעבר לסוגיית החובות העצומים של יוון, בהיקף של 350 מיליארד אירו, ישנו גם הציבור היווני - שמתרעם בחודשים האחרונים על מדיניות הצנע האכזרית שהובילה הממשלה היוונית, במסגרתה קוצצו עשרות מיליארדי דולרים מהתקציב, הועלו מסים, ואזרחים רבים פוטרו מעבודותיהם במגזר הציבורי.

במידה ויוון תצא מהגוש, הממשלה המקומית אמנם לא תהיה מחויבת למתווה הצנע המכביד, אבל במקומה יגיע מיתון כבד ואינפלציה קשה, שצפויים גם הם בתורם להוציא את היוונים לרחובות.

"הצבא והמשטרה יצאו לרחובות לרחובות. יהיו התפרעויות ואירועים עם האזרחים", סבור דויד ליה, אנליסט ב-Control Risk, שמציין כי אירוע פרישתה של יוון ניתן להכלה באופן עקרוני, אולם בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות באירופה - הוא ייצר המון "רעש לוואי" שלא היה מתקיים, בנסיבות אחרות.

"יוון זקוקה נואשות לסיוע בינלאומי, אולם מדינות אירופה יעדיפו לאחר הפרישה של יוון להשקיע בספרד ואיטליה, וגם קרן המטבע צפויה לסגת לאחור", הוא מסכם. "טכנית, פרישה יוונית היא אירוע סביר, אבל בפועל - יהיה קשה מאד לגרום לזה לקרות. זה ידרוש הסכמה של מדינות רבות למהלך, ובהתחשב בנסיבות הנוכחיות - אין לכך סיכוי".