השווקים נופלים? כך תגנו על תיק ההשקעות

כך רומזת התנהגות שוקי האג"ח, המניות והסחורות, שעשויה לאותת על מיתון עולמי קרוב ■ מהי הסבירות, מה ההמלצות למחזיקי האג"ח ואיך תגנו על תיק המניות

לאחר מהלך עליות מרשים שנרשם בשוקי המניות מאז אוקטובר 2011 ועד לפני כחודש, האווירה בשווקים השתנתה לאחרונה, ושוב מתגבר החשש ממשבר החובות באירופה ומהאטה בכלכלת ארה''ב. מדינות אירופה הסובלות ממיתון, הנהיגו מדיניות צנע על מנת להביא לפתרון המשבר הקשה ביותר בתולדות גוש האירו. האופטימיות של המשקיעים לגבי פתרון המשבר התפוגגה לאחרונה, וגבר החשש לעצם המשך קיומו של גוש האירו.

הסיבה המיידית: תוצאות הבחירות בצרפת ועלייתה לשלטון של המפלגה הסוציאליסטית, המתנגדת למדיניות הצנע, כמו גם הבחירות ביוון והכאוס הפוליטי שהשתלט עליה. חוסר השקט באירופה מוצא את ביטויו בוויכוח חריף בין חסידי מדיניות הצנע לתומכי מדיניות הצמיחה.

ובינתיים, השווקים הפיננסיים - מניות, אג"ח ממשלתיות ושוקי הסחורות - משדרים על פניהם פחד ממיתון עולמי.

חששות המשקיעים באים לידי ביטוי בנהירה להשקעות בטוחות (Flight to safety) המשתקפת בעליות חדות שנרשמו בשערי איגרות החוב של המדינות הנחשבות לבטוחות - ארה''ב, גרמניה, שוויץ ויפן, ובירידה חדה בתשואותיהן לפדיון: 1.72% בארה"ב, 1.42% בגרמניה, 0.83% ביפן ו-0.56% בשוויץ. בחלק מהמקרים אלו התשואות הנמוכות ביותר אי פעם באותן מדינות.

אולי רק תיקון טכני אגרסיבי

ירידה כה חדה בתשואות לפדיון בפרק זמן קצר, באה בדרך כלל במקביל לשוק מניות "דובי" בו נרשמות ירידות חדות, וזה מה שאכן קרה לכאורה בחודש האחרון.

מדדי ה-500 S&P והדאקס הגרמני רשמו ירידות של 8.7% ו-12.4% בהתאמה מהשיא אליו הגיעו לאחרונה, אבל המדדים עדיין נמצאים ברמה גבוהה של כ-17.8% ו-23.6% ביחס לתחתית שנוצרה באוקטובר 2011. כך גם מדד הפחד, ה-VIX. בסוף ספטמבר 2011 הייתה רמתו מעל 40 נקודות וכיום הוא ברמה של 25 נקודות בלבד, לאחר שעלה באחרונה מ-16.

גם שוק הסחורות מתנהג לאחרונה כאילו מיתון עולמי בפתח. מחירי הנפט ירדו ביותר מ-10% וכך גם מחירי הנחושת, מתכת הנחשבת סמן ימני של רמת הפעילות הכלכלית. עם זאת, גם לאחר הירידה המחירים לא נמוכים.

סימן שאלה נוסף לגבי התנהגות השווקים כמאותתי מיתון, מעוררת התנהגות האג"ח הקונצרניות בעולם, שאמנם ירדו אך בשיעור זעיר. אלו אמורות להיות קורבנות של מיתון, ואינן מתנהגות כך.

למרות הירידות הכואבות בשוקי המניות, ניתן עדיין להגדיר את המתרחש כתיקון טכני אגרסיבי לעליות שקדמו לירידות, ולא כשינוי מגמה בסיסי ומעבר לשוק "דובי". ניתן להסביר עובדה זו במצב המיקרו המשופר של החברות בארה"ב. ועדיין, ההסבר העיקרי לכך שהשווקים לא הפכו "דוביים" טמון בציפיות המשקיעים לתוכנית הקלה כמותית נוספת, שתציף שוב את השווקים בנזילות ותיתן "דלק" נוסף לשוקי המניות.

בשנים האחרונות שוקי המניות התנהלו בצורה מעגלית, כשבכל פעם שחלה הידרדרות כלכלית, הבנקים המרכזיים פעלו בדרך של הזרמות כספים, שהביאה לראלי בשווקים ולשיפור הנתונים הכלכליים; לאחר הפסקת התערבותם חלה ירידה בשווקים, ולאחריה הידרדרות בנתונים הכלכליים, וחוזר חלילה.

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, ציין לאחרונה כי אין צורך בתוכנית כזו לפי שעה, אך ההערכות גורסות כי אם המצב באירופה יורע, תוכנית זו תוצא שוב מן המגירה. יש המעריכים כי ה-QE3 מתקרבת, והפד יצהיר עליה בפגישתו הקרובה ביוני.

מעבר לכך, גוברים הסיכויים שהבנק המרכזי האירופאי ימשיך להדפיס כסף כדי לתמוך בבנקים ביבשת, על מנת לשמר את אמון המשקיעים בניסיון להרוויח זמן עבור המדינות הבעייתיות באירופה.

עדיפות למח"מ קצר-בינוני

שוקי ההון קרובים, ככל הנראה, לצמתי הכרעה, ועל המשקיעים להבין שהסיכונים קיימים לא רק בשוקי המניות אלא גם באג"ח הממשלתיות.

היה ותחול רגיעה נוספת בשווקים בעיקר מכיוון אירופה, תשואות האג"ח ל-10 שנים של ארה''ב וגרמניה עלולות לספוג הפסדי הון כבדים ביותר ולחזור לפחות בינתיים לרמה של 2.5% (הפסדים של 7%-10%), ומנגד שוקי המניות ימשיכו בעליות.

עם זאת, במידה ששוק האג''ח לא טועה ומתריע על משבר ו/או מיתון מתמשך, שוקי המניות עשויים להמשיך ולרדת. משכך אנו ממליצים בימים אלו לא להימצא במח''מים הארוכים בשוקי האג"ח, ובמקביל להצטייד בהגנות על תיק ההשקעות המכיל מניות.

התנהגות המדדים מול האג
 התנהגות המדדים מול האג

* צבי סטפק הוא יו"ר בית ההשקעות מיטב. גיא מני הוא מנהל השקעות בקופ"ג והפנסיה של מיטב. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעת עצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולים ליפול טעויות או לחול שינויי שוק