טורקיה: "לא נאפשר פיתוח מאגרי גז באזורי מחלוקת"

טורקיה ממשיכה לעשות שרירירים ומזהירה חברות בינלאומיות לחיפושי גז ונפט לבל ינסו לקדוח באזורים הנמצאים במחלוקת ■ בין 15 החברות הבינלאומיות ניתן למנות את נובאטק הרוסית, ENI האיטלקית, נובל אנרג'י האמריקנית וכן דלק קידוחים הישראלית

ההתחממות בין טורקיה לחברות הגז והנפט נמשכת. טורקיה הזהירה את חברות קידוחי הגז והנפט הבינלאומיות לבל ינסו לפתח את מאגרי הגז המצויים בחלקה היווני של קפריסין, שהוא כהגדרתה אזור המצויי במחלוקת, כך מדווח האתר הטורקי "Today Zaman".

בין 15 החברות הבינלאומיות המחפשות נפט וגז באי היווני ניתן למנות את נובאטק הרוסית, ENI האיטלקית, פטרונאס המלאזית, נובל אנרג'י האמריקנית וכן דלק קידוחים הישראלית.

כאמור, הממשל היווני בקפריסין פתח לפני מספר חודשים מכרז בינלאומי לקבלת זכויות לרשיונות קידוח בשטחו של האי, כאשר בימים אלו הוא עורך את הסבב השני של מכרז זה המתייחס למספר רישיונות בחלקו המערבי והדרומי של האי. התוצאות הסופיות של מכרז עדיין לא התפרסמו באופן סופי ואמורות להיחשף בימים הקרובים. כזכור, גם דלק קידוחים ואבנר יהש לקחו חלק במכרז זה.

לטענת טורקיה, חלקם הגדול של האזורים שבהם מוצעים רשיונות החיפוש (בסבב השני של המכרז) הם אזורים הנמצאים במחלוקת בינה ובין יוון. יש לציין כי קפריסין הטורקית אינה מוכרת על ידי אף מדינה בעולם מלבד טורקיה.

בנוסף, טורקיה טוענת גם כי חלק מרשיונות החיפוש ממוקמים בחלקו המערבי של האי - טריטוריה שהיא טוענת לבעלותה, וחלק נוסף של הרישיונות נמצא בחלקו הצפוני של האי הגובל בקפריסין הטורקית ונמצא במדף היבשתי שלה.

לפי הדיווח, משרד החוץ הטורקי הודיע כי כל פעולה עתידית של חברות גז ונפט בינלאומיות עלולות ליצור מתחים לא רצויים בין שני המדינות. "אנו קוראים למדינות ולחברות הנוגעות בדבר לפעול בהיגיון ולא להיות מעורבים בפעולות באזורים בעלי מחלוקת", לשון ההודעה.

טורקיה הזהירה גם כי חברות ומדינות שיהיו מעורבות בקידוחי גז ונפט בקפריסין יהיו מנועות מלהשתתף בפרוייקטים של אנרגיה בטורקיה.