האם נוכל בקרוב לחסוך אלפי שקלים בשנה בתדלוק הרכב?

לאחרונה אושר תקן ישראלי להנעת כלי רכב בגז טבעי, אשר יזם משרד האנרגיה והמים ■ לנדאו: "תגליות הגז הישראליות פותחות לנו צוהר להלחם בהתמכרות לנפט"

האם ההוצאה על דלקים של הנהג הישראלי הממוצע עשויה להתכווץ באלפי שקלים לשנה? לאחרונה אושר תקן ישראלי להנעת כלי רכב בגז טבעי, אשר יזם משרד האנרגיה והמים. במקביל פועל המשרד לפרסום תקן לתחנות תדלוק בהן ניתן יהיה לתדלק בגז טבעי ולהפכם לתקן רשמי ומחייב.

ממשרד האנרגיה נמסר כי מתוך ראייה אסטרטגית השואפת לגוון את מקורות האנרגיה המשמשים את המשק הישראלי, להוביל לצמצום התלות בייבוא נפט גולמי וליהנות ממשאבי הטבע המקומיים ובראשם הגז הטבעי, נוקט המשרד בפעולות שונות אשר יאפשרו להשתמש בגז הטבעי לשימושים שונים, ביניהם גם להנעת כלי רכב.

יצירת תקנים אלו מעמידה את ישראל בין המדינות הבודדות בעולם אשר להן שני תקנים משלימים ל-CNG : האחד - תקן לגז טבעי עצמו (למוצר עצמו) והשני - תקן לתחנות תדלוק בגז טבעי. מטרת התקנים להבטיח את איכות הגז הטבעי ובטיחות השימוש והתדלוק בו.

מכיוון שהקמת תחנת התדלוק מחייבת הליכי תכנון ורישוי, לאחר השלמת אישור התקינה לתחנות התדלוק ב-CNG, יבוצע הליך עדכון במסגרת תמ"א 18 לתחנות תדלוק כך שתתאפשר הן הקמת תחנות תדלוק חדשות והן שילוב הגז הטבעי בתחנות תדלוק הקיימות.

עם זאת, חשוב לציין כי גז טבעי הוא משאב הנמצא במחסור חמור בישראל כיום ומצב זה צפוי להשתנות רק בעוד כשנה, עם תחילת אספקת הגז ממאגר "תמר". בנוסף, שימוש ברכב מונע בגז היום בישראל יוצר מגבלות רבות כמו אי יכולת כניסה לחניונים רבים וכמובן גם חוסר יכולת לתדלק עקב מחסור בתחנות תדלוק בגז.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, ציין כי "אזרחי העולם המערבי, ואנחנו בתוכם, סובלים מהתמכרות לזהב השחור, שמזהם את הסביבה ושחלק מהכנסותיו ממריצות את הטרור האסלאמי. תגליות הגז הישראליות פותחות לנו צוהר להלחם בהתמכרות הזאת. מדינת ישראל, עם ובלי קשר לעולם המערבי, חייבת להשיג לעצמה עצמאות בכל הקשור לדלק שמניע את רכביה. אנחנו מחויבים לתרום את חלקנו למאבק הזה, כיוון שהוא בנפשנו".

לנדאו הוסיף: "הנפט הוא נשק רב עוצמה. והשחרור ממנו תובע מאבק. את מלחמת העצמאות הזו אפשר לנצח מבלי לירות אפילו כדור אחד".