"היתה שנה לא קלה, הרגשנו על בשרנו שהאווירה הכלכלית לא נוחה"

יו"ר המינהלת, אבנר קופל, מודה שהיה קושי לייצר העונה יותר הכנסות, מוכן לפיינל-פור רזה במיוחד ("יכניס מיליון שקל פחות מהעונה שעברה"), ומבהיר כי ימליץ "כבר בעונה הבאה לקיים סדרות בחצי הגמר". ראיון

אבנר קופל יודע שאת הקרב על הפיינל-פור של 2012 הוא לא ינצח. הקסמים שעבדו לו בעונות קודמות ומילאו את היכל נוקיה, התפוגגו מול מחאת אוהדי מכבי ת"א שהחליטו שלא לרכוש כרטיסים. ויתכן שלקרחות הצפויות בהיכל יהיה משקל משמעותי מאוד בהחלטה שנרקמת בראשו של יו"ר המינהלת-יו"ר האיגוד: זה הפיינל-פור האחרון בפורמט הנוכחי.

***

בראיון ל"גלובס" מודה קופל כי העונה הנוכחית היתה קשה. קשה עם המחאה, קשה עם הביקורת, קשה עם גיוס כספים, קשה ביחסים הקשים גם ככה עם מכבי ת"א. אף ערוץ ברודקאסט לא רכש העונה את זכויות השידור של הפיינל-פור כבעבר. "הכל הולך לנו יותר קשה השנה", אומר קופל. "צריך לדעת להתמודד עם המציאות החדשה שנוצרה, וזה אומר שיש לנו מחשבות לגבי הפיינל-פור. המחשבות שלנו הן לא בגלל המחאה האגרסיבית של אוהדי מכבי, אני מקבל את המחאה שלהם כנגד השיטה, למרות שאני לא אוהב את הסגנון שלה".

- מה המחשבות שלכם?

"מחשבות על שינוי השיטה. כמו שזה נראה כרגע, יש סיכוי סביר שמשהו עומד להשתנות".

- לאן אתה מכוון?

"אני אמליץ למצוא פתרון הדרגתי לעבור לסדרות תוך 3 שנים. כשיהיו את האולמות החדשים בחולון, ירושלים ובחיפה, יהיו רק סדרות. כל הזמן אמרנו שהפיינל-פור הוא פתרון זמני עד שיהיו אולמות חדשים. בינתיים אני נוטה לקבל מעבר לסדרות חצי גמר כבר בעונה הבאה, לאור העובדה שהיו סדרות פלייאוף מצוינות השנה ובשנה שעברה - ואם זה טוב לכדורסל וטוב לקהל אז אין סיבה למנוע את זה".

- הדינמיקה עם מכבי קשה לך, בסופו של דבר הם כפו את רצונם?

"מכבי היא קבוצה עוצמתית ומוערכת וחשובה ביותר ליגה. אבל המערכת של המינהלת כולה נעה באי נוחות איתם. האם להתיישר לפי הרצונות של מכבי, כלומר לתת להם אפשרות לשישה זרים או לבטל את הפיינל-פור ולהעצים את הפער בין קבוצה של 20 מיליון דולר לקבוצות של מיליון דולר, האם בזה אתה מחזיר את הכדורסל לתקופות של פעם שלא היה על מה לשחק. או בשיטה השנייה שבה אתה אומר שאני צריך לתת דחיפה לקבוצות בערי הפריפריה, וגם לתת להן זכות לחלום. פה מדובר רק על הזכות לחלום. אני לא אוהב את הטענה הזאת של 'לגנוב אליפות'. אף אחד לא לוקח או גונב מאף אחד כלום. זו אליפות ששייכת לכדורסל הישראלי ולא למכבי ת"א, ומי שטוב יותר בנקודת זמן לוקח אותה על המגרש.

"כשחוצים ענף לשניים, כולם נפגעים במשהו. מכבי עשתה ויתור גדול כשהסכימה לפיינל-פור. היא לקחה סיכון, ואני אומר את זה בהערכה רבה אליהם, וזה הוכח שהיא לקחה סיכון כי שתי אלופות חדשות נולדו. אבל תראה למה הובילו שתי האליפויות האלו - גלבוע/גליל עשתה התקדמות, בנתה אולם, הביאה קהל, אפילו אירחה פיינל-פור אירופי. חולון ניסתה למנף את האליפות שלה, אבל זה לא עבד, ועדיין היא חזרה לחיים וחולון לא תיגמר לעולם, וגם זה בזכות האליפות ההיא. אני עם מכבי מעוניין להגיע להבנות, מכבי חשובה ומקדמת את הכדורסל. אני מכיר את האנשים שם, הם נדירים ולכן גם הם מבינים שצריכים לוותר לטובת השאר. אני מאמין שבימים הקרובים נגיע איתם להבנות".

- איפה המלחמה היותר עקרונית שלהם, עם כמות הזרים או הפיינל-פור?

"עניין הזרים הוא יותר עקרוני להם. זה גורם להם לאי נוחות גדולה בתוך המערכת, כי זה לא נורמלי שיישבו להם כל כך הרבה שחקנים בחוץ. מכבי הסבירו לי ולשאר הקבוצות שהם לא יכולים לאכול את זה. אבל בעוד שההיגיון שלהם הוא אירופי-כלכלי, לשאר הקבוצות ההיגיון הוא הישרדותי. רוב הקבוצות הן במצב הישרדותי של להביא משחקים לעיר שלהן, לעומת גוף שהכוונות הגדולות שלו הן באירופה".

- איך שלא תסתכל על זה, היתה עונה לא טובה.

"אני חושב שהיתה עונה סבירה, אבל ברור שאני לא אובייקטיבי. זו עונה טובה מבחינתנו כי לא היו חילופי זרים מהפכניים ולא חילופי מאמנים, ורוב המשחקים המוחלט הוכרעו במספר זעום של נקודות. 15 משחקים ב-27 המחזורים של העונה הסדירה הסתיימו בסל עם השריקה, 42% מהמשחקים היו משחקים עם פחות מ-6 הפרש. וזה מדד טוב. היו לנו כמה בעיות אחרות שלקחו לנו את הפוקוס, למשל קיום הפיינל-פור של הליגה הבלקנית והאדריאטית, אין ספק שזה האפיל במידה מסוימת על הליגה ולקח לנו מהפוקוס. גם עודף כדורסל ומסגרות, הוא במקרה של תפסת מרובה לא תפסת".

אבנר קופל, שמעון מזרחי / צלם: מינהלת הליגה
 אבנר קופל, שמעון מזרחי / צלם: מינהלת הליגה

קופל עם שמעון מזרחי

***

גם העונה הנוכחית הוכיחה שהכדורסל הישראלי מתקשה להחזיק אפילו 11 קבוצות בליגה הבכירה. קבוצה אחת קרסה, מ.כ. הבקעה, הגיעה למצב של התפרקות, והבעלים שלה דורון הרציקוביץ' כבר הפנה לה גב ועזב (ועכשיו שוקל להצטרף לעולה החדשה, הפועל ת"א).

- עם כל המודל הכלכלי שאתה מדבר עליו ותקציב מינימום, אפילו 11 קבוצות אי אפשר להחזיק כאן.

"אני לא חושב שדורון הרציקוביץ' אשם במשהו. הרציקוביץ' הוא אדם נדיר שבא והיה מוכן לקחת על עצמו את הקבוצה למספר שנים ולהשקיע בה. אבל הוא תלוי גם במועצות מקומיות שהיו צריכות לשים את חלקן, הן הריבון בשטח. המועצה המקומית קרית אונו נתנה את חלקה, אבל גני תקווה שהבטיחה סכומי כסף לא נתנה. אבל לפחות אני שמח שהוא החליט להישאר בכדורסל, גם אם החליט לעבור ולתמוך בקבוצה אחרת".

המקרה של מ.כ. הבקעה מראה עד כמה המודל של הבעלות הפרטית בכדורסל הוא קלוש. אם שמים בצד את מכבי ת"א והפועל ירושלים שמצליחות לגייס כספים בעצמן, הרי שיתר הקבוצות בליגה חיות בערך על 40% תמיכות של עיריות ומועצות מקומיות. אצל חלק מהקבוצות התמיכה של העירייה מגיעה לכ-60%.

קופל מודה ש"זאת היתה טעות לעשות ליגה ללא יורדות, אבל ככה הצלחנו להרוויח את עירוני אשקלון ולמנוע מהם לרדת ליגה. אני חשבתי בנקודת הזמן בעונה שעברה, שצריך לעשות הכל כדי לתת לאשקלון לשחק בליגת העל למרות שהם ירדו כי חשוב לשמור על מספר קבוצות גדול ככל האפשר, כאלו שיש להן יכולת כלכלית. אבל נצטרך להחליט מה מספר הקבוצות הנכון לליגה, אם זה 10 או 12 קבוצות. אני באופן אישי בעד 12 קבוצות. בעונה הבאה יש לנו את הפועל ת"א, שהיא תוספת עצומה לליגה, והמשחקים שלהם עם חולון, ירושלים, ומכבי יתנו המון עניין, ויעזרו לשיווק של הליגה".

- איך היתה השנה שלכם מבחינה כלכלית?

"היתה לנו שנה לא קלה. אני מעריך שנגיע העונה ל-23 מיליון שקל הכנסות, עלינו מעט מאוד השנה. אבל תנאי השוק השתנו, היו פה שביתות, והרגשנו על בשרנו שהאווירה הכלכלית לא היתה נוחה. הצלחנו לעבור את זה ולשרוד. לקראת הפיינל-פור יש ירידה בהיקף המכירות שנובעת בגלל הירידה במכירת כרטיסים למכבי ת"א. אנחנו צופים שיהיו 8,500 צופים בפיינל-פור, זה פחות אלפיים צופים מבעונה שעברה ופחות מיליון שקל לקבוצות. במקום הכנסה של 3.5 מיליון שקל מהפיינל-פור, אני מעריך שנכניס השנה 2.5 מיליון. ההערכה היתה שהקבוצות הבכירות יקבלו השנה מהמינהלת תמלוגים בגובה 1.4 מיליון שקל. אני מעריך שלאור מה שקרה לא נגיע לסכום הזה, נוריד בסביבות 70 אלף שקל לכל קבוצה, ואני מאמין שהבכירות יגיעו ל-1.3 מיליון שקל".

אוהדי מכבי ת
 אוהדי מכבי ת

אוהדי מכבי ת"א. חלקם מחרימים את הפיינל-פור

- ידעת שאוהדי מכבי יפגעו בך במקום הכי כואב, בכיס.

"לא זו הדרך שתגרום לי לחשוב שלא צריך פיינל-פור. המחשבה בגלל מה שקרה השנה היא להעביר את הגמר בשנה הבאה אולי לאולם רוממה המחודש. ההוצאות שלנו בנוקיה הן כבדות, עם ההשכרה של האולם וכל המסביב זה כבר מתקרב לעלות של 700 אלף שקל. זה סכום מטורף. למזלנו צפינו כבר לפני ארבעה חודשים מה הולך לקרות עם אוהדי מכבי וצמצמנו דרסטית את ההוצאות, הורדנו את אוהל ה-VIP ועוד כמה דברים מתוך רצון לחסוך. בכל מקרה, אנחנו לא פוסלים שמשחקי ההכרעה יעברו בעונה הבאה לרוממה".

- אתה אמור להיבחר ליו"ר איגוד הכדורסל ביוני הקרוב, זה הפיינל-פור האחרון שלך כיו"ר המינהלת?

"בפוליטיקה אתה אף פעם לא יכול לדעת. אמרתי כבר שכאשר אקבל את התפקיד הקבוע של יו"ר האיגוד, אוותר על המינהלת".