וינשטיין: נקדם חקיקה שתאפשר למשטרה לטפל באלימות ובסכינאות

היועמ"ש בכנס לשכת עוה"ד: "אינני בטוח שמערכת אכיפת החוק מצאה את האיזון הראוי בין ההגנה על הפרט מפני השלטון לבין ההגנה על הפרט ע"י השלטון" ■ גרוניס: "יחסי הלשכה והשופטים חזרו לתקנם לאחר ש'משוב השופטים' בוטל"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהשתתף היום (ב') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ניצל את גל אירועי האלימות ומעשי הרצח כהצדקה לקידום חקיקת "חוק המישוש" והתיקון לחוק נתוני תקשורת, שיאפשרו למשטרה כלי חקירה נוספים במסגרת המאבק בפשיעה.

"בכל הנוגע למאבק באלימות, אינני בטוח כי מערכת אכיפת החוק מצאה את נקודת האיזון הראויה בין ההגנה על הפרט מפני כוחו של השלטון לבין ההגנה על הפרט על-ידי השלטון", אמר וינשטיין. "הדברים אמורים בראש ובראשונה בעמדה העונשית שמציגה המדינה בפני בתי המשפט בכל הנוגע לעבירות אלימות. כמו כן, נמשיך לקדם חקיקה שתקנה למשטרה כלים נוספים להתמודד עם תופעות האלימות בכלל, ותופעת הסכינאות בפרט".

על-פי הצעת "חוק המישוש", שוטרים יוכלו לערוך חיפושים על גופו של אדם גם ללא הסכמתו ובלא חשד סביר, במקומות המועדים לאלימות כגון בסביבת מועדונים, מגרשי ספורט ומקומות בילוי.

"חלק זה שבהצעת החוק שהזכרתי עכשיו זכה ליחסי ציבור גרועים - ולטעמי שלא בצדק. הצעת החוק נועדה להמיר את המודל של חיפוש-בהסכמה, כפרקטיקה שנוהגת כיום", אמר וינשטיין.

גרוניס: "מיתוס ההרשעות נופץ"

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, הדגיש את הקמתה של מחלקת המחקר החדשה בבית המשפט העליון. הוא ציין כי המחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בנוגע לשיעורי ההרשעה האמיתיים במשפטים פליליים, "ניפץ את המיתוס שלפיו רק פרומיל אחד מן הנאשמים המובאים לדין מזוכים בבתי המשפט בישראל".

גרוניס אמר כי היחסים בין לשכת עורכי הדין לבין השופטים שבו להיות תקינים לאחר שהלשכה הפסיקה לערוך את "משוב השופטים", וזאת כרמז לכוונה הנשמעת מצד גורמים בלשכה לחזור ולערוך משוב.

"כידוע מערכת היחסים בין הלשכה לבין מערכת השיפוט ידעה עליות ומורדות", אמר גרוניס. "בעבר היותר רחוק היה נתק במשך מספר שנים, על רקע כוונתה של הלשכה לערוך משוב לשופטים. בשנים האחרונות חל שיפור ניכר ביחסים. אני סמוך ובטוח שבשנים הקרובות תימשך האווירה שקטה והיחסים הטובים בין הלשכה לבין המערכת השיפוטית".