חברת הבנייה "מקורות שליטה" נקלעה לקשיים

החברה של היזם רוני בן-יהודה מתקשה לעמוד בהוצאות הבוררות שהיא מנהלת מול רוכשי מגרשים בהרחבה של מושב צלפון ■ ביקשה דחייה במועד הגשת הטענות

חברת מקורות שליטה, הנמצאת בבעלותו של רוני בן יהודה, נקלעה לקשיים כספיים ומתקשה לעמוד בהוצאות הליך בוררות שהיא מנהלת מול רוכשי מגרשים בהרחבה של מושב צלפון - כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס".

בעוד החברה ביקשה דחייה במועד הגשת הטענות, דרשו התובעים שהיא תפקיד ערובה בסך חצי מיליון שקל להוצאות התובעים ומוסד הבוררות. בהליך חריג, אישר הבורר בקשה זו. את חברת מקורות שליטה מייצגים עוה"ד ליאור רוב ורן בלקין ואת התובעים מייצג משרד רימר ארנון ושות'.

חצי מיליון שקל

"החברה המבקשת עותרת להארכת המועד להגשת כתב הגנה ותביעה שכנגד למשך 14 יום. ע"פ הבקשה, נקלעה המבקשת לקשיים כספיים, שבעקבותיהם אין ביכולתה לשאת בהוצאות הבוררות", כך כותב השופט בדימוס דן ארבל, הבורר בהליך, בהחלטתו מאתמול. בצעד נדיר אף חייב את החברה בהפקדת ערובה לתובעים להבטחת תשלום הוצאות הבוררות. "נוכח העובדה שהמבקשת הצהירה על קשיים כספיים שלא מאפשרים לה לשאת בהוצאות הבוררות, אני מחייב את המבקשת בהפקדת ערובה על סך 500 אלף שקל להבטחת הוצאות הבוררות, הן לטובת המוסד הישראלי לבוררות עסקית והן לטובת המשיבים. הערבות תינתן לידי צד ג' שיש לפרט את יכולתו לעמוד בערבות", כתב ארבל.

גורמים משפטיים מסבירים כי מדובר בצעד חריג שאין הם זוכרים כמותו בהליכי בוררות, כיוון שחיוב מסוג זה לעולם אינו מוטל על הנתבעת. חשוב לציין שהתביעה המקורית שהוגשה כנגד בן יהודה והחברה שבה מחזיק ע"י רוכשי המגרשים מתייחסת לביטול חוזה, פיצויים, נזיקין וסעד הצהרתי בגובה של יותר מ-5 מיליון שקל, בעוד שעלות הליך הבוררות, שהחברה מודה כי אינה עומדת בו, מסתכם במאות אלפי שקלים בלבד.

בנוסף, בבקשה שהגישה החברה למוסד לבוררות בדבר הארכת מועד כתבי הטענות נכתב: "המבקשת וחברות קשורות אחרות ובכללן מקורות שליטה יועצים בע"מ, מקורות שליטה אחזקות בע"מ ונופי יהודה בע"מ נקלעו לאחרונה לקשיים כספיים. בשל קשיים אלה אין ביכולתה של המבקשת לשאת בהוצאות ניהול הבוררות ממקורותיה. בטרם יתקדם הליך הבוררות מבקשת המבקשת למצות ניסיונותיה לגייס כספים. המבקשת סבורה כי בתוך תקופת הארכה המבוקשת יתברר מצב הדברים".

מבעל החברה, רוני בן יהודה, נמסר: "החברה פועלת להשלמת הפרויקטים שלה בהצלחה. אנחנו מתמודדים, מתקדמים ומצליחים".

מקורות שליטה פעילה זה זמן רב בהרחבות יישובים במועצה האזורית מטה יהודה. מלבד צלפון, מעורבת החברה בהרחבות בתרום, נחם וכפר אוריה. כמו כן ניהלה החברה מגעים לביצוע הרחבה גם ביישוב סריגים.

בתביעה שהגישו רוכשי המגרשים בהרחבה של צלפון נטען כי מקורות שליטה הפרה התחייבות לבנות בתי מגורים, התקשרה במערכת הסכמים פסולה עם המושב וגבתה כספים אסורים, מעבר לסכומי הפיתוח שדרש מינהל מקרקעי ישראל. לפני כחודשיים חשף "גלובס" כי פרקליטת המדינה בוחנת את ההרחבה במושב נחם בהקשר לגביית תשלום הנחשד כגביית "כספים אסורים" מרוכשי מגרשים בהרחבת המושב.