ארה"ב מתכננת הקמת בסיסי צבא קבועים בירדן

ארה"ב נערכת לתפיסת נשק כימי בסוריה עם נפילת משטר אסד ■ ארה"ב ושש מדינות אחרות מתכננות להפעיל כוחות מיוחדים להשתלטות על נשק להשמדה המונית כדי למנוע נפילתו לידי מוסלמים קיצוניים אחרי קריסת המשטר

ארה"ב נערכת לתפיסת מאגרי הנשק הכימי המפוזרים ברחבי סוריה, עם קריסתו הצפויה של משטר אסד, כדי למנוע את נפילתם לידי גורמים איסלמיים קיצוניים. וושינגטון אף דנה עם ירדן על הקמת בסיסי קבע אמריקניים במדינה. כך מסר "וושינגטון פוסט".

לפי הידיעה, מאיץ ממשל אובמה את עבודת התכנון לקראת שרשרת משברים פוטנציאליים בסוריה בחודשים הקרובים ובכללם אובדן השליטה של משטר אסד על מאגרי הנשק הכימי שצבר במרוצת השנים. התכנון נעשה יחד עם שש בעלות-ברית של ארה"ב במזה"ת ומשתתפים בו אנשי צבא ומודיעין, לרבות סי.איי. איי. ומפקדת הכוחות המיוחדים של ארה"ב, לדברי פקידי ממשל בוושינגטון וגורמים רשמיים במזה"ת.

לפי התכניות שמשורטטות עתה, יתפסו כוחות מיוחדים של בעלות הברית את מאגרי הנשק הכימי אם גורמים קיצוניים בסוריה יצליחו להשתלט על חלקים מהמדינה שבה נמצאי מאגרים אלה. מקורות מודיעיניים מערביים ומזרח-תיכוניים מודאגים במידה הולכת וגוברת מהאפשרות שמוסלמים קיצוניים ינסו להשתלט על ערים שלמות, אפילו מחוזות, אם סוריה תגלוש למלחמת אזרחים בקנה מידה מלא.

במקביל להאצת התכנון, נערכים עתה תרגילים צבאיים באזור, לרבות תמרון רב לאומי, בהיקף יוצא דופן, שמתנהל עתה בירדן, שכנתה של סוריה מדרום.

העיתון אומר, שפקידי רשות אמריקניים וירדניים דנים באפשרות להקים בסיסי צבא קבועים של ארה"ב בירדן. בסיסים אלה ישמשו יחידות קטנות של נחתים או של הכוחות המיוחדים שיהיה אפשר להפעילן במהירות אם יפרוץ משבר באזור כלשהו במזה"ת. מהגבול עם סוריה ועד עיראק.

"יש חשש גדול למשבר; בעיה גדולה יכולה להתפתח מולנו בין לילה", אמר איש מודיעין אמריקני לשעבר, שקיבל תדרוך על המצב.

הכנות להשתלט על מאגרי נשק כימי נעשו גם במהלך ההתקוממות העממית בלוב אשתקד. הארסנל הכימי הלובי, שהיו בו בעיקר מכלי גז חרדל שהלך והתפרק, נחשבו פחות מסוכנים ממאגרי הנשק הכימי בסוריה, שכוללים טונות של גז עצבים מוכן לשימוש, לרבות סארין ו-VX, וכן פגזי ארטילריה וראשי חץ לטילים לשיגור גזי העצבים. הנשקים נשמרים בבונקרים תחת משמרות כבדים והם נמצאים לפחות בחמישה אתרים ברחבי סוריה. הארסנל הכימי הסורי, מהגדולים בעולם, נמצא תחת ניטור מתמיד של סוכנויות המודיעין האמריקניות.

בשלב זה מאגרי הנשק הכימי מאובטחים, כנראה, לדברי ה"פוסט", אך המצב עלול להשתנות במהירות אם כוחות אסד יספגו מפלות מידי מורדים חמושים, או קיצונים שמזוהים עם אל קאעדה, שחודרים למדינה מעיראק מזה כמה שבועות.

ההיערכות לכאוס בסוריה כוללת הכנות גם לחילוץ טייסים ותכניות למקרי מנוסה המונית של פליטים מאזורי אלימות. "יש תכניות חירום לכל דבר, אפילו להשתלטות על אזור שנפל לידי אל קאעדה", אמר לעיתון איש מודיעין מזרח-תיכוני. עבדאללה מלך ירדן היה בין הגורמים העיקריים שדחפו לתכנון משותף עם ארה"ב.