פגוט: "מדיניות הצנע הגרמנית נמצאת תחת מתקפה"

איילון: כדי להסכים על משמעת פיסקאלית וצעדים לעידוד צמיחה באירופה, בה נראה שתומכת גם הקנצלרית הגרמנית מרקל, על מדינות אירופה להציג "ביטחונות"

"גישת המשמעת הפיסקאלית הקשוחה שמנהיגה גרמניה נמצאת תחת התקפה. השינויים המבניים הסיזיפיים וצעדי הצנע שחקו את הצמיחה הכלכלית במדינות החלשות של גוש האירו וכן שחקו את התמיכה העממית בשלטון המרכזי, והובילה למפץ הפוליטי באירופה" - כך מסכם האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, את ההתפתחויות האחרונות באירופה.

פגוט מתייחס להצהרות שיצאו מפגישת מנהיגי פורום ה-G-8, במסגרתה הבהירו המנהיגים בסוף השבוע האחרון כי ינקטו בצעדים לשמירתה של יוון בגוש האירו. "מרקל בלטה בעמדתה הכלכלית ואפילו נשיא ארה"ב הצטרף לקו של נשיא צרפת החדש הולנד וקרא לצעדים בוני צמיחה", ציין פגוט בהתייחס לשינוי במדיניות הגרמנית.

מנגד, בהיר פגוט כי מימוש אמנה פיסקאלית חדשה באירופה, הכוללת פיקוח על גרעונות הממשלות ביבשת יחד עם הבטחת צעדים לעידוד הצמיחה - הינה בעייתית, לאור משבר האמון במערכת הפיננסית הפוקד את היבשת. לשם כך, סבור פגוט כי ידרשו מדינות אירופה להציב "ביטחונות" בדמות קרנות הייצוב באירופה (ה-EFSF וה-ESM).

"במידה ואמנת הצמיחה העתידית תשולב עם אחריות פיסיקאלית מוחשית גם אם גמישה מעט יותר מהדרישה הגרמנית העקרונית הרי אירופה תוכל לצעוד בדרך חתחתים קדימה", מציין פגוט, ומזהיר כי "אחרת נוותר עם עוד צמד מילים חלולות 'אמנת צמיחה' ומשבר חובות אירופאי מדרדר המהווה את הסכנה מספר אחת לכלכלה הגלובלית בעת הנוכחית".

"אנו סבורים כי אמנת הצמיחה והאמנה הפיסקאלית חייבים להיות מלווים בסולידריות אירופאית בלתי מסויגת המבטיחה את עתיד המערכת הפיננסית האירופאית באמצעות ביטוח פיקדונות אירופאי על ידי הטרויקה ומשלם המיסים הגרמני", מסכמים באיילון.