האם המדדים בוול סטריט נמצאים בתחילתו של שוק דובי?

מודל הפאניקה/אופוריה של סיטי אומנם לא צורח עדיין "קנה", אבל כבר מאותת על פאניקה שהצדיקה בעבר כניסה למניות למשקיעים בעלי מח"מ של שנה

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים, מתייחס היום בסקירה שפרסם לאפשרות שהמדדים המובילים בוול סטריט נמצאים, אולי, בתחילתו של שוק דובי.

"אם יתברר בעתיד שהירידות שהחלו בתחילת החודש באמת היו תחילתו של שוק דובי (ירידות ממושכות של לפחות 20%), ושהעליות הבוקר הן סתם תיקון זמני, האירוע ירשם כנראה בדפי ההיסטוריה של שוק ההון. הסיבה לכך היא שכמעט כל האינדיקטורים המקדימים המקובלים לבחינת שוק המניות לא מאותתים כיום על סבירות גבוהה לכניסה לשוק דובי. אם זה יקרה הקלפים ייטרפו", אומר כהנוביץ.

להמחשה, מעולם לא עבר שוק המניות לשוק דובי כאשר רווחי החברות היו כה גבוהים ביחס למחירי החברות (מכפיל רווח של 14.9 במדד ה-S&P500 לעומת ממוצע היסטורי של 15.5 ב-140 שנה האחרונות), נדיר היה לראות בהיסטוריה את השוק נכנס לשוק דובי כאשר שיפוע עקום תשואות האג"ח הממשלתי היו חיובי. בנוסף, שווקים דוביים החלו לרוב כאשר התנאים הכספיים היו שליליים, כיום הריבית בשפל היסטורי והפד מאותת שתשאר כזאת לפחות עד שלהי 2014.

האינדיקטורים המקדימים הגוזרים סנטימנטים מצביעים גם הם על סבירות נמוכה לתחילתו של שוק דובי. בראשם סקר מנהלי הרכש בתעשייה בארה"ב, המשמש כאחד האינדיקטורים הטובים ביותר למצב הכלכלה, מאותת על המשך התרחבות הכלכלה ועל פוטנציאל לעליות (סקרנו האמריקאית ומדד סנטימנט המשקיעים של סיטי מצביע שבקרב המשקיעים יש סימנים ראשונים לפאניקה, תנאי שדווקא אותת על כדאיות כניסה לשוק המניות.

מלבד הנחישות של אירופה ושל מנהיגי ה-G8 להשאיר את יוון באיחוד, מתחזק אמון המשקיעים בכלכלה העולמית גם לאור נחישותה של סין להניע את כלכלתה ע"י אישור תוכניות תשתית מאסיבות.

מודל הפאניקה/אופוריה של סיטי הצליח בעבר לחזות במתאם גבוה כדאיות כניסה או יציאה משוק המניות האמריקאי. להמחשה, בחודש אוקטובר האחרון, לאחר הנפילות החדות של אוגוסט וספטמבר (כ-20%) הוא ניבא סיכוי של 98% לתשואה דו ספרתית וצדק. מחודש אוקטובר ועד היום זינק ה-S&P 500 בכ-30%, לפני הנפילה האחרונה.

בדו"ח שפרסם אתמול הכלכלן הראשי של סיטי, טוביאס לבקוביץ, הוא ציין: "הסנטימנט השתנה במהירות בחודש מארס משאננות לפאניקה בכל הקריאות האחרונות של המודל". המודל אומנם לא צורח עדיין "קנה", אבל כבר מאותת על פאניקה שהצדיקה בעבר כניסה למניות למשקיעים בעלי מח"מ של שנה. ולמרות שעל פניו המודל של סיטי נראה מבטיח יש עליו גם ביקורת לא קטנה.

המודל שעושה עיבוד לנתוני סנטימנט המשקיעים, עובד ע"י מתודולוגיה פרטית ואין נתונים סטטיסטיים זמינים כדי לתמוך בטענות של סיטי. לדוגמה, סיטי אינה מוכנה לגלות (לדברי המבקרים) את מקדם המתאם בין המדד לבין התשואה 12 חודשים קדימה. ביקורת נוספת היא כי בתחילת 2008 המודל אותת על כדאיות כניסה לשוק המניות ל-12 חודשים ולאחר מכן עודכן בדיעבד לאחור, כאילו לא אותת כך, מציין כהנוביץ.